Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Småsten til kråsen  (Læst 18280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Småsten til kråsen
« Svar #15 Dato: 24 Januar , 2010, 02:11 »
Akvariegrus er knust granit, men jeg mener at grit er kalk? Så jeg vil mene at de skal have andet og mere end akvariegrus, granit indeholder ikke kalk

Johanne, nu svarede jeg jo altså kun på det der blev spurgt om, småsten til kråsen..
Selvfølgelig har du ret, hønsene skal altid have adgang til skaller, eller andet der indeholder kalk, så de kan danne deres æggeskaller, Og skaller kan til nød bruges til kråsen de dage hvor alt er fyldt med sne, men de skal gerne have lidt småsten.
Grit er vel en betegnelse for de småsten, der er nødvendige for at omsætte foderet i kråsen, skaller og kul osv er såvidt jeg ved ikke med i grit, men noget man ofte tilsætter. Grit står for mig til at være noget som er uopløseligt, almindeligvis, som sten er.
Kul og skaller er ikke uopløseligt.

Men vil da gerne at der er andre der byder ind, så vi kan få på det rene med, hvad Grit i virkeligheden står for, så vi snakker om det samme.

Høns kan jo ikke spise når de ikke får skaller, så det er faktisk ret vigtigt at de altid har mulighed for at få skaller, det er lige så vigtigt som mad og drikke  ;)

Det er stadig ikke skaller der gør, at høns ikke kan spise, det er småstenene, som maler føden nede i kråsen.

Her et klip fra vidensdatabase:
Efter kirtelmaven kommer MUSKELMAVEN (eller KRÅSEN). Da fugle ikke har tænder skal føden på et eller andet tidspunkt findeles. Det sker i kråsen hvor de muskuløse kråsevægge masserer føden og på denne måde findeler den. Fugle, der ikke piller den hårde frøskal af før de synker frøet, har brug for at æde småsten, som samler sig i kråsen og er med til at findele føden, før den fortsætter ud i tarmen. Fugle, der hovedsageligt lever af bløde frugter og/eller animalsk føde, har en mindre kråse.
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2010, 02:15 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

frida

• Gæst
« Svar #16 Dato: 24 Januar , 2010, 08:24 »
Hej.
Jeg har været ved fjorden, skovlet sne og hakket hul i isen :o. Der har jeg fyldt en spand med skaller, småsten og sand. Derfra knuser jeg skallerne/krabberester osv. og giver hønsene. Jeg mener derved, hønsene er dækket ind med kalk og kråsesten 8). Gratis, og lidt motionsgivende (for mig), men sundt for alle parter ;D
Hvis jeg tager helt fejl, og hønsene ikke er dækket ind med småsten og kalk, er jeg meget interesseret i at høre fra jer /o

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #17 Dato: 24 Januar , 2010, 11:10 »
Skallerne er helt fint, men læg lige mærke til kvaliteten af småstenene..
Ofte er småsten fra stranden jo fuldstændig runde og afslidte, og disse hjælper altså ikke meget til formaling af maden i kråsen.
Det skal helst være småsten, groft sand eller lignende, der er kantet.
Det kunne selvfølgelig være rart at vide hvilken korn størrelse hønsene har behov for, det har jeg ikke kunnet finde nogen steder, dog skrives der om, at voksne fugle behøver grit der er lidt større i kornstørrelse. Der skrives også om, at dværghøns skal have noget mindre end større høns.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

frida

• Gæst
« Svar #18 Dato: 24 Januar , 2010, 11:48 »
@ Børge Bech. Tak for oplysningen! Jeg troede ellers, at de knuste skaller var skarpe nok til at "kværne" foderet ;). Vil fluks ud og købe sten beregnet til høns :o! Troede ellers lige jeg var enormt smart, økonomisk og praktisk ;D

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #19 Dato: 24 Januar , 2010, 12:12 »
Frida, jeg skal ikke kunne sige, om det grit du giver dine høns er ok.
Jeg selv har haft rigtig mange akvarier, som jeg nu er kommet af med, og alt det grus, som køberne ikke ville have med er røget ud til hønsene, det er nu sluppet op, så jeg skal til at have fat i noget andet. Tror forøvrigt at fin perlegrus vil kunne bruges også.

Jeg regner med at lave en vægophængt kasse, med to rum, her skal skaller og grit så være til hønsene. Her i denne vintertid er det jo ikke nemt for dem at finde noget udenfor, så derfor vil jeg sikre mig, at de altid har adgang til grit, skaller har jeg givet indendørs hele tiden.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Julie Frederiksen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 24 Januar , 2010, 13:20 »
Nå, ja det rigtigt, men det jeg køber er en blanding (-:
Mvh Julie (-:

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #21 Dato: 24 Januar , 2010, 13:27 »
Da min hønsegård jo også nærmest er dybfrosset for tiden gik jeg også og spekulerede på, at hønsene måtte mangle skaller og grus, men i min lokale brugs fandt jeg så både grus og en pose med skaller og kul. Det er godt nok beregnet til stuefugle, men det er da bedre end ingenting. Det blev stillet ud i hønsegården for et par dage siden, men det ser nu ikke ud til at de er særligt interesserede i det. Måske har de lagret noget op i kroppen til vinterens anstrengelser?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Julie Frederiksen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 24 Januar , 2010, 13:31 »
Skallerne er helt fint, men læg lige mærke til kvaliteten af småstenene..
Ofte er småsten fra stranden jo fuldstændig runde og afslidte, og disse hjælper altså ikke meget til formaling af maden i kråsen.
Det skal helst være småsten, groft sand eller lignende, der er kantet.
Det kunne selvfølgelig være rart at vide hvilken korn størrelse hønsene har behov for, det har jeg ikke kunnet finde nogen steder, dog skrives der om, at voksne fugle behøver grit der er lidt større i kornstørrelse. Der skrives også om, at dværghøns skal have noget mindre end større høns.

men det var jo  også det jeg mente? mine høns får jo småsten hele tiden
Mvh Julie (-:

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #23 Dato: 24 Januar , 2010, 19:36 »
hejsa

jeg bruger støbsand eller filtergrus fra grusgraven det er ikke så dyrt hvis man selv kan hente det /o
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 24 Januar , 2010, 21:04 »
Frida.

Tror du med sindsro kan forsætte med dit lille projekt med selv at producere grit til dine høns, og samtidig få lidt frist luft og lidt motion. (Sidegevinst).

Om hønsene får kantede eller afrundede småsten og/eller skaller er nok nogenlunde ligegyldigt for føde/næringsoptagelsen. Kråsen, som findeler den optagne føde, efter at denne er blevet påvirket af syrer og enzymer tidligere i systemet (kro og formave) er en kraftik muskel (med en solid belægning) som under forudsætning af at den indeholder noget hårdt, som småsten og/eller skaller, vil male foderet til en lettere omsættelig/optagelig fodermasse.

Det grit man kan købe i diverse forretninger er blot en dyrere, og måske ringere, udgave af hvad du giver dine høns.

Tænk på alle de vilde fugle som ikke har et Dankort og derfor ikke har mulighed for at købe 'grit'.  ;) Stakkels dem.
Mvh
Erik Andersen