Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggeforsøg !!  (Læst 21076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #15 Dato: 02 Januar , 2010, 21:30 »
Jeg har en noget blandet flok af høns gående sammen så jeg kan desværre nok ikke bidrage med optælling af æg fra de enkelte racer.

Men er da stadig spændt på hvad resultatet af en sådan undersøgelse vil vise.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #16 Dato: 02 Januar , 2010, 23:42 »
Ja, du må godt nok undskylde mig, men jeg synes ikke det er værd at spilde tiden på, det giver jo ikke noget billede af, hvor mange æg en bestemt race lægger

Hvis det skal gøres, skal der fodres nogenlunde med samme foder, det skal gøres over et helt år, for at få hele cyklussen med hos hønsene, med skruktider osv.., og så skal det gøres enten med eller uden lys, ellers er der ingen ide i sådan en test..

Nå, det er måske også bare den gamle statistiker, der ikke kan se formålet..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #17 Dato: 02 Januar , 2010, 23:57 »
Børge. Ikke uenig med dig. Et sådant forsøg ville næppe blive optaget i Science eller lignende publikationer.

Men når det er sagt kunne det da stadig være sjovt at lave forsøget.

Al respekt for reglerne for statistik, men i bund og grund er det nu om stunder, jo mere et spørgsmål om hvordan de statistiske data bruges (eller skulle man sige misbruges) der er afgørende for hvad vi almindelige mennesker får oplyst, om dette eller hint. Det er meget sjældent vi selv får lov at se de rå data der ligger bag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #18 Dato: 03 Januar , 2010, 08:57 »
Nu tror jeg aldrig at det har været meningen, at det skulle være en videnskabelig test, blot et lille morsomt forsøg der kunne give et hint om hvad div. racer yder under forskellige forhold, nogle har lys andre ikke, foder, temperatur og mange andre ting spiller ind, men alligevel vil der kunne ses et mønster på landsplan, det skal ikke være en test af hvad man KAN få hønsene til at yde, men hvad de yder som hobby/hygge høns under almindelige forhold.

Al respekt for reglerne for statistik, men i bund og grund er det nu om stunder, jo mere et spørgsmål om hvordan de statistiske data bruges (eller skulle man sige misbruges)

Der er jeg enig  :D et eks. :

Det siges ifølge statistikken at i 25 % alle færdselsuheld er spiritus indblandet.
Javel, de andre 75 % som står for ulykkerne er altså ædru, efter som de ædru står for 3/4 del af alle ulykker var det måske en ide, at lære dem at drikke lidt før de satte sig bag rattet...  ::)

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #19 Dato: 03 Januar , 2010, 10:30 »
det lyder som en god ide  /o  vi er med herfra pt 1.8 dorking i forskellige aldre kh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #20 Dato: 03 Januar , 2010, 10:50 »
@ Børge og Pilegården : rolig nu , det er jo ikke alle herinde der er medlem af et videnskabeligt fakultet , endsige har behov for at se alvoren i alt vi foretager os i vort hønsehold.    Så blev dette forum nok også hurtig tomt !

@ Lestat : fed ide , om ikke andet som en uvildig videnbank omkring æg og race - vi kan jo bare hver især blive misundelige eller stolte på de resultater vi kommer til at læse ..

Jeg kommer nok langt nede i rækkerne : Houdini og søsters æg skal jeg lede efter på hele matriklen og konens silker er ikke stabile - det kommer nok med lys og forår  ;D

Dunhjernest
Hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #21 Dato: 03 Januar , 2010, 10:54 »
Som jeg forstår det er det jo "bare" et havehønse-forsøg - altså ren hygge. Mange spører her på forum hvilen race der er bedste æglæggere og de kan så henholde sig til "undersøgelsen" eller lade være. Så længe de ved at den altså ikke er udført under fuldstændigt kontrollerede forhold, som statistikere ville anvende.

Det kan vel være en viser får hvor mange æg der kommer og ellers er det da meget sjovt.

Lige et spørgsmål, der faldt mig ind; Har det nogen indflydelse på æglægningslysten hos høns om de har en hane eller ej?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #22 Dato: 03 Januar , 2010, 12:31 »

Lige et spørgsmål, der faldt mig ind; Har det nogen indflydelse på æglægningslysten hos høns om de har en hane eller ej?

Det ved jeg ikke - men måske "forsøget" vil vise noget i den retning hvis vi noterer om der er en hane hos hønsene eller ej...   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #23 Dato: 03 Januar , 2010, 13:09 »
Der vil selvfølgelig være en større statistisk usikkerhed, når der er forskel på hvordan hønsene holdes, men alligevel kan sådan en undersøgelse jo godt bruges til at give et fingerpeg.

Men jeg synes at det vil være vigtigt at opgive om hønsene har kunstigt lys eller ej, for det har helt sikkert en stor betydning. Så det bør tages med ind i det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #24 Dato: 03 Januar , 2010, 20:16 »
Ja selvfølgelig hvis det skal være fuldstændigt videnskabeligt, dokumenteret og 100 % seriøst, så skal det jo være over en længere periode og de deltagende høns skal have fuldstændigt samme alder, forhold og foder, og det kan af gode grunde ikke lade sig gøre, så det kan jo godt være at det egentlig er fuldstændig spild af tid. som Børge Bech påpeger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #25 Dato: 03 Januar , 2010, 20:30 »
Så vidt jeg kan tælle, er der 21 ialt der har kommenteret ideen - og de tyve af dem synes ideen er rigtig god!

Så jeg håber ikke du la'r dig slå ud af en enkelt!!!!!

Gode initiativer skal vi støtte - og jeg tror stadig, at rigtig mange gerne vil være med til at lave en uhøjtidelig, uvidenskabelig statistik. Bare som et fingerpeg på hvilke høns, der lægger flest/færrest æg.  /o


frida

  • Gæst
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #26 Dato: 03 Januar , 2010, 20:43 »
Jeg synes det er et interessant forsøg. Mine høns vil helt sikkert gerne være med, hvis de må vente til foråret ;D Jeg kan byde ind med Silker og dværg-Faverolle. Vi skal alle garanteret nok få lidt sjove beretninger og forklaringer ud af det.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #27 Dato: 03 Januar , 2010, 20:44 »
Helt enig med Susanne.
 
Lad dig ikke slå ud over et enkelt indlæg.

Selvom det på ingen måde kan betragtes som videnskab kan det stadig give nogle fingerpeg.

Skulle det være videnskabeligt tror jeg, at det for de fleste af os på Forum ville blive lidt kedeligt.

De forskellige racer skulle gå på samme sted (samme vejr, klima, lys, jordbund etc.)
De skulle fodres ens (ikke blot 3 hvede/ 1 fuld af pep). Nej den samme hvede/fuld af pep dvs samme batch-nr for både hvede og fuld af pep. Så alt foder skulle være produceret ens og samme sted, så der ikke var afvigelser pga vækstforhold, gødning, ernæring i jordbund etc.

Så lad den del ligge og lad os få et 'ikke videnskabeligt' forsøg.
Mvh
Erik Andersen

GKV

  • Gæst
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #28 Dato: 03 Januar , 2010, 20:46 »
Jeg synes da også ideen er sjov og det kan da give et fingerpeg for dem der ikke vil have hybridhøns på deres matrikel, men kun "racerene"

Vi skal jo have lidt retningslinier, hvor ofte skal vi rapportere, skal det være dagligt?

Gunni.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Æggeforsøg !!
« Svar #29 Dato: 03 Januar , 2010, 21:19 »
Jeg vil gerne bidrage til statestikken med min lille nøgenhals. Syntes fanme det er flot at den som den eneste har lagt æg gennem hele frost perioden uden ekstra lys og kun ca 20 uger gammel i skrivende stund, jeg var for det første sikker på at hun ikke kom igang før til foråret, men hun spytter bare det ene lillebitte æg ud efter det andet.... eller ihvertfald et hver anden dag :) og det selvom hun burde fryse langt mere end de andre ;)

Derudover kan jeg spytte ind med marandamerne. min ene brahma, min krydsning mellem hybrid og wyandot (hvis det har en interesse) og silkehønen.

Jeg syntes det lyder som en sjov ide bare det bliver sat op i en graf af en eller anden slags.... det letter overskueligheden for ulogisktænkende individer som mig :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.