Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: er der stadig  (Læst 8960 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: er der stadig
« Svar #15 Dato: 03 Januar , 2010, 19:10 »
Tak, Magnus *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #16 Dato: 03 Januar , 2010, 19:18 »
Det der med at varmt vand under visse omstændigheder fryser hurtigere end koldt vand kaldes Mpemba-effekten efter en Tanziniansk student der opdagede det. Men det gælder altså kun for visse udformninger af den beholder som vandet er i og der er ikke nogen entydig forklaring på hvorfor det sker.

Lidt mere om dette på Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 03 Januar , 2010, 20:32 »
Spændende læsning. Sætter sving i de små grå, hvilket altid er sundt.

Nu vil jeg vove en påstand, som I så kan efterprøve  :D, og evt. afvise.

For dem som bruger en lukket beholder (dvs størestedelen af det vand i giver jeres fjerkræ befinder sig i en lukket beholder hvorfra en lille smule løber ud i en form for skål eller drikke-rende efterhånden som der bliver drukket af vandet) der vil det give en positiv effekt (senere isdannelse/tilfrysning) at bruge delvist opvarmet vand.

Hvis der er tale om en lukket beholder vil der være lidt fordampning i starten men kun til luftrummet over vandet er 'mættet' med damp. Herefter vil der ikke længere forekomme fordampning i beholderen, men selvfølgelig afgivelse af varme til omgivelserne. Det varmeoverskud der befinder sig i beholderen vil, udover at afgive varme til omgivelserne, også give varme til det vand der står i drikke-skål eller drikke-rende.

For dem som måtte bruge en spand eller en opvaskebalje eller andet med en stor fri vandflade, ville jeg anbefale brug af koldt vand frem for varmt vand.

Mvh
Erik Andersen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #18 Dato: 04 Januar , 2010, 18:07 »
Hold da op, jeg troede jo bare vand frøs alt efter den temperatur, det havde, når det blev sat ud i kulden. Men selvfølgelig ikke. ::)

Jeg har sådan to "lukkede vandautomater", som beskrives af pilegaarden. Som regel er vandet stadig ikke frossent i selve beholderen, når jeg skifter det morgen og aften, men i drikkerenden er det enten frossent eller noget der ligner.

Så jeg tror ikke du er helt ved siden af pilegaarden. :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)