Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #62 & #71  (Læst 23139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #45 Dato: 28 November , 2009, 14:00 »
Ihh hvor er det bare spændende, jeg kan udemærket se dig flyve hen over gårdspladsen for at fortælle familien om den spændende nyhed. Man bliver totalt høj  :D

Hvor er det dog en utrolig sød datter du har, kan også godt se hun har en fremtid som stærk dame  ;D ;D

Glæder mig til at se billeder  :D

 <M <L !a
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #46 Dato: 28 November , 2009, 14:59 »
Jeg vidste det, jubiiiiiiii *y *y *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #47 Dato: 28 November , 2009, 16:02 »
Hvor herligt!  *p <P *h *l *o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #48 Dato: 28 November , 2009, 17:53 »
Tillykke.  !a

Vi glæder os til billeder af kyllingerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #49 Dato: 28 November , 2009, 18:00 »
Tak for tillykker, og for de søde ord om min pige, Susanne *l

Jeg var dernede for et par timer siden, og der var der ikke sket noget synligt siden sidst, men jeg kunne nu høre pippen fra nogle af de andre æg, og mærke at de bevægede sig derinde *h

Det her er altså virkelig en fantastisk oplevelse! Bare det pludselig at opdage at skrukken har plukket sit bryst...det havde jeg helt glemt at de gjorde, men da jeg opdagede det, kunne jeg godt huske at jeg havde læst noget om at de gjorde det...for at øge fugtigheden? Øge varmen? Ihvertfald var det helt fantastisk at se hvordan Guds skaberværk fungerer *p

Kan nok ikke dy mig for at tjekke en gang mere, inden jeg går i seng i aften *r

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #50 Dato: 28 November , 2009, 18:06 »
Stort tillykke  ;D det tyder alt sammen godt. Vi krydser fingre for at der i morgen tidlig hopper små kyller rundt !  /o
Når jeg har haft æg i rugemaskinen har jeg også selv været så spændt som mine børn er til juleaften...
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #51 Dato: 28 November , 2009, 18:18 »
Christina, jeg bliver altså lige nødt ti at høre dig om din skruk slet ikke gør modstand når du kommer og skal se til hendes dyrbare æg??

Jeg har førhen kun udruget i maskine, men i sept/okt havde jeg en høne som ikke ville acceptere, den ikke måtte ligge skruk så vi gav hende nogle æg og ruge på, som der så kom 4 kyllinger ud af den 19.okt

Skrukken plejer at være en meget stille høne som spiser af hånden, men da først hun blev skruk blev hun mildest talt hysterisk og er det faktisk fortsat mens hun passer på sine kyllinger.  >:(

Hun ikke bare markerede sig hun direkte hakker efter en, så jeg skulle altid tage mig sammen til at gå ud og se hvordan det gik med æggene mens hun rugede, men det lyder ikke som om du har samme problemer.  ???
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #52 Dato: 28 November , 2009, 18:54 »
Nej hvor er det skønt, tillykke med de små, vi må da have nogle billeder  *p *p !a
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #53 Dato: 28 November , 2009, 19:24 »
Tak *b Der er hul i 2 æg nu, og de sidste 2 æg pipper, så det ser ud til at alle 4 befrugtede æg overlever! *p Jeg giver skrukken og "æggene" ro nu, men jeg er nok ikke den der sover vildt længe i morgen ;D, selv om min skønne mand står op med ungerne *h

@Susanne/Kilgod: Jeg har virkelig været heldig med denne skønne høne-mor!  <. Hun er simpelthen så rolig og god, som dagen er lang! Når jeg stille sætter mig ved siden af hende, og roligt tar' hånden hen imod hende, lader hun mig bare tage hånden ned under hende, uden at sige en lyd! Hun gik normalt sammen med sine 2 hvide silke-veninder, før hun blev skruk, og de skræpper op, bare jeg får den tanke at tage en af dem op! :D Men det har jo nok den modsatte effekt på mig, så jeg skal dy mig for IKKE at gå derud og tjekke hele tiden. Jeg fornemmer ikke at jeg stresser hende, men det ER jo nok smartest at lade hende få lidt fred nu... Tror jeg har tjekket 4 gange i dag *r

Og så lige et billede, som jeg tog ved dagens sidste besøg, for ca. en times tid siden -uden blitz:


Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40 & #53
« Svar #54 Dato: 28 November , 2009, 19:42 »
Ja jeg kan godt forstå du ikke har kunne dy dig for at gå ud og se efter hele tiden, især når fru skruk giver dig lov, jeg havde gjort nøjagtigt det samme  :D

Der må man dog konstatere det er nemmere i en maskine, min er der vindue i så jeg kan se ind til æggene hele tiden, og tro mig vi har syntes det har været bedre underholdning end selv den bedste krimi i TV  /o

Tror vi alle er spændt på billeder i morgen af 4 nye små silkekyllinger.
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40 & #53
« Svar #55 Dato: 28 November , 2009, 19:48 »
Uh, hvor kunne det være rart at kunne følge med på dén måde! *h Jeg startede op med små kyllinger, som var maskinudruget, og det var jo rart at kunne være så meget med, og komme tæt på. Men jeg må indrømme at jeg synes det er super dejligt at få kyllinger på den naturlige måde, hvor høne-mor tar' sig af de små. Så kan det godt være, at jeg alligevel er ved at besvime af alle bekymringerne om de nu kommer eller ej :D

Det er forresten skånske blomsterhøns, der er i æggene, som min skønne "hønseveninde" :D, Louise Sø herindefra, venligt har doneret til projektet ( <E ) Jeg havde nemlig ikke en hane, da silken blev skruk, ham har jeg fået i mellemtiden :)
« Senest Redigeret: 28 November , 2009, 19:51 Fra Christina »

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40
« Svar #56 Dato: 28 November , 2009, 20:31 »
Christina, jeg bliver altså lige nødt ti at høre dig om din skruk slet ikke gør modstand når du kommer og skal se til hendes dyrbare æg??

Jeg har førhen kun udruget i maskine, men i sept/okt havde jeg en høne som ikke ville acceptere, den ikke måtte ligge skruk så vi gav hende nogle æg og ruge på, som der så kom 4 kyllinger ud af den 19.okt

Skrukken plejer at være en meget stille høne som spiser af hånden, men da først hun blev skruk blev hun mildest talt hysterisk og er det faktisk fortsat mens hun passer på sine kyllinger.  >:(

Hun ikke bare markerede sig hun direkte hakker efter en, så jeg skulle altid tage mig sammen til at gå ud og se hvordan det gik med æggene mens hun rugede, men det lyder ikke som om du har samme problemer.  ???

Min gode skrukhøne, der går rundt med sit andet kuld lige nu er nøjagtig som din - rolig og omgængelig når hun ikke har kyllinger, men forsvarer både æg og kyllinger med næb og kløer (måske er det der talemåden kommer fra?) - jeg ser det ikke som noget problem, men ganske naturligt. Man skal jo bare huske at have handsker på, når man tjekker æggene...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40 & #53
« Svar #57 Dato: 28 November , 2009, 20:40 »
Mine skrukker er også utrolig søde, jeg kan nemt stikke hånden ind under, når jeg gerne vil tjekke æg eller kyllinger. Man bliver ydmyg når de har så stor tillid til os. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40 & #53
« Svar #58 Dato: 28 November , 2009, 20:58 »
Der er helt tydeligt forskellige måder at 'håndtere' skrukke høns på. Der er nok ikke megen tvivl om at de bliver meget beskyttende når de bliver skrukke.

Men, prøv min metode, den virker ihvertfald her. Sæt Jer ned ved siden af skrukken og tal til hende. Hun begynder at 'puste sig op'. Men tal videre til hende og stryg hende forsigtigt på hoved og bagsiden af halsen. Hun puster lidt mere, i áer hende lidt mere på hoved/hals, og nu er hun klar til at acceptere Jeres tilnærmelser til æg eller kyllinger. Ingen hakken eller andre former for udfald mod mig.

Jeg bruger samme taktik nu hvor hønemor render rundt på gulvet med sine små, og hun accepterer fuld ud at jeg tager dem op og snakker og nusser med dem.
« Senest Redigeret: 28 November , 2009, 21:36 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Er nervøs for om "mine" æg ikke klækker! UPDATE #40 & #53
« Svar #59 Dato: 28 November , 2009, 21:06 »

Tillykke, tillykke Christina  <I  <M

...og sikke et pragtfuldt billede af "to fødsler", du har taget.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14