Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pludselig nedgang i æglægning?  (Læst 36792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Pludselig nedgang i æglægning?
« Svar #60 Dato: 26 November , 2009, 19:34 »
Mine er også kommet i fulde omdrejninger ;).. Pt er der 10 høns der ligger æg, da jeg har en silke som er skruk ;)... Fra de 10 styk var det syv æg klokken 17.00 idag, men da jeg så ville samle dem havde en af landhønsene lagt sig i reden, så måske der er et æg mere  /o.. Kun to blomsterhøner der har undladet at komme frem med et æg idag, men jeg er da fuldt ud tilfreds!! :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

• Gæst
« Svar #61 Dato: 26 November , 2009, 20:21 »
Det lyder bare flot, Mikkel!  /o
Hvor mange timers lys gir du hønsene?
Mine får tolv timers lys og tolv timer mørke. Måske er det for lidt?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #62 Dato: 26 November , 2009, 21:09 »
Jeg har lige skåret lidt ned fordi jeg ikke tror at de sov nok ;).. Deres lys slukke 20.30 og tænder klokken 05.30 lige pt :).. Jeg ved ikke om det er for lidt, så er det fra 08.00 til 20.00, tror umidlbart godt du kan smide en time i hver ende uden at det gjorde noget ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #63 Dato: 26 November , 2009, 22:28 »
Kan du så se de spiser, dér om aftenen ved det ekstra lys? For mine sidder bare på pinden og er vågne, selv om der er lys...de spiser ikke mere.

Susanne

• Gæst
« Svar #64 Dato: 26 November , 2009, 23:28 »
Tak Mikkel - jeg smider et par timer mere på  /o

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #65 Dato: 27 November , 2009, 08:18 »
Kan du så se de spiser, dér om aftenen ved det ekstra lys? For mine sidder bare på pinden og er vågne, selv om der er lys...de spiser ikke mere.

Mit lys er - lige som Mikkels - tændt fra 5.30-20.30. Tidligere lod jeg lyset slukke kl. 19.30, hvor de går på pind, men efter jeg har ladet lyset være tændt en time længere (og har lavet lidt andre småjusteringer i foder, reder og indretning  ;)) er mine høns begyndt at lægge flere æg.

Så mon ikke den ekstra times lys har en betydning? Jeg tænker da at den ekstra vågne time (selvom de sidder på pinden) også giver dem en ekstra time at optage næring fra det spiste foder i - man omsætter vel alt andet lige mere i vågen tilstand end i sovende...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #66 Dato: 29 November , 2009, 17:18 »
Christina, især kyllingerne bruger det ekstra tid til at spise i, men også flere af de voksne spiser, ellers sidder de på pind eller ligger og hygger sig rundt omkring ;).. Cirka en time  indne lyset slukker sidder alle på pind :)

Susanne, lad mig høre om det giver resultater ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #67 Dato: 28 December , 2009, 00:02 »
Nu har jeg fulgt godt og grundigt med her i tråden - og sørget for både jod, lys, 'aktivitets'-halm i hønsegården og rigeligt med ø i redekasserne. Få æg i oktober, INGEN i november (trods ovennævnte tiltag løbende) og INGEN i december - indtil i går: 1 stk. (af 13 høner!) og i dag 2 æg (jubiii). Og hvad har vi så gjort inden for den seneste uge: Tilført en hane! Mon det er ham, der har vækket æglægningstrangen?
Egentlig ville vi ikke beholde ham (han havde fået sin egen gård til 'opfedning'), men nu får han lov at blive i hønsegården, indtil vi har fundet en ønsket hane.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #68 Dato: 28 December , 2009, 04:39 »

Jeg har slukket fra 21:00 til 5:00, men lige efter spisetid giver jeg altid hønsene noget at spise, og alle er glade og pludrer løs, hopper selvfølgelig ned fra pinden og spiser det jeg kommer med til dem, på dette tidspunkt får de også lidt korn igen, og det er altid spist op om morgenen, når jeg kommer ud til dem.

Hønsepiller står altid til rådighed, men forbruget svinger i takt med hvor meget andet jeg giver dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #69 Dato: 30 December , 2009, 23:13 »
Det skal jeg ikke kunne sige, men her er æglægningen stoppet totalt snart ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #70 Dato: 12 Februar , 2010, 12:07 »
Mine er også pludseligt næsten stoppet igen. Vejret??? Det bliver jo aaaldrig mildere... De får lige så meget foder og lys som for et par uger siden, hvor de lagde æg for fuld kraft.
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #71 Dato: 12 Februar , 2010, 12:52 »
Jeg nærmest skovler æg ind, (også fra de to skånske fra dig Marianne).

Jeg tæller fra 2 x 2 til februar's æggetælling. Sumatra, og Barnevelder.
Hilsen
Peter

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #72 Dato: 12 Februar , 2010, 21:20 »
Vi har ikke fået æg i snart tre uger. Min mor har truget dem nu, men det hjælper ikke. Hun syntes det er for galt at de æder og æder og at gården er fyldt med høns, og der så ingen æg kommer :D.. Nu har de så også "truget" mig med at de skal snart igang, ellers så henter de et par røde amerikanere  /d
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Susanne

• Gæst
« Svar #73 Dato: 13 Februar , 2010, 08:33 »
Ja, jeg kan ikke lade være med at prale. Mine nye fantastiske fine italienere leverer tre eller fire æg dagligt. Der er seks høner  /o

Så her i huset blir der spist æg som aldrig før - og det er en ekstra stor nydelse ovenpå den lange silke-periode nærmet uden æg.

I formiddag skal jeg på besøg hos min mor (på 82) og hun skal have en lille kurvfuld æg. Resten af de overskydende bliver leveret i morgen hos datter og svigersøn. Lige præcis nu koger vandet i en lille kasserolle, så om fem minutter er der to blødkogte æg til lørdags-morgenbordet  :D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #74 Dato: 13 Februar , 2010, 09:19 »
Susanne, det er så meget ikke fair det der!! ;) Jeg har flere høns end dig, men får ikke et eneste æg!! :o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.