Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har fået brev fra fødevareministeren...  (Læst 3509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Jeg har fået brev fra fødevareministeren...
« Svar #15 Dato: 02 Oktober , 2009, 14:29 »
Henriette:  <E
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #16 Dato: 09 Juni , 2012, 15:31 »
jeg tager lige denne tråd op igen, da der er kommet en ny bekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod fugleinfluenza.

Det er stadig strengt forbudt ikke at holde svømme- og hønsefugle adskilt og kan give op til 2 års fængsel!!!

Helt absurd... (Læs gode argumenter hvorfor i ovenstående).

Til Finn eller anden med gode tysk-kundskaber:

Har de stadig den fantastiske mulighed i Tyskland - at holde hønsefugle med svømmefugle for tidligt at kunne afsløre spredning af smitte til bestanden?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 09 Juni , 2012, 16:12 »
Mette! Så vidt jeg har forstået er Danmark det eneste land  :o der ikke følger det logiske gode regelsæt at holde dem sammen! 

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 09 Juni , 2012, 18:11 »
Jeg er via din og andre henvendelser blevet opmærksom på den problemstilling du beskriver. Jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen se på mulighederne for at ændre på kravene til at blive registreret som stalddørssælger af konsumæg.

Eva Kjer Hansen

Uhyggelig meget tæt på og næsten identisk ordlyd, som det svar jeg har fået fra Mette Gjerskov, nuværende fødevareminister, i marts i år... :o Gad vide om vi nogensinde får lov til at sælge vores æg? /f

Jeg er indstillet på at imødekomme problemstillingen, så æg fra racehøns kan komme
ud til forbrugerne, og jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen om at fremkomme med
løsningsforslag.
Det forventes, at der ligger en mulig løsning klar til efteråret.
Jeg vil dog understrege, at jeg på ingen måde ønsker at kompromittere den
salmonellakontrol, som fjerkræbranchen og myndighederne har arbejdet så hårdt for at
etablere - og som har gjort Danmark til et af de lande i EU, der har den laveste
salmonellaforekomst i æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 09 Juni , 2012, 18:20 »
Har de stadig den fantastiske mulighed i Tyskland - at holde hønsefugle med svømmefugle for tidligt at kunne afsløre spredning af smitte til bestanden?
jada.. Et eksempel fra en tysk delstat. Den er fra 2006, men stadig gældende
http://kortlink.dk/landkreis-bayreuth/b53h
a) Enten und Gänse sind räumlich getrennt von sonstigem Geflügel zu halten. Der Halter von Enten und Gänsen hat in diesen Fällen sicherzustellen, dass die Tiere vierteljährlich virologisch auf Influenza-A-Virus der Subtypen H5 und H7 untersucht werden. Die Untersuchungen sind jeweils an Proben von 60 Tieren je Bestand vom Bayerischen Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, Eggen-reuther Weg 43, 91058 Erlangen (LGL) durchzuführen. Die Proben sind mittels Ra-chentupfer oder Kloakentupfer zu entnehmen. Werden weniger als 60 Enten und Gänse gehalten, sind die jeweils vorhandenen Tiere zu untersuchen (§ 1 Abs. 5, § 2 Abs. 1 Geflügel-Aufstallungsverordnung).

b) An Stelle dieser Untersuchungen nach Punkt 3a) kann der Geflügelhalter Enten und Gänse zusammen mit sonstigem (klinisch gesundem) Geflügel halten, soweit das sonstige Geflügel dazu dient, die Einschleppung oder Verschleppung der Geflügelpest in den Bestand frühzeitig zu erkennen (sog. Sentinel-Tiere, z.B. Hühner, Fasane). In diesem Fall muss die in folgender Liste vorgesehene Anzahl von sonstigem Geflügel gehalten werden:

De starter med at sige at svømmefugle skal holdes adskilt fra andre fugle. De skal blodprøvetestes 4 gange om året.

Næste punkt er så at i stedet for undersøgelserne, kan de holdes sammen med klinisk sunde fugle (høns, fasaner) for at opdage fugleinfluenza tidligt..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi