Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehold i Favrskov kommune  (Læst 25439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehold i Favrskov kommune
« Svar #30 Dato: 14 Oktober , 2009, 21:10 »
Den hjælp du har lavet til at kreere et høringssvar er genial, Finn, *y man må håbe rigtig mange, måske også kommende hønseholdere vil bruge den *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #31 Dato: 15 Oktober , 2009, 19:02 »
Desværre vil dueforeninger ikke lave et høringssvar, men istedet vil de gå ind i en evt. sag. For mig er det lidt som at skyde sig i foden, altså at stille sig i en dårligere position fra starten. Men det er jo deres valg.

Den hjemmeside til indsendelse af høringssvar er meget enkel at sætte op, når den først en gang er lavet. Skulle andre få samme behov (håber jeg ikke) så bare spørg. Den er ikke blever brugt ret meget endnu, men håber at det kommer.

Jeg har fundet mindst 3 økologiske ægproducenter  i kommunen. Som bekendt går hønsene her ikke under net og skal heller ikke i fremtiden for det er erhvervsmæssigt dyrehold. Den ene producent ligger mindre end 100 m fra en landsby så der kan man komme ud for at 3 dværghøns i en have skal være under net, mens det mindre end 100 m går 4000 høner uden net. Tal lige om bagatelgrænse her. Det er vist det modsatte der praktiseres her. Det er der så en journalist der har spurgt nogle politikere om (og nogle andre ting også). Vi venter spændt på svaret...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #32 Dato: 16 Oktober , 2009, 07:17 »
Citér
Det er der så en journalist der har spurgt nogle politikere om (og nogle andre ting også). Vi venter spændt på svaret...
*g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #33 Dato: 16 Oktober , 2009, 07:22 »
Jeg er også kommet til at tænke på, om man har mulighed for at få ændret et hønseregulativ, som kommunen allerede har?
Jeg har faktisk overvejet at melde mig til P4's lytterpanel, der skal stille spørgsmål til politikerne, men er lidt usikker på om det vil blive taget alvorligt eller bare vil blive latterliggjort, hvis man stille spørgsmål om dyrevelfærd i særdeleshed, når det "bare" er høns? Jeg er heller ikke sikker på om jeg er "klædt godt nok på" til at kunne deltage i sådan en debat.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #34 Dato: 16 Oktober , 2009, 07:29 »
Joda, selvfølgelig kan regulativer laves om. Meld dig Marianne :!
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #35 Dato: 19 Oktober , 2009, 19:39 »
Tja, jeg er åbenbart gået "under-cover" under navnet Nielsen... Men ingen får mig under net..
http://favrskov.lokalavisen.dk/article/20091019/ARTIKLER/910199894/1501

Og så en kommentar fra en kommunalvalgskandidat, opstillet på en lokalliste. Tak Birgit.

http://www.stiftenblog.dk/favrskovblog/
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #36 Dato: 22 Oktober , 2009, 16:15 »
Jeg har nu fået høringssvarene fra kommunen og der er kommet ialt 10 høringssvar. 3 fugleforeninger og LDF v. Bjarne. 4 fjerkræforeninger, 1 lokalliste opstillet til byrådet, og så 7 personer/familier.

ALLE uden undtagelse synes at regulativet er for stramt. De siger nej til overdækning, mørkelægning etc. og kan heller ikke forstå at det skal gælde i landsbyer.

Et meget dækkende citat

Citér
Hvis man ikke kan acceptere dyr og dyrelyde samt evt. lugtgener, så er man kommet det forkerte sted hen, det kan vel ikke passe at hele landsbyer skal laves om fordi at der flytter byboer ud på landet. Der er vel stadigvæk forskel på by og land og det skulle der helst blive ved med at være.

Flere fremhæver også at dyrevelfærd ikke er tilgodeset i dette regulativ, så må vi håbe (og forvente) at politikerne lytter til den kritik der har været og ændrer det endelige regulativ.
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
― Mahatma Gandhi

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 31 Oktober , 2009, 10:00 »
Finn du er satme go :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #39 Dato: 02 December , 2009, 16:18 »
Regulativet behandles imorgen på Teknisk Udvalgs møde.

Det gode er at krav om overdækning er væk, krav om mørklægning er væk og erstattet af et alternativ om lydisolering. Derudover så har kommunen indset at det ikke kan gælde i landsbyer.

Jf. vedlagte notat udarbejdet af Claus Vind Andersen, er der i Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter, nr. 1517 af 14. december 2006, ikke hjemmel til at regulere landsbyområder, der ikke er enten byzone eller sommerhusområde. Det må derfor vurderes at der ikke er lovhjemmel til at medtage landsbyafgrænsninger i gyldighedsområdet. ”Landsbyafgrænsning” fjernes derfor fra regulativets tekst.

Dette er meget vigtigt og kan bruges i andre kommuner der har indført regulativer i landzone (Herning mv.)

Desværre fastholdes at fugle skal fodres og vandes indendøre og ikke som FVST skriver under tag. Dette er særligt et problem for svømmefugle. Så skriver de også at høns skal være i hønsegård, men når kravet om overdækning er væk, så kan hønsegården omfatte hele haven...

Link til den fulde tekst
Bilag vedr. indsigelser
Endeligt regulativ for hønsehold
Notat om hønseregulativ
alle modtagne indsigelser

Hele argumentationen af Anders-Ole Sig Gjerløff virker meget søgt og et (fortvivlet) forsvar for det oprindelige forslag...Der er flere ting, men den mest iøjnefaldende er nok denne
Kravet om et tæt hegn i skel skyldes dyrenes tilbøjelighed til at skrabe og støvbade, det kan give store gener i form af støvskyer ind over naboens grund. Et tæt hegn kan også dæmpe støjen fra dyrene

store gener i form af støvskyer ind over naboens grund Jeg ved ikke om eller  *g

Men det er trods alt til at leve med det nye forslag. Jeg vil skrive en mail til politikerne i Teknisk udvalg og prøve at få demtil at lave §2, stk 3 og stk 5 om på mødet i morgen og samtidig undre mig over hvorfor de skriver
og områder som ved lokalplan er overført til boligformål eller blandet erhverv. når der ikke er sådan nogen i kommunen.

Men alt i alt, så  *o Det er blevet meget bedre og til at leve med.

Så både dette og i hanegalsagen fra Roskilde viser AT DET KAN NYTTE NOGET at protestere.

Link rettet
« Senest Redigeret: 05 December , 2009, 15:28 Fra Finn Jensen »
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #40 Dato: 05 December , 2009, 08:44 »
Så ændrede de også den med at fjerkræ skal vandes indendøre til FVST's formulering !
http://amtsavisen.dk/article/20091205/AAS/712059997/0/AMTSAVISEN

Bingo
― Mahatma Gandhi

Susanne

• Gæst
« Svar #41 Dato: 05 December , 2009, 08:59 »
Igen en dybfølt respekt for dit engagement og for din seriøse indsats.

GKV

• Gæst
« Svar #42 Dato: 05 December , 2009, 10:19 »
Godt at nogen kan få banket bare en smule fornuft i alle de papirnussere.

Utroligt at man vil bruge så mange ressourser på det, når man ser de øvrige overskrifter på forsiden på avisen!!!!

VH Gunni.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #44 Dato: 05 December , 2009, 15:32 »
Utroligt at man vil bruge så mange ressourser på det, når man ser de øvrige overskrifter på forsiden på avisen!!!!
JA! og så er vi en kommune der med stor sandsynlighed bliver sat under administration fordi der ingen penge er i kassen.. og så bruge tid (penge) på det her fra kommunens side..

Citat fra: Wanda
Jeg kan ikke læse de link, der står der er fejl i linkene.
Rettet, det skyldes at det var fra dagsordnen, nu er det fra referatet og så skulle det gerne blive ved med at være der.
― Mahatma Gandhi