Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 6230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

• Gæst
A.
« Dato: 19 Juli , 2009, 09:06 »
A.
« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 17:43 Fra lugovets »

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Maran Special klub ?
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2009, 15:55 »
Jeg er helt nybegynder i stor kobberfarvet maran. Har pt. 5 kyllinger på 8 uger. Men har allerede forelseket mig totalt i racen ;D
Så jeg synes det lyder som en rigtig god idé, med en special klub for små og store maraner.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2009, 16:20 »
Kunne også godt tilslutte mig ideen, da jeg også er totalt forelsket i de maraner vi har.
Har dog ingen ide om hvordan det skal gribes an, men er helt klart med på at lægge et stykke arbejde i at få en klub på benene.
Kunne også være sjovt, at få lidt flere farver anerkendt herhjemme i Danmark  ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2009, 18:26 »
Som kun indehaver af maraner er jeg selvklart også interesseret. Men jeg har jo ingen udstiller erfaringer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2009, 20:39 »
Jeg melder mig også under fanen, jeg har jo dværg gøgespættede maran, og håber i nær fremtid på dværg kobberfarvede maran. *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2009, 09:49 »
I'm in :)
Har kobberfarvede i store, og satser meget på at få de hvedefarvede til landet næste år :)
Jeg melder mig også til bestyrelsen som pauseklovn :)
Jeg har ikke planer om at udstille i år, men håber næste år at have nogen af egen avl som jeg kan prøve med.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2009, 12:07 »
Vi små maraner er nu glade for, vi må være med *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2009, 12:20 »
Jeg har store maraner i kobberfarvede  ;)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2009, 12:32 »
Der er bare gang i de special klubber ;D endnu en fantastisk ide!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Juli , 2009, 16:31 »
Det lyder spændende.
Jeg har jo en flok guldgøgespættede af rugeæg fra Belgien fra projektet med Peter Agger.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4295.0.html

Dem regner jeg med at avle på og måske være så heldig at prøve at få farven anerkendt her i DK.
De golden-blue har jeg opgivet lidt da det er svært at avle på den blå farve. Det har jeg desværre ikke plads og erfaring til.

Derudover har jeg en stamme gøgespættede som snart få blodfornyelse fra en Belgisk gøgespættet hane.

Ligeledes har jeg, hos en "hønseven" en stamme af de kobberfarvede (fra Peter) som også er fra Belgien. Altså nyt blod i DK.
Alle er i stor....

Syntes at det lyder genialt med en fordelingsnøgle.
Jeg vil meget gerne være med i denne specialklub men har ikke det organisatoriske gen på den front, det er vist rent husmoderligt  *f
Et par billeder af de guldgøgespættede med en smule svensk rød maling i kalotten for man skal jo være med når mor maler hønsehuset.
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2009, 18:43 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 20 Juli , 2009, 20:25 »
Det er en smule snyd for de 2 øverste billeder er ens, jeg kunne bare ikke finde ud af at slette, det efter at jeg havde reduceret størrelsen på det.

De er ikke så kønsvisende som de øvrige maraner jeg har, eller også er det høner alle sammen hvilket jeg har lidt svært ved og tro.

Og så er det at du må fortælle mig hvad strømpning er.
Så kan jeg glæde mig over også at ha lært noget idag.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2009, 20:38 »
Nu kommer jeg lige til at plage jer med lidt billeder jeg lige måtte skyde af de forskellige farver...
Billede 1 er af en golden blue hane.
Billede 2 er af 2 af -||-
Billede 3 er guldgøgespættet, 1 blå maran høne og 1 alm. gøgespættet hane... Alle er fra 5. maj

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2009, 21:22 »
Så har jeg lige sat ringe på mine små. Jeg havde ellers købt, så der var både en drenge- og en pigering til hver, men de er i den grad kønsvisende, så der er slet ingen tvivl. Allerede ved klækningen havde hønerne to pletter oven på hovedet og hanen kun en enkelt, og nu da de er ved at få fjer, er hanen tydeligt lysere end hønerne. Jeg skal se at få taget nogle billeder, for der hvor jeg fik æggene, sagde de, at de var gøgefarvede, men det kan da godt være, at vi på dansk kalder dem tværstribede. De har ikke fjer på løbene, men i DFfR's standard står der at gøgefarvede ikke nødvendigvis skal have fjer på løbene. Jeg har dog fra pålidelig kilde, at det skulle være muligt at avle det ind i dem på lidt længere sigt  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Juli , 2009, 21:23 »
Jeg vil også meget gerne være med i en Maran klub. Men kun som medlem. Jeg synes ikke at jeg har tiden til evt. at sidde i en bestyrelse og tage en masse beslutninger.
Det kunne især være spændende at få kontakt med nogen opdrættere i udlandet for at få nogen andre farver, end kobberfarvede. Som jo nok er den mest udbredte farve variant i DK.
Mine tyske tale-skrive evner er desværre meget små og hollandsk og belgisk... Hmm...
Men hvis der er nogen der påtænker at hente nogen æg hjem så vil jeg da meget gerne værre med i projektet ;)

Iøvrigt har jeg Store kobberfarvede Maran'er. De er dog stadigvæk kun kyllinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 Juli , 2009, 21:25 »
Iøvrigt Lene:
Så tror jeg desværre kun at du har fået guldgøgespættede hønekyllinger ud af din rugning.

Danny
Himlen bør altid være blå!