@ Mariap
Når du skal til at ruge, og du får en skruk, så er det bedst at have samlet æg i forvejen, eller hvis man har høns nok, begynde at samle på det tidspunkt.
Det betyder ikke noget, om æggene er lagt samme dag, bare rugningen starter op samme dag.
Du kan samle æg i op til 14 dage i en bakke, hvor du så skiftevis løfter den ene/den anden ende af bakken 2 til 3 gange om dagen. De skal helst opbevares i temperaturer omkring 10-15 grader, det giver bedste resultat.
Husk at datomærke dine æg, og lave tydelige blyantsmærker på dem, så når du så lægger æg under skrukken, så kan du nemt se, om der skulle være kommet nye æg ind under hende. De andre høns kan jo godt finde på at lægge deres æg oveni. Disse fjernes, da de ikke vil klække samtidigt. Det er vigtig, at rugeæggene kommer under skrukken på samme tid, for at klækningen bliver så samtidig som muligt.
Når jeg vil til at ruge, samler jeg æg sammen som ovenstående, så jeg hele tiden har en portion stående, og de ældste, hvis jeg ikke lige med det samme får brug for dem, går til husholdningen, det er sjældent, at de hos mig bliver mere end en uge gamle, og det overlever de nemt til brug i husholdningen.
I mange lande opbevarer man ikke æg i køleskabet, og de holder dog et rimeligt tidsrum alligevel, selvom jeg foretrækker køleskabet.
Skrukken kan godt ligge på snydeæg, eller golfbolde en uges tid, før man starter rugningen.