Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Hønsekalender america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder på friland?  (Læst 380 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Ras.milling

• Bruger
Moskusænder på friland?
« Dato: 19 November , 2019, 01:53 »
Vi er inde for det sidste år flyttet på landet og i den forbindelse har jeg altid gerne ville have enten lidt ænder eller gæs.

Valget faldt til sidst på to moskusænder og en moskusandrik fra to forskellige sælgere.

Tanken var fra start at de skulle gå frit  :)  og de er blevet sat ud i et vandhul vi har på ejendommen (vi har 3.5 ha. jord).

Vi har haft dem en uges tid nu og de har så at sige ikke forladt vandhullet siden vi satte dem ud. Ude midt i vandhullet ligger et væltet træ, hvor de ynder at sætte sig på træstammen der ligger i vandspejlet. De kommer dog lystigt hen til en ved vandkanten, når man kalder og ryster med foderbøtten.

Jeg har to spørgsmål!

1. eftersom de går frit har jeg lidt svært ved at vurdere hvor meget foder de skal have. Jeg er helt sikker på at der i og omkring vandhullet findes masser af fødeemner. Jeg er dog ikke sikker på at det alene er nok (slet ikke her i vinterhalvåret). Hvor meget foder ville i give dem? Og ville i give det på en gang eller over flere gange i løbet af dagen? Jeg er ikke interesseret i at have en automat stående, da den bare bliver er tagselvbord for rotter, fugle osv.

2. Jeg har bygger et hus til dem (på ca. 1x2m) så de har mulighed for at søge læ. Indtilvidere har de ikke brugt det, men opholder sig som sagt næsten udelukkende i vandet. Er det noget jeg skal være nervøs for? Eller vil de selv søge i huset når det bliver koldere?

Jeg takker på forhånd.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskusænder på friland?
« Svar #1 Dato: 20 November , 2019, 09:35 »
Jeg ville sætte en skål/balje ud til dem med f.eks. 500 gram. korn/kraftfoder om morgenen, og så se om de spiser op eller ej. Og hvis de ikke har spist op, så vil jeg fjerne den for natten. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Jersey Kæmper, Sumatra, Engelske Araucana, og løbeænder.
Ejer af 0,4 katte (Dixie, Mischa, Smilla og Billie)+ 4 akvarier med diverse fisk.
Besøg mig på : www.lestat.dk
Medl.af : www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk , www.orpington.dk, www.frit-fjerkrae.dk, www.kamphoens.dk, www.engelsk-araucana.dk, www.dgak.dk og www.dommerringen.dk