Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tre skridt frem og et tilbage  (Læst 2124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: tre skridt frem og et tilbage
« Svar #15 Dato: 22 Februar , 2014, 21:48 »
Megen snik-snak som jeg ikke ønsker at deltage i.

Men jeg vil godt drage en konklusion omkring økonomien i egen produktion af æg og slagtekyllinger.

Økonomien hænger meget sjældent sammen, når alt er indregnet. MEN, man får produkter som ikke kan købes andre steder.

Og netop derfor forsøger jeg personligt aldrig at gøre regnestykket op. Man kan jo ikke sammenligne æbler og pærer.
Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 22 Februar , 2014, 21:52 »
HOV HOV HOV!!!  >:( Mænd er træge bæster?!?!  /1

Her i huset er det fruen der sætter begrænsninger i fjerkræbesætningen, men derfor bliver kvinder ikke til nogle stride strigler...  :P

Nå, men jeg er til dels enig med Janni's mand;
Jeg har 2,5m imellem stolperne (97x97mm) i volieret og har så sat trykimp. lægter (38x57mm) op der hvor tråden skal samles, samt i bunden. Det kan godt undværes, men det stabiliserer tråden en hel del. Jeg har brugt voliertråd med 13x25mm masker i bunden (De nederste 90 cm) hele vejen rundt. Resten er så i alm. hønsetråd med 25mm masker. Hønsehus (6,25 m2) og overdækket voliere (12,5 m2) har koster omkring 10-12.000,- kr. at bygge hos mig. Derudover har hønsene ca. 400m2 hønsegård med 1,1m havehegn rundt om. Den har kostet ca. 2.000,- kr. at lave.

Nu ved jeg ikke hvor stort jeres voliere skal være, men hvis man siger det skal være 5x10m og 1,8m høj så skal der bruges følgende materialer:
12 stk. trykimp. stolper 97x97x2700 á 81,- kr = 972,- kr.
36 stk. trykimp. lægter 38x57x2700 á 23,- kr. = 828,- kr.
2x30 m hønsetråd 0,9m = 765,- kr.
Derudover skal der bruges skruer, beslag, kramper m.m. og så lidt træ til at lave en låge. Det løber også hurtigt op i 6-800,- kr. i smådele.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
« Svar #17 Dato: 23 Februar , 2014, 08:51 »
ej jeg bliver vist nød til lige at forsvare min mand <: for ud over at han bestemt ikke er lige så begejstret for hønseholdet som jeg er (og jeg ER ret sikker på  det ændrer sig når hønsene er installleret ;) ) så er han altså en rigtig kærlig dejlig og omfavnende mand der er jordens bedste far for ungerne, så han skal bestemt ikke fremstå som en mavesur halvgammel mand der afholder mig fra mine drømme ;)

gårsdagens frustrationer er nok mere et øjebliksbillede af vores meget forskellige indgangsvinkel til projekt høns og vores ellenndige samarbejde når jeg i full blown kreativ fase bliver mødt af manden der gerne skal tænke projekter igennem et par mdr inden han kaster sig ud i at lave dem ;)

så i forhold til frustrationerne er det vist på sin plads at jeg indrømmer at jeg har 50% af skylden for vores elendige samarbejde ;) i og med han slet ikke fik tid til at beregne noget som helst ;)

dagen i dag bliver brugt på indkøb og forhåbentligt byg af selve gården. efterfølgende skal jeg så kun sætte trådnnet i diverse småhuller og lege med PU skum og så kommer indretningsfasen
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 Februar , 2014, 09:04 »
HOV HOV HOV!!!  >:( Mænd er træge bæster?!?!  /1

Her i huset er det fruen der sætter begrænsninger i fjerkræbesætningen, men derfor bliver kvinder ikke til nogle stride strigler...  :P

Nå, men jeg er til dels enig med Janni's mand;
Jeg har 2,5m imellem stolperne (97x97mm) i volieret og har så sat trykimp. lægter (38x57mm) op der hvor tråden skal samles, samt i bunden. Det kan godt undværes, men det stabiliserer tråden en hel del. Jeg har brugt voliertråd med 13x25mm masker i bunden (De nederste 90 cm) hele vejen rundt. Resten er så i alm. hønsetråd med 25mm masker. Hønsehus (6,25 m2) og overdækket voliere (12,5 m2) har koster omkring 10-12.000,- kr. at bygge hos mig. Derudover har hønsene ca. 400m2 hønsegård med 1,1m havehegn rundt om. Den har kostet ca. 2.000,- kr. at lave.

Nu ved jeg ikke hvor stort jeres voliere skal være, men hvis man siger det skal være 5x10m og 1,8m høj så skal der bruges følgende materialer:
12 stk. trykimp. stolper 97x97x2700 á 81,- kr = 972,- kr.
36 stk. trykimp. lægter 38x57x2700 á 23,- kr. = 828,- kr.
2x30 m hønsetråd 0,9m = 765,- kr.
Derudover skal der bruges skruer, beslag, kramper m.m. og så lidt træ til at lave en låge. Det løber også hurtigt op i 6-800,- kr. i smådele.

vi var nede og pille en det fag ned fra gamle volliererog mit håb er at nogle af disse fag kan genbruges i gården, da det ville glæde  mig på hele to måder. jeg går enormt meget ind for genanvendelse og jeg er mægtigt glad for at beholde pengene i pungen <:

hvis ikke det kan lade sig gøre håber jeg at kunne genanvennde dem tl en hønsefræser nnår jeg engang har luret hvordan sådan en laves :)

tråd skruer beslag og kramper har jeg lige så stille gået og samlet sammen så jeg har to ruller volliere net og en rulle hønsetråd. da gården bliver L formet rundt om en bygning er det kun den yderste del af gården der skal tråd på og stolper til :) men jeg vil da sige til gemalen at han har en der er enig med ham <: og så må vi smide en eller to ekstra stolper ind i beregningen

tak for tilbagemelding omkring selve byggeriet og for at pointe ud at man skal snakke ordentligt ;)
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 23 Februar , 2014, 14:39 »
lille opdatering på bygge hønsegårdsprojektet :D vifik regnet ud hvad vi manglede har handlet ind og lige om lidt tager vi første skadestik <: nuiii jeg glæder mig til at få projektet til at skride frem  /o

først skal en mødding dog lige flyttes. ellers kan vi ikke grave ned ;)
Med venlig hilsen Janni

2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #20 Dato: 23 Februar , 2014, 16:09 »