Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig opstart af rugning  (Læst 49096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #150 Dato: 26 Maj , 2009, 07:55 »
Marianne, til forsvar for vores Maran-skruk, der gik af reden, må jeg sige at hun havde fået utøj. Det var med bævende hjerte, vi undersøgte resten af hønsene - men det var kun hende, der havde husdyr. Sandsynligvis samlet op i skrukkehuset, der står på en stor plæne med mange forbipasserende fasaner. Ellers har vi ikke haft problemer med Maraner og rugning. Men de gider ikke passe kyllingerne i månedsvis.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #151 Dato: 26 Maj , 2009, 07:55 »
Tillykke med de nye små, Marianne.

Jeg har ruget for sidste gang, har rigeligt til mine små forhold, og skal også af med nogle senere, men det haster ikke, foreløbig skal de bare vokse.
Silkerne skal ingen steder, før jeg kender kønnet på dem, og der går jo temmelig lang tid.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #152 Dato: 26 Maj , 2009, 09:12 »
Kirsten, der er rigtig træls når man får utøj, og det kan virkelig komme "ud af den blå luft". Jeg havde et angreb af blodmider sidste år, og de må også være kommet fra de vilde fugle, for jeg havde jo ikke fået nye høns. Så er skrukken tilgivet  ;)
Nej Børge, jeg skal da også af med nogle af mine araucanakyllinger, men skal lige være 100 % sikker på kønnet. Jeg tror nok jeg har dem afsat.
Desuden har jeg lovet min søster to af mine wyandotter, og endelig skal jeg også højst beholde to af de marantøser, som der forhåbentlig er mellem de fem kyllinger. Men mon ikke det vil være muligt at komme af med de sidste, især hvis det er høner.
Dværgwyandotæggene var med i rugningen, fordi jeg vidste maranæg er svære at lyse, og så regnede jeg med at det var godt at have et par wyandotter til at sammenligne med. Dem kan jeg jo heller ikke beholde. Så nu skal jeg finde nogle gode hjem til mine ekstra kyllinger. Det kan jo også være, der er nogen, der gerne vil overtage de voksne, så de får nogen, der er i æglægning. Jeg skal lige se, hvad der er muligt. Sidste mulighed er hovedafbryderen, men den er jeg ikke så vild med  <W <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #153 Dato: 26 Maj , 2009, 09:22 »
Det er det samme her, det med hovedafbryderen, men der bliver da enkelte der må den vej.
Ved, at der bliver for mange kokke mellem Orpingtonerne, og så har jeg nogle enkelte gamle høns, som sikkert må lade livet hen på efteråret, men det kan jo også være jeg kan få dem afsat til den tid.

Vi har kun prøvet en enkelt gang med utøj, indtil videre, det var hønselopper, vi opdagede det ved at vi havde nogle killinger der fik hønselopper, så alle kattene fik et skud i nakken, og alle hønsene et pust under vingerne, og så var det ovre.

Mindst en gang om året bliver hønsehuset og kyllingehuset, + buret i kælderen renset totalt ud, og desinficeret, men der kan jo sagtens komme utøj alligevel.

Jeg bruger Virkon S advanced eller Rodalon til desinfektion, og hvis jeg vil være helt sikker, bliver alt lige dampet en gang med vores damprenser fra HN, den købte vi, da vi røg ud i en omgang med ringorm. Det får høns da heldigvis ikke.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #154 Dato: 26 Maj , 2009, 09:55 »
Så er skrukken tilgivet  ;)
Ja, men hun er nu stadig i fængsel i et andet skrukkehus. Der bliver hun indtil efter anden behandling mod smådyr. Tror, det er fjermider, men er ikke sikker. Har haft høns i 20 år og 14 dage i dag - aldrig før haft utøj. Men det skal man selvfølgelig bare være glad for.
Nu er der hul i 5 æg af de seks fra skrukken. Godt at jeg har afspadsering i to uger! ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #155 Dato: 26 Maj , 2009, 21:54 »
Har lige været nede og putte hønsene.
Asta har nu overladt første kuld kyllinger til sig selv, og er gået på pind igen.
Første hold er godt 7 uger gamle nu.

De små kyllinger, som er lige ved at være 1 uge gamle havde i aften selv fundet under varmelampen, og var gået til ro, men de har jo også fuld knald på i korte perioder, mange gange om dagen, og falder så nærmest om, lige pludselig, af træthed.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #156 Dato: 26 Maj , 2009, 22:56 »
Jeg har også puttet, mine araucana-børn sover sødeligt på pind, alle kyllingerne er endelig klækket færdige = 5 kobberfarvede maran og 2 dværg wyandotter.
I nat sover jeg sikkert bedre, nu da klækningen er færdig  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #157 Dato: 27 Maj , 2009, 08:43 »
Se her gik jeg og troede at mine to wyandot-æg var fra min lille blå høne, men her til morgen, hvor den sidste wyandot er tør, kan jeg se at hun ser HELT anderledes ud, den første var sølvgrå, hende her er gylden og med nogle striber, så hun må vel være en af de guldhalsede? Er der nogen, der ved hvordan guldhalsede kyllinger ser ud? Jeg skal nok lige få tager et billede af hende om lidt. Smuk det er hun i hvert fald i mine øjne *p, og jeg er jo altid super objektiv mht til mine egne kyllinger ikk' ?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #158 Dato: 27 Maj , 2009, 10:54 »
Her er der så billeder af min lille vistnok guldhalsede wyandot. Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at fastslå om den er guldhalset.
Er der evt. forskel i kønnene på farven?
 <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #159 Dato: 27 Maj , 2009, 11:31 »
Ja, indtil videre ser den da meget guldhalset ud, men om den forbliver dette, tjaeee???
Men sød er den da.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #160 Dato: 27 Maj , 2009, 12:24 »
Ja den ser rigtig sød ud, minder lidt om vildtfarvet, men det kan jo værer at det skal værer sådan  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #161 Dato: 28 Maj , 2009, 09:36 »
Dette er lidt ;) uden for emnet, men anyway...

Berit@ Du har allerede "vundet"  noget med de 2000, nemlig har du rundet de 2000 beskeder. :o Det udløser nok ikke en t-shirt, men det er nu godt gået alligevel. Engagement - sådan. :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #162 Dato: 28 Maj , 2009, 09:41 »
 :D Ja jeg er jo så vil med de fjerkræ *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #163 Dato: 28 Maj , 2009, 23:43 »
Så er de små ved at få de fineste fjer på vingerne.

Må se at få taget nogle billeder her i weekenden.
Det er lidt sjovt, når der ikke er nogen rugemor, altså ud over Rie og jeg, de bliver meget mere fortrolige. Bare man sætter en hånd ned til dem, så er alle 15 lige omkring hånden, det kunne jo være den indeholdt lidt godter til dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #164 Dato: 29 Maj , 2009, 07:06 »
Ja, det er det eneste minus ved skrukker, selvom hun har tillid til mig, lærer hun sine kyllinger, at de skal holde sig væk, faktisk tror jeg det ligger instinktivt i dem. Det bliver så anderledes, når de kun hr menneskekontakt, og selvfølgelig helt klart forbinder mennesker med mad.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk