Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Krible-krabler i stedet for melorme?  (Læst 15145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #15 Dato: 05 December , 2013, 18:20 »
Bænkebiddere er også super god føde til vagtler.. kan vidst nok dyrkes ret let på/i gl stykke træ, der er gået i lettete forrådnelse..bænkebiddere SKAL have det fugtigt :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #16 Dato: 05 December , 2013, 22:56 »
Ja, har luret mine vagtler er vilde med bænkebidere... og nu jeg har fået sådan en faunaboks til melormene, og set hvor nemt det er, så er det egentlig lidt fristende til foråret også at kaste sig ud i bænkebidere. Især fordi bænkebiderne jo fint kan stå ude i drivhuset eller haveskuret, selv om der er lidt fugtigt der... det er jo kun godt til dem :-)

Tror i øvrigt jeg gør det med æble til melormene (spiser selv nogle stykker om ugen... altså æbler:-), at jeg bare giver dem æble-skrogerne (nu de alligevel ikke skal have så meget æble, som jeg troede)... så går der ikke noget til spilde :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #17 Dato: 06 December , 2013, 21:42 »
Jeg forsøgte på et tidspunkt med en nelorme koloni..det droppede jeg lynhurtigt. Det stank så fælt, og jeg kunne slet ikke styre det med de mange stadier, de går igennem, så jeg håber du får mere ud af din kultur :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #18 Dato: 09 December , 2013, 01:42 »
Min kultur lugter ikke (endnu - kan være det kommer senere, da kulturen kun er et par uger gammel).
Eller dvs. jeg kan lugte det æbleskrog, jeg puttede derned i for et par timer siden - men det er kun, hvis jeg stikker næsen helt ned til kassen... så det kan jeg jo bare lade være med :-)

Hvordan er det med melorme og lys/sollys? - skal de have så meget sol som muligt, lidt lys (bare ikke sol) eller skal de helst være i mørke?

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #19 Dato: 09 December , 2013, 03:13 »
@Dan

Jeg syntes det virkede forkert da jeg så du skrev  at melorme efter sigende skulle fede - hvilket var lige stik mod hvad jeg have fået besked om... Så slog det op og fik følgende:

NUTRITIONAL ANALYSIS:
Moisture 62.44%
Fat 12.72%
Protein 20.27%
Fiber 1.73%
Ash 1.57
Ca 133ppm
P 3345ppm
CA/P ratio 0.040%

Aner ikke lige hvad de sidste punkter er, men protein er der dog. Der er mest vand i, men det er nok godt som "fredagsslik"

Jeg glæder mig i hvert fald til at høre mere om kulturen, og hvordan den er at passe når du er igang.
« Senest Redigeret: 09 December , 2013, 03:22 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #20 Dato: 09 December , 2013, 03:59 »
Er ikke ekspert, men her er nogle af mine tanker :-)

Fat på 12,72% er vel den interessante, og tager man denne sides tal for gode varer:

http://www.ent.iastate.edu/misc/insectnutrition.html

Så er det jo en del mere fedt i melorme end f.eks. cricket/fårekylling på 5,5%

Men har googlet, hvor jeg læste det med at melorme var fedende, og det er hos folk, der har melormekulturer til deres hamster, øgle-dyr (altså geccoer og sådan nogle:-), rotter og aber.

Ved vagtler kan man så stille spørgsmål til om det fedende reelt er et problem? - især i mit tilfælde, hvor jeg kun har kinesere. For er der nogen, der nogensinde har set en tyk kineser? :-)

Ud af mine 1,6 kinesere har jeg måske en hun (Daisy), der virker lidt tykkere end de andre... men det kan jo sagtens være Daisy bare er lidt større (uden at være tyk, hun har måske bare tykkere knogler... ligesom mig selv;-), har lidt mere fjer eller ofte puster sig lidt op.

At kinesere ikke umiddelbart bliver fede, betyder selvfølgelig ikke, at det dermed så også er godt for dem med melorme på næsten 13% fedt, men det glæder mig dog at se, at protein-indholdet jf. det du skriver, er oppe på næsten 21% - for protein + fornøjelsen ved at give dem levende foder, er jo grunden til jeg giver vagtlerne melorme.

Mine melorme er i øvrigt i en blanding af mel, havregryn og så en kornfoderblanding, som vagtlerne også spiser (så jeg ikke skal sortere melormene fra, når vagtlerne fodres med dem). Og melormenes næringssammensætning må jo for en vis del også afgøres af, hvad de er i/hvad de spiser, og der håber jeg da, at min blanding gør at mine melorme er lidt sundere :-)

Jf. en tidligere tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19440.msg176172#msg176172

Så skulle melorme (og alle andre insekter) indeholde kitin som ikke er så godt. Så det er måske en grund til at holde igen med dem. Jeg må dog undre mig lidt over, hvad de så spiser ude i naturen... en vagtel der finder et myrebo, vil da spise hver eneste myre der er, tænker jeg. For jeg havde en kort overgang jumboer, og jumbohanen var så tam og vild med myrer, at ham kunne jeg tage ud af drivhuset og sætte på græsplænen ved et myrebo uden han stak af:-)

Jeg har i øvrigt læst et sted, at billerne ikke skulle være nær så fedende som selve melormene, så for dem der gider sortere, er det måske bare dem de skal give til vagtlerne (uden at deres kultur går i stå naturligvis).

Og ja, pt. går det da så godt med min kultur, at jeg overvejer at lave en bænkebider- eller myrekultur... men tænker det måske også er lidt til den fjollede side, at begynde på fast basis (fremfor hvad jeg finder i haven hist og her) at putte disse skadedyr ind i mit drivhus, selv om mine 7 små dværge nok skulle spise dem alle :-)
« Senest Redigeret: 09 December , 2013, 04:08 Fra Dan Ullerup »

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #21 Dato: 09 December , 2013, 04:57 »
#dan.
Hvis du laver en bænkebider kultur, vil jeg meget gerne høre om det, i sær hvordan man laver det.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #22 Dato: 09 December , 2013, 13:13 »
Jeg har i øvrigt læst et sted, at billerne ikke skulle være nær så fedende som selve melormene, så for dem der gider sortere, er det måske bare dem de skal give til vagtlerne (uden at deres kultur går i stå naturligvis).

Jeg har endnu ikke mødt et dyr (fugl, gnaver eller krybdyr) der overhovedet ville spise billerne. Vil vagtlerne det?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #23 Dato: 09 December , 2013, 13:31 »
Ensformig fodring er aldrig godt og melorme er fint så længe det ikke bliver hovedbestanddelen i deres kost.

Der er forskel på hvor meget Ketin der er i de forskellige insekter og derfor er en blandet kost bedre end en ensformig. Melorme der lige har skiftet og er helt hvide eller næsten er bedre at fodre med end dem der lige skal til at skifte da de indeholder mere.

Andre laver og orme indeholder ikke så meget kitin og dem spiser de også en del af i naturen. Så det opvejer det.

Pia hvad med dine Kæmpesnegle? Kunne deres æg og nyklækkede unger ikke bruges inden de får for hård et hus til foder og i større tilstand hvor de er finknust? Der er vel godt med calcium i disse snegle og de har også en god nærring i sig ville jeg forestille mig.

Vores høns gad ikke billerne i levende tilstand da de kan udsende et sekret der ikke smager godt. Dog nogle der var døde gad de godt spise bare de ikke var tørre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #24 Dato: 10 December , 2013, 15:44 »
Mine vagtler gad KUN selve melormene!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #25 Dato: 10 December , 2013, 17:44 »
KenM: Tror jeg holder mig til melorme... men hvis du googler 'woodlouse culture', så kommer der en del frem :-)

Mht. billerne - ok, ja jeg ved det ikke af egen erfaring (edit: men det med smagen, passer jo godt sammen med at det også skulle være billerne der lugter)... min melormekultur er jo dog så ny, så billerne må de slet ikke prøve endnu :-)

Læste i øvrigt et sted et tip, om i sommerhalvåret at tage en avis, gøre den fugtig med haveslangen, og så lægge den ud på græsplænen natten over, og så skulle bænkebidere, snegle etc. jo samle sig i den, og så er det bare at lægge avisen ind til vagtlerne :-)

Det er i hvert fald noget jeg selv har noteret skal prøves, når de varmere temperaturer/mindre fugtige vejr, vender tilbage.

Edit: Er der nogen der kan svare på dette? :-)

>>Hvordan er det med melorme og lys/sollys? - skal de have så meget sol som muligt, lidt lys€ (bare ikke sol) eller skal de helst være i mørke?<<
« Senest Redigeret: 10 December , 2013, 17:47 Fra Dan Ullerup »

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #26 Dato: 10 December , 2013, 17:50 »
jeg har laver melorme før, dem havde jeg i et skab, så jeg tror ikke de skal have meget lys.
Det med avisen, det skal prøves. her til hønsene. Jeg har nogle potte og stem, som jeg sætter på jorden eller bare på fliserne her i vores lille have, Når jeg så flytter dem, så kommer de store høns løøøøøøbene for at se hvad der er neden under. så jeg tror det med avisen er en god ide.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #27 Dato: 10 December , 2013, 20:24 »
Pia hvad med dine Kæmpesnegle? Kunne deres æg og nyklækkede unger ikke bruges inden de får for hård et hus til foder og i større tilstand hvor de er finknust? Der er vel godt med calcium i disse snegle og de har også en god nærring i sig ville jeg forestille mig.

Det var da en genial idé. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Men desværre har jeg kun 3 store snegle tilbage, som faktisk ikke har lagt æg i evigheder. Men hvis de går igang igen, så ved jeg, hvad jeg skal prøve :)

Ang melorme og lys, så har mine også altid gået rimelig mørkt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Krible-krabler i stedet for melorme?
« Svar #28 Dato: 07 Januar , 2014, 11:45 »
Mine vagtler gider godt spise billerne - de er vilde med dem :-)

Det eneste problem for vagtlerne er, at billerne er lidt store i det for dem samt at billerne er levende.
For når vagtlerne hakker ned i en bille, så skal billen ruskes til døde (da de er lidt bange for dem i live he he) med det resultatet til følge, at billen nogen gange lander et godt stykke væk fra dem. Når de så finder den (eller det lykkedes dem at ruske uden at tabe billen), så går den vilde jagt gerne rundt imellem vagtlerne indtil det lykkedes for en af dem at hapse billen i sig :-)