Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderforvirring?  (Læst 18141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #15 Dato: 30 Juli , 2013, 09:25 »
@ EMO  (Erik)
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit syn på voksefoder contra startfoder, da jeg har samme opfattelse, især udfra indlægssedler og dermed protein mængde samt F.E., det antal kg. foder der skal til en foderenhed.
Det er bestemt ikke at forvirre, men god viden :)

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Foderforvirring?
« Svar #16 Dato: 30 Juli , 2013, 10:21 »
Nu forstår jeg altså endnu mindre, undskyld min uvidenhed ang voksefoder kontra startfoder men skal jeg blive ved med at give min ungdyr startfoder indtil æglægning starter? Æglægning starter først til foråret næste år da jeg ikke tror at de kan nå det i år.
Jeg er løbet tør for startfoder så skal ud på foderstoffen og hente det Idag og så er jeg meget i tvivl om jeg skal købe en sæk voksefoder med og hvad blander du Rudy i din startfoder altså tilsætter du mere hvede eller byg? Jeg må indrømme at mine kyllinger har fået rent startfoder indtil nu, er dette en fejl?

Mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Foderforvirring?
« Svar #17 Dato: 30 Juli , 2013, 10:44 »
@Jens jeg ville fortsætte på startfoderet til de er nært ægligning. Der hvor du skal være opmærksom er hvis du som jeg bruger med tilsat medicin (vildtstart) da det jo er i dyrene og hvis du så planligger slagt/ægligning skal du nok ikke spise det før end de har været fri af medicin en lille mpnedes tid (sådan gør vi)
I forhold til næringsværdien er der som skrevet mere proteinindhold i kyllingestartfoder  og lidt mere i vildtstartfoder end kyllingestartfoderet. Protein er især vigtigt i forbindelse med ægligning men også vigtigt i vækstperioden især hos de store racer. Derfor bruger vi vildtstart som dels indholder lidt mere protein og medecin. vi køre med startfodret indtil ca 1 mdr. før de starter ægligning/slagt hvor de går over til Fuld af pep.

Bare husk de stadig har brug for for korn/grønt lige gyldig hvilken løsning du ender med at helde til. Vælger du som jeg at blande kornet med majs/ærter skal du jo huske ærter er protein. Men de har brug for det animalske protein for at kunne optage planteproteinet også

Håber du kan bruge det. :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Foderforvirring?
« Svar #18 Dato: 30 Juli , 2013, 13:48 »
Hej Janni

Mange tak for dine råd og så lader jeg være med at købe mere voksefoder og så begynder jeg så småt at blande hvede og byg i startfoderet og så her til efteråret da begynder ungdyrene at få æglægningsfoder

mvh Jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #19 Dato: 30 Juli , 2013, 14:09 »
Hej Janni

Mange tak for dine råd og så lader jeg være med at købe mere voksefoder og så begynder jeg så småt at blande hvede og byg i startfoderet og så her til efteråret da begynder ungdyrene at få æglægningsfoder

mvh Jens

Hej Jens
Tak for hyggelig samtale. Det lyder fornuftigt, hvis du gør som nævnte lige ovenfor!

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Foderforvirring?
« Svar #20 Dato: 30 Juli , 2013, 14:17 »
Heller ikke jeg køber mere voksefoder, her får de så også startfoder igen, frem til æglægning om en mdr. tid :O))

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Foderforvirring?
« Svar #21 Dato: 30 Juli , 2013, 14:19 »
 /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foderforvirring?
« Svar #22 Dato: 30 Juli , 2013, 14:48 »
Hvor tidligt kan/bør man begynde at blande korn i startfoderet til kyllinger? Og hvor meget og hvilken/hvilke kornsorter.

Mine kyllinger på hhv 2 og 3 uger får startfoder blandet med undulatblanding og lidt havregryn. Dertil selvfølgelig grønt mm.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #23 Dato: 30 Juli , 2013, 14:53 »
Hvor tidligt kan/bør man begynde at blande korn i startfoderet til kyllinger? Og hvor meget og hvilken/hvilke kornsorter.

Mine kyllinger på hhv 2 og 3 uger får startfoder blandet med undulatblanding og lidt havregryn. Dertil selvfølgelig grønt mm.

Kommer selvfølgelig an på om det er dværg eller stor race kyllinger er af, men mine kyllinger af stor Orpington, tilbydes lidt hele hvedkerner fra dag et sammen med startfodret. Og det er faktisk utrolig så hurtig alle hvedekerne er spist og helt væk. I de følgende dage øges mængden af hel hvede.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Foderforvirring?
« Svar #24 Dato: 30 Juli , 2013, 14:58 »
Jamen der er da en ganske god grund til at voksefoder har et lavere proteinindhold. Det er ganske bevidst fra fabrikantens side.

Det er simpelthen for at kyllingerne ikke skal vokse for hurtigt! Hvis de får får meget protein, så udvikler knogler sig ikke nok inden de begynder at lægge æg (hønerne altså) og de begynder at lægge æg inden kroppen er klar.

Det gør sig gældende for hybrider, som foderet jo er udviklet til. Det kan sagtens være at det ikke er nødvendigt med et lavere proteinindhold for racefjerkræ, som jo er langsommere voksende end hybriderne, og når de får grønt og andet ved siden af, så er det samlede proteinindhold vel også lavere.

Noget andet er så at byg ikke det bedste til at fodre fjerkræ med og max. 20% i foderet. Hvede eller triticale er altså bedre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foderforvirring?
« Svar #25 Dato: 30 Juli , 2013, 15:10 »
Kommer selvfølgelig an på om det er dværg eller stor race kyllinger er af, men mine kyllinger af stor Orpington, tilbydes lidt hele hvedkerner fra dag et sammen med startfodret. Og det er faktisk utrolig så hurtig alle hvedekerne er spist og helt væk. I de følgende dage øges mængden af hel hvede.

Ja racen er selvfølgelig vigtig :) Mine er hhv silkehøns og brahmaer begge i stor. Men jeg vil få fat på noget hvede næste gang jeg kommer på foderstoffen.

I øvrigt synes jeg Finn har en god pointe :) I forhold til fx store hunderacer mm, der slet ikke har godt af at vokse hurtigt, kan det sikkert være bedre for kyllinger at vokse lidt langsommere og så få hele kroppen med i processen, også ift at knoglerne skal holde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #26 Dato: 30 Juli , 2013, 15:51 »
Fordi jeg foretrækker startfoder med 4-5% mere protein ifh. til voksefoder, er at jeg i blander en hel del hvede, da det er godt for fjerkræ at have noget at kråsen skal bearbejde/male. Og da hvede kun har ca. 9% protein indhold, så kompencerer startfoderet fint/bedre end voksefoder.
Så - Finn - jeg er ganske enig i dit indlæg. Og det havde også forholdt sig anderledes hvis jeg KUN brugte startfoder, men når der også tildeles kernefoder med lavere protein indhold, lander man der hvor der er fornuft i fodringen.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Foderforvirring?
« Svar #27 Dato: 30 Juli , 2013, 16:08 »
Jeg har købt en sæk og prøvet med hel byg, men det gider mine altså ikke at æde, så jeg vil også skifte dette ud med hvede - Jeg fik ellers at vide af opdrætteren, at man ikke skulle bruge hvede til udstillingshøns, da det ødelagde deres fjerdragt - andre der har erfaring med dette ??

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #28 Dato: 30 Juli , 2013, 16:42 »
Jeg har købt en sæk og prøvet med hel byg, men det gider mine altså ikke at æde, så jeg vil også skifte dette ud med hvede - Jeg fik ellers at vide af opdrætteren, at man ikke skulle bruge hvede til udstillingshøns, da det ødelagde deres fjerdragt - andre der har erfaring med dette ??

Pilleteret foder består af ca. 50% hvede og startfoder ofte 55%, så uanset hvad, så er det sikkert at alle udstillingsdyr har fået hvede.

Jeg har aldrig hørt om at hvede skulle skade, udover at de kan blive fede af det, men her er der ingen problemer med fedme, da det udlignes med store løbegårde så de kan motionere.
Derimod er majs bandlyst til hvide dyr!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderforvirring?
« Svar #29 Dato: 30 Juli , 2013, 18:55 »
Jeg må nok tilstå at jeg bruger voksefoder til mine ungdyr, for jeg mener også som Finn, at godt nok skal dyrene vokse, men helst ikke alt for stærkt.

I øvrigt er det også klart at protein indholdet falder en hel del, hvis man blander det op med meget korn.

Jeg fodre med voksefoder i blandingen 90 % til 10 % hvede. Jeg har bruger pt. det fra Mølleren, men er begyndt med Versele Laga´s Tradi Croc også og vil prøve dette af i år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub