Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger vil ikke gå ind om natten  (Læst 3100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Sv: Mine kyllinger vil ikke gå ind om natten
« Svar #15 Dato: 26 Juni , 2013, 18:36 »
Jeg har pt 41 kyllinger gående på henholdsvis 4 og 6 uger der alle sover ude om natten, det har de selv valgt og de har det fint med det.
Du kan som regel høre om de har det okay hvis de pipper meget højt er det ikke så godt så fryser de nok, men de burde sagtens kunne klare sig ude nu det er jo ikke så koldt om natten mere.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 26 Juni , 2013, 18:56 »
Tusind tak for svar Allan - Det lyder godt, så behøver jeg jo ikke at være så bekymret, de finder nok selv ind på et tidspunkt så  8)

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #17 Dato: 27 Juni , 2013, 00:45 »
Hej Turbomoster

Vi har høns på en lidt anderledes måde og jeg er måske ikke den rette til at svare. Men her er vores erfaringer.

Vores bestand startede med 4 hønniker for 4-5 år siden. De blev lukket ud i hesteboks - fik 8 dage efter, adgang til mindre løbegård via staldvinduet. De kunne ikke altid finde ind, også selvom min mand byggede en to-vejs bro ind. Ud kunne de, men ikke ind. Vi droppede det, og nu lukker vi stald og boksdør op hver morgen til 4,1 hk på fri fod. Om aftenen går de selv ind på pind i hesteboksen og vi lukker bare alle døre. Vores ræveværn er 2 store hønsevenlige hunde.

Vi har haft små kyllinger ved samme skruk 3 år i træk. Og de er klækket og opvokset i egen hesteboks med deres skruk.Vi har aldrig turde lukke hønemor og kyllinger ud før de små havde anstændig størrelse. Hun lærer hendes kyller alt. Så når de små bliver større og boksdøren bliver lukket op...Ved vi at hun passer meget godt på dem.De første mange gange overvåger vi dem selvfølgelig nøje, men hønen Marie beviser, gang på gang, at hun kan selv.

Så put dem ind i huset - de skal lære at gå ind på pind.

Mvh Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund
:-)

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 27 Juni , 2013, 06:33 »
Hej Mona - Dine høns lever et rigtigt dejligt og frit liv hos dig, sådan ville jeg også rigtig gerne kunne have dem - Vi bor også på landet med stald og har også haft heste i mange år - Men øv vi bor på en hjørne-grund, med Amtsvejen lige forbi, så her er haven hegnet ind med 2 m højt hegn til hundene og det kan hønsene gå igennem  :(  - Vi har derfor i første omgang valgt, at have dem på marken lige ovenfor køkkenhaven, som vi så på sigt, kan hegne med 90 cm højt hønsetråd, så de kan hygge sig der :O) 

I aftes ved 21 tiden, satte jeg dem igen ind i huset og de blev pænt inde, selv om den store låge stod åben - ved 22 tiden gik jeg så ud og lukkede den store låge og der sad de bare i et hjørne på gulvet. - Jeg har tænkt meget på, om jeg skal hæve pindene i huset, for de sidder da godt nok meget lavt ?? - vedhæfter lige et billede af pindene, tror også at en pind derinde er nok, for de er pænt lange. 

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 27 Juni , 2013, 10:39 »
Vore nye kyllinger ville heller ikke selv gå ind men gerne ud. Vi lavede en ny stige, hvor trinnene sidder på en plade, og siden er de selv gået ind. Det var som om de ikke kunne gå på den åben stige op, men gerne ned.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 27 Juni , 2013, 12:16 »
Hej Mutti-Dutti - Her trinnene monteret på en plade  /o - men det får ikke mine til, at bruge den øv øv  :(

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 27 Juni , 2013, 12:53 »
Hej Mona - Dine høns lever et rigtigt dejligt og frit liv hos dig, sådan ville jeg også rigtig gerne kunne have dem - Vi bor også på landet med stald og har også haft heste i mange år - Men øv vi bor på en hjørne-grund, med Amtsvejen lige forbi, så her er haven hegnet ind med 2 m højt hegn til hundene og det kan hønsene gå igennem  :(  - Vi har derfor i første omgang valgt, at have dem på marken lige ovenfor køkkenhaven, som vi så på sigt, kan hegne med 90 cm højt hønsetråd, så de kan hygge sig der :O) 

I aftes ved 21 tiden, satte jeg dem igen ind i huset og de blev pænt inde, selv om den store låge stod åben - ved 22 tiden gik jeg så ud og lukkede den store låge og der sad de bare i et hjørne på gulvet. - Jeg har tænkt meget på, om jeg skal hæve pindene i huset, for de sidder da godt nok meget lavt ?? - vedhæfter lige et billede af pindene, tror også at en pind derinde er nok, for de er pænt lange. 

Det er jo helt almindeligt at kyllinger ikke går ind selv,, så man må putte dem til de har fattet konceptet, men jeg gad dog vide hvem der designer de der hønsehuse, de fleste høns sover ikke på gulvet, så det er klart pinden skal op, men jeg har da huset mistænkt for at være meget lille, så hvis du sætter pindende op, så kan de måske ikke gå omkring..
Det er kun de store tunge racer som orpington, der sommetider vælger at sove på gulvet, uanset om der er fine pinde til rådighed.
Hvis du gerne vil have dem til at sove på pind, så sæt dem på pind hver aften, nogle hopper ned igen, men de skal nok lære det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 27 Juni , 2013, 14:42 »
Hej Ina - Tusind tak for dit svar - Okay så sætter jeg dem på pind hver aften  /o - Vi har nu sat den ene pind op i 47 cm`s højde inde i huset og taget den anden ud - Pinden er 140 cm lang, så det er bredden på huset, (udover redekassen med 3 rum, som er sat op udenpå huset) Dybden er 81 cm, så nej det er ikke noget stort hus - men jo de kan godt gå omkring derinde, især nu hvor pindene ikke nærmest ligger på gulvet - Jeg ved ikke, hvem der har bygget huset her, men det var det største jeg kunne finde - Huse magen til, bare mindre laves også her www.hønsegården.dk 

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 27 Juni , 2013, 15:16 »
Hej Mutti-Dutti - Her trinnene monteret på en plade  /o - men det får ikke mine til, at bruge den øv øv  :(
Øv altså  :( uopdragne kyllinger  ;) men det kommer med tiden, jeg tror ikke nogen endnu har måtte sætte dem ind flere år i træk  :)
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 27 Juni , 2013, 15:35 »
Mutti-Dutti - Ja de er da godt nok frække, men de bliver jo helt tamme af, at man sådan skal putte dem i seng hver aften - tusind tak for de trøstende ord Hi hi  /o

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #25 Dato: 27 Juni , 2013, 16:10 »
Hej Ina - Tusind tak for dit svar - Okay så sætter jeg dem på pind hver aften  /o - Vi har nu sat den ene pind op i 47 cm`s højde inde i huset og taget den anden ud - Pinden er 140 cm lang, så det er bredden på huset, (udover redekassen med 3 rum, som er sat op udenpå huset) Dybden er 81 cm, så nej det er ikke noget stort hus - men jo de kan godt gå omkring derinde, især nu hvor pindene ikke nærmest ligger på gulvet - Jeg ved ikke, hvem der har bygget huset her, men det var det største jeg kunne finde - Huse magen til, bare mindre laves også her www.hønsegården.dk 
Jamen så er det også større end jeg troede, du har husket at der skal være en vis afstand fra pinden til vægen, for at de kan sidde på den, oftest med næsen ind i vægen, men der skal jo også lige være plads til et enkelt vingeslag, så de kan komme derop...

Jeg vil da lige tilføje, at selvom hønsene kan gå igennem hækken, er det langt fra det samme som at de gør det,,, der er høns der søger ud over den naturlige grænse, men de fleste bliver altså hjemme,,, jeg har aldrig i snart 20 år, haft høns der forlod matriklen, kun sker det at de hvide æglæggere går i vejkanten lige uden for havelågen, for at stjæle det korn traktoren har tabt ved høst, når de har spist op, går de ind igen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 27 Juni , 2013, 16:39 »
Hej Ina - Jep der er ca. 22-25 cm mellem væg og pind og det ser meget fornuftigt ud  /o - Tak for din tilføjelse, det er også planen, at de skal have lov til, at gå frit omkring - Jeg kan huske, at min far altid lukkede hønsene ud, ca. en time før, at de naturligt plejede at gå til ro, så de gik ikke ret langt omkring, han havde nogle kæmpestore høns som han var MEGET stolt af, jeg tror han kaldte dem Røde Amerikaner  <O - Så jeg kan jo starte med en time og så udvide tiden til, at de måske bare går frit omkring, hvis de altså bliver herhjemme  <O 

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #27 Dato: 27 Juni , 2013, 17:06 »
Hej Ina - Jep der er ca. 22-25 cm mellem væg og pind og det ser meget fornuftigt ud  /o - Tak for din tilføjelse, det er også planen, at de skal have lov til, at gå frit omkring - Jeg kan huske, at min far altid lukkede hønsene ud, ca. en time før, at de naturligt plejede at gå til ro, så de gik ikke ret langt omkring, han havde nogle kæmpestore høns som han var MEGET stolt af, jeg tror han kaldte dem Røde Amerikaner  <O - Så jeg kan jo starte med en time og så udvide tiden til, at de måske bare går frit omkring, hvis de altså bliver herhjemme  <O 

Ha ha hvis du har syntes at din fars Røde Amerikanere var kæmpestore, så har du været meget lille, eller også har han kaldt en anden race for Røde Amerikanere.
Rød Amerikaner, er så vidt jeg ved en industrihybrid, beregnet til æglægning, og den er ikke særlig stor, men alt er jo ikke som man tror når man er barn,,,
Venlig Hilsen INA

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 27 Juni , 2013, 17:52 »
Hi hi Ina, så må det være en anden race, som hans har kaldt Røde Amerikanere, for de var altså nogle kæmper  - Store runde og helt mørkerøde og meget, meget flotte - Jeg har lige søgt på Røde Amerikaner og hi hi du har fuldstændig ret, det er Isa Brown og flere andre, som går under den kategori og det var slet ikke sådan nogle, de var MEGET tungere  *o 

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 27 Juni , 2013, 22:17 »
Yes yes yes så lykkedes det - i aften da jeg gik derud kl. 21,30 var de selv kommet op i sovehuset - Jeg havde åbnet den store låge og sat en pind op lige under lågen og lukket under sovehuset, så de ikke kunne sætte sig derind :O)))) - NU mangler de så bare, at komme op på pinden, som ses i baggrunden lige over dem, men det finder de nok også selv ud af en dag  *o *o *o *o *o *o *o *o