Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder med kinesiske dværgvagtler i drivhus - problemer?  (Læst 17328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fjollekongen

• Passiv bruger
Sv: Nybegynder med kinesiske dværgvagtler i drivhus - problemer?
« Svar #15 Dato: 25 April , 2013, 16:22 »
Er der evt nogen med forstand på vagtler som bor i nærheden af Holstebro, som kunne tænke sig en kop kaffe/øl mod at øse ud af visdom?

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 25 April , 2013, 16:42 »
Jeg havde fint held med 1,2 japanske og 1,1 kinesiske.. De boede i drivhuset på 7,5 m2 og gemte sig alle vegne og jeg havde ingen kasse til dem, de kan bedre lide det naturlige. Jeg havde dog mest held med mine japanske, som fik kyllinger to år i træk. Kineserne lavede også rede to gange, men blev forstyrret af de store vagtler. De kan godt gå sammen, men de skal have MEGET plads. De laver gerne reder under jordbærplanter, som gror i bunden af drivhuset, mine foretrak også store græstotter, jeg havde plantet af samme årsag. Reden er altid en forhulning i sandet/jorden og så samler de selv et par kviste og/eller tørre blade. Kineser hannen skulle efter sigende hjælpe ttil med reden og kyllinger og hos mig rugede han ved siden af hunnen. Den japanske han var dog noget mere krads og måtte spærres inde til sidst..lidt ligesom at man flytter en skruk høne til et sted med ro, her gjorde jeg det så omvendt. Tip: bænkebiddere er sagen og er meeget sundere end de melorme,man kan købe :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline MajerJ

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 18 Maj , 2013, 12:08 »
Jeg er helt ny i fjerkræ verden:
jeg har et lille problem, med at forstå betydningen af  1,0 og 3,0 og 1,2 og 1,1 vagler.
Har en ide om at det er kønnet på dem.
Men jeg kan ikke helt se logikken i det. En der kan hjælpe mig med at forstå det?

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 18 Maj , 2013, 12:22 »
0,2 to hunner 1,3 en han og tre hunner
det første tal er hankøn det næste hunkøn

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 18 Maj , 2013, 12:26 »
.... og jeg har 19 høner, og en hankat  ;)
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline fjollekongen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 23 Maj , 2013, 22:13 »
Hej igen. Jeg vil lige lave en opdatering på min tråd. Drivhuset er fuld af planter pt, og vagtlerne stortrives. De er nærmest tamme. De render rundt imellem benene på mig, når jeg er i huset. De bruger ikke kassen mere, men er i hele huset, oppe og nede. Jeg kom af med den ene han, da den var blevet mishandlet af den anden. Da han var væk kom der æg umiddelbart efter. Nu to uger efter har vi fået 4 æg, som er i den samme rede (af halm). Et af æggene er ca. 10 dage og det nyeste fra i dag. Jeg har ikke set dem ruge, og er lidt interesseret i at se om der kommer kyllinger, eller om de går til. Hvad er jeres erfaringer?

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 24 Maj , 2013, 08:21 »
De samler nok en 15 stykker, inden de begynder at ruge, HVIS hønen altså vil ruge..det er ikke altid sikkert. Hold øje med hanen, om han kan lade hende ligge i fred...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline fjollekongen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 Juni , 2013, 13:38 »
Hej igen. Jeg har nu fjernet de 4 æg fra reden, men jeg turde ikke spise dem. Hvor lang er holdbarheden på vagtelæg? Jeg planlægger at tage æggene hver gang jeg finder dem, i håb om at få så mange, at der kan laves noget spændende af dem.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 03 Juni , 2013, 20:24 »
Hvis du fjerner æg hver dag og kommer dem i køleskab kan de sagtens holde sig i 4 uger.  Hvis du lader dem ligge og håber på kyllinger kan de ikke bruges til at spise, for så ligger de simpelthen for længe i de varme temperaturer..
Mette