Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: SÅ er der prikket hul  (Læst 12013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
Sv: SÅ er der prikket hul
« Svar #30 Dato: 07 April , 2013, 12:26 »
hvor mange kyller fik du?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 07 April , 2013, 17:27 »
Kun 3    :'( 

Da jeg tog de 3 ud af maskinen igår, lyste jeg lige hurtigt et af de æg som ikke var gået hul på endnu, og der kunne jeg stadig se liv i...

Påtænker at lyse dem i aften og se om jeg kan se liv... Men hvor realistisk er det at de klare en klækning på dag 22 - selv hvis der skulle være liv   :-\

gad vide hvad jeg gjorde forkert

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 07 April , 2013, 17:30 »
Kyllinger på dag 22 er meget almindeligt. Og der kan også sagtens komme kyllinger på dag 23. Så hvis der stadig er liv i dem, så er der håb :-)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 07 April , 2013, 17:31 »
Jamen det er da meget realistisk! Hos mig plejer de at komme mellem dag 21 og 23...og jeg har en computerstyret rugemaskine :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 07 April , 2013, 18:12 »
okay...

skal jeg lade være med at lyse dem, og så bare vente og se tiden an???

Den kylling som er død under klækning den var jeg lige nysgerrig og pillede skallen af idag... ååååårk det var tæt på den var kommer ud   :'(

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 07 April , 2013, 18:43 »
Ja, lad æggene ligge. Jo flere gange du åbner maskinen, jo mere fugtighed lukker du ud. Så sid på dine hænder selvom det er svært at vente. :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 07 April , 2013, 19:41 »
der er bare ikke hul eller noget som helst i dem...

og luftrugtigheden er faktisk for høj der inde, selvom jeg har åbnet for ventilationen   :-\  den eksploderede nærmest da de 3 andre klækkede

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #37 Dato: 08 April , 2013, 12:44 »
hvis der stadig er liv er der stadig chance for de kan komme ud. jeg har aldrig selv fået kyllinger senere end dag 22, men det er sket med et par få på dag 22. men mine starter også dag 19 og 20.

må indrømme at da jeg opdagede de kyller der var døde i skallen hjalp jeg en smule de andre. især at der er hul i hinden da det er det der har drillet mine.

de kan jo drukne ved for meget fugtighed.

men er der ingen tegn på stjerne eller noget kan du ikke gøre mere end at vente.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 08 April , 2013, 12:55 »
Jeg valgte at lyse æggene igår aftes, og der var INTET tegn på liv... Gav dem natten over, men stadig intet...

Så nu har jeg "slukket for respiratoren"...

Af ren nysgerrigheds skyld, kunne jeg ikke dy mig for at åbne æggene for at se hvor langt de var i udviklingen..

5 af dem så rimelige færdige ud må jeg indrømme, med min lille vide... mens den ene nok har "opgivet" tidligere end de andre...

Er lidt frustreret.. For jeg ved ikke rigtig hvad der er gået galt... Måske for høj luftfugtighed idet de 3 første begyndte at klække???

Har kørt på 40% luftfugtighed hele rugningen igennem (hvis hygrometeret viser rigtigt)... har haft to nede, det ene er jeg temmelig sikker på ikke virkede...

og om aftenen på døgn 18 der øgede jeg luftfugtigheden.. Den har nok lagt på 70-75% så nok lidt høj... Og da de første 3 kom til verden, der "eksploderede" den og har lagt over 80% til trods for 3 åbne huller   /d

Nu er maskinen rengjort og klar til næste sending... Men tør jeg overhovedet???   :-[  Det er da lidt synd for alle dem som opgav kampen i ægget selvom de var klar til verden   :-[

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #39 Dato: 08 April , 2013, 13:33 »
øv det ikke blev til flere.
som du selv er inde på kunne det tyde på for høj luftfugtighed fra dag 18. hvis den har ligget på 70-75% så sker der yderligere en del når først kyllingerne kommer ud.

jeg har mine på ca 65% inden klækning, og så ryger den op på 70-75 når de begynder at poppe ud.

noget er nok gået galt, siden så mange er gået til men der er jo ikke andet for end at prøve igen. det er jo kun af erfaring man bliver klogere :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 08 April , 2013, 13:43 »
Altså hvis fugtigheden mv passer, så tror jeg ikke det gør en forskel om den hedder 70 eller 80%. I et forsøg på at udruge ællinger sidste år, havde jeg smidt nogle hønseæg i også,og maskinen var indstillet til 55% de første mange dage og 85% til sidst.. Altså der kom ingen ællinger( ikke de to første gange), men kyllinger kom der masser af ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #41 Dato: 08 April , 2013, 15:02 »
@ Sandie86
Her er en gammel tråd omkr rugning. Måske den kan hjælpe dig til hvorfor det gik som det gjorde.
Jeg tror der var for høj fugtighed. = (ny hygometer ønskes  ;) )

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1015.msg8027#msg8027
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 08 April , 2013, 15:21 »
Så er der lagt 20 nye æg i... (pænt nedern der kun kan være 20 når maskinen er til 24 ha ha ha)... Må have for store æg!

Så må vi se hvad der sker om 19-21 dage   :angel:  Håber på et bedre resultat denne gang...

Men jeg knuse elsker "rip, rap og rup" som de hedder nu   :angel:  Og de har lige fået deres første grønt idag - det faldt i god jord   /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 08 April , 2013, 22:49 »
Tillyke med de tre..øh kyllinger :-) Pøj pøj næste gang..jeg tror på det  ;-)
Mette