Ja jeg vil bestemt ikke kloge mig, for jeg er helt enig i de tidliger svar, men blot fortælle at vores dværge Orpington og Brahma, er der en verden til forskel. Aller er fra efteråret 2012.
Men forskellen er at Brahmaerne har nu lagt æg hver dag siden midt januar, og Orpingtonerne er lige så små gået igang. Jeg fik deres første æg i sidste uge og et slut på ugen. Idag hat de lagt det 3. Alle får det samme og spise og bor under samme tag, blot stamme opdelt.
Sidste efterår prøvede jeg at skifte mærke på fodret og så væltede æggene ellers ud. Alle dyr får Møllerens "Fuld af Pep." Det står frit til gængligt alle de lyse timer. Ved siden af får de korn blandet med ærter og lidt majs. Dagens køkkenrester drysser jeg med Vispumin og 2 gange ugenligt lidt levertran. 1 gang ugenligt får de hønseguf blandet i køkkenresterne, og ellers tøffer de rundt i haven, og finder krble- krable.
Mht. om fede dyr ligger æg, kan jeg kun sige min mor har haft opdrættet Welsumer som ellers være godægligger. Da de næsten ingen æg gav, snakkede hun med en gammel gubbe, med mange års erfaring og fik det råd de skulle prøve ta slagte nogle stykker, og hvis de var fede, så skulle de på kur. De var smælderfede. I stedet for hvede fik de så havre.osv. og da de var sluppet af med fedtet gav de pludselig, fint med æg.
Mængden af deres mad må du ikke sulte dem. De skal være i god foderstand, men der er bare forskel på om de lever af hvede eller får det som lidt tilskudskorn. Lidt ligesom vi andre, heller ikke får det store overskud på fransbrødsmadderalene.
Var det mine fik de frit spil på ægligningsfoder og så doseret korntilskud efter ægligningspillerens forskrift, som jeg tror er forskellig fra mærke til mærke??
Vær opmærksom på hvad dine køkkenrester består af, for hvis det f.eks. er meget kulhydrat( hvidt brød, pasta osv.) Ja så får de for meget kulhydrat og for lidt protein. Det er protein der får dem i ægligning, sammen med alt det andet de har brug for, men mest på protein. Ligesom os selv er grønt og protein det vigtigste i kosten, men vi kan heller ikke trives uden kulhydrat, men i små mængder.
Opskrift på spiret korn og frø samt hønseguf finder du over i venstre side.
Du kan forøvrigt godt prøve i en kort periode(1-2 uger) at fjerne korn og køkkenrester og kun give ægligningsfoder, for at se om det gør en forskel.