Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mærkning af 4-6 ugers kyllinger.  (Læst 13955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

• Passiv bruger
Sv: Mærkning af 4-6 ugers kyllinger.
« Svar #15 Dato: 29 Januar , 2013, 09:48 »
Hej.

Hvorfor vil du ikke fortsætte med at bruge strips til de er gamle nok til faste ringe?
De fleste af mine voksen høns har stadig strips på. De skal jo bare skiftes til en ny strips, når benene er vokset fra den gamle. Strips fås endda i flere størrelser.

For mig er det den optimale løsning :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 29 Januar , 2013, 10:00 »
Tænker bare det bliver svært at holde styr på dem allesammen. Vil jo gerne både have klække dato og race/stamme .

Hvis nu jeg lægger 30 æg i rugemaskinen om ugen så bliver der ca 20-25 kyllinger per uge og for at holde styr på dem tænker jeg feks.
1 uge gul ring 2 uge rød ring 3 uge blå ring og så videre men da jeg ruger fra flere stammer hver uge så er det jo nemt med nr på så kan jeg bare kigge i bogen.

Det er self lidt overdrevet ovenfor for har slet ikke plads til så mange kyller endnu.. ::)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 29 Januar , 2013, 10:12 »
Ok.

Jeg synes bare umiddelbart at der var flere muligheder med strips ;)

Fx: Alle fra samme rugning får en gul strips nederst og hver race får sin farve øverst (eller "rugnings-farve" på det ene ben og "race-farve" på det andet ben).
Ny rugning får en anden farve (fx rød) og racerne får så hver deres farve igen.

Jeg planlægger i hvert fald at gøre sådan, go så beholde de samme farver på de samme kyllinger, så de ikke skal skifte farve hele tiden (så tror jeg at jeg mister overblikket til sidst ;))

Men lad mig høre om dine erfaringer, det kan jo være at det virker bedre.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 29 Januar , 2013, 10:17 »
Hvad er farven for hønseringe i år?

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #19 Dato: 29 Januar , 2013, 10:21 »
Citér
(så tror jeg at jeg mister overblikket til sidst ;))
Strip system behøver en  notesbog hvor du skriver ned hvad  div. farvekombination betyder.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 29 Januar , 2013, 10:38 »
I år er ringene grønne:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/H%C3%B8nseringe
Man kan også lave sine egne ringe af de stive kobberledninger, som har forskellig plasticbelægning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 29 Januar , 2013, 10:41 »
Ja det ender med der er mange muligheder men under alle omstændigheder skal vi have vores notesbøger igang ellers går der kludder i det.
Mvh  Allan

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #22 Dato: 29 Januar , 2013, 10:42 »
allan du kan jo samle æg og gemme dem i ihvertfalt 3 uger , så hvofor alle de rugninger, så rug en eller  2 gange for hver race/stamme, så får du ikk så mange kyllingeflokke, og dem du får har samme alder, går sammen og kan sikkert enes fint det første halve år

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 29 Januar , 2013, 10:51 »
allan du kan jo samle æg og gemme dem i ihvertfalt 3 uger , så hvofor alle de rugninger, så rug en eller  2 gange for hver race/stamme, så får du ikk så mange kyllingeflokke, og dem du får har samme alder, går sammen og kan sikkert enes fint det første halve år

Jeg har ikke haft den store succes med at ruge æg der har været 3 uger gamle.

Har du da det?

Jeg plejer at gå efter at æggene skal være højst 10-12 dage gamle og jeg ruger aldrig mere på hønseæg der er over 14 dage. Da jeg, som sagt, oplever en meget lav klække procent på disse æg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #24 Dato: 29 Januar , 2013, 10:54 »
marianne du er da genial

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 29 Januar , 2013, 10:56 »
Det er nu ikke særligt slemt eller farligt at bruge mærketangen. Det gøres allerede når kyllingerne tages direkte ud af rugemaskinen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #26 Dato: 29 Januar , 2013, 10:58 »
mine har bare stået over i hallen  temp ca 15 grader(pt ca 1 grad) i en æggebakke vendt 2 gange davligt, eller klodsen flyttet til den anden side , det skulle være vigtigt at spidsen vender nedad i bakken,

lene hvad er en mærketang
 :o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 29 Januar , 2013, 11:07 »
Det er en lille tang som man bruger til at lave et hul i bindehuden med mellem tæerne på kyllingerne. Hullet forsvinder ikke og der er mange kombinations muligheder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 29 Januar , 2013, 11:19 »
Engang når jeg ikke er så sart på mine kyllers vegne kan jeg godt se fordelene ved mærketangen. Men de stakkels små kræ.  ;)

Ved godt at det ikke er så slemt men prøver lige med ringe, strips, kabelstumper før jeg begynder at klippe i dem..  :D
Mvh  Allan

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 29 Januar , 2013, 11:30 »
Jeg havde det, ligesom du har det mht. mærketangen, men så var der en garvet avler, der viste mig, hvordan de mærkes, og jeg må sige, at jeg siden har brugt den. For mig så det ikke ud til at kyllingerne led under "indgrebet", det de var mest generede over, var at blive holdt. Og jeg er bestemt temmelig pylret og en rigtig hønemor med alle mine dyr.  ;)
Ulempen ved strips, kabelstumper og diverse ringe i forskellige størrelser, der skal skiftes er, at dels kan de falde af, ærgerligt, men ikke så slemt, og dels kan de overses, så de ikke bliver skiftet og derfor gnaver sig ind i benet på kyllingen, når den vokser, og det er i hvert fald SLEMT og helt sikkert smertefuldt for dyret.
Vi hører desværre af og til om dyr, der har haft diverse "ringe" gnavet ind i løbene. :'(
Hvis man vælger at bruge mærketangen skal man lige dreje den frem og tilbage i hullet, når man har klippet, så hudlappen går helt løs, og man skal sikre sig at hele hudlappen kommer væk, for eller vil hullet vokse til igen. Nedenstående viser de mange kombinationer:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk