Hvis det bl.a. er for pokalernes skyld, så ville jeg nok vælge en race, som har en vis udbredelse, så der er mulighed for at finde et godt udgangspunkt.
Jeg har selv gule sussex, som jeg er meget glad for, og i østjylland findes flere dygtige opdrættere af sussex i bl.a. gule og lyse.
Ellers har jeg (eller rettere så får jeg til LU) en stamme dværgbrahmaer, men der er jo fodbefjering. Ellers er der racer som RIR og New hampsire, som jeg synes er utroligt smukke. Og i dværg findes der nogle rigtig gode eksemplarer af newhampsire i bl.a. midtjylland.
Hvis jeg selv skulle vælge en helt ny race, så ville jeg nok vælge sorte araucaner. Vi havde på et tidspunkt et enkelt eksemplar, som jeg faktisk endte med at blive ret fascineret af - og det var bestemt ikke kærlighed ved første blik. I starten synes jeg de så lidt amputerede ud med den manglende hale, men da jeg vænnede mig til det synes jeg faktisk det var en meget elegant høne med en fascinerende fremtoning. Jeg kan dog bedst lide dem med skæg men uden øretufter