Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderindkøb - samkøb  (Læst 32558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #45 Dato: 21 November , 2012, 16:17 »
Det er da vist noget af en opgave du har sat dig selv på , Erik.Der er mange der skal være enige men det er da en tråd med liv i ........... /2 /2
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #46 Dato: 21 November , 2012, 17:12 »
@ Tanja Pedersen
Du har brugt/bruger dette foder til dine kære høns.
Vil du evt bidrage med en uvildig beskrivelse af dine erfaringer med brugen af æglægningsfoderet fra Bangs.
Prisen holder. 150 kr. for 30 kg i enkelte sække. Jeg er godt tilfreds med foderet. Det lugter godt og hønsene spiser det villigt, selv om det er blandet op med hvede og en smule majs. Jeg har været uheldig en enkelt gang at få en sæk der både var smuldret og hvor noget også var fugtigt, så det mugnede i fodertønden. Jeg fik en ny sæk for en 50'er. (kun det nederste i sækken har været fugtigt, så jeg nåede vel at bruge 20 kg før det begyndte at mugne). Da det er Bangs eget produkt går jeg ud fra, at det også er det han bruger til sine hønniker, og at det kan bruges til fuldfoder.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #47 Dato: 21 November , 2012, 17:24 »
ja protein indholdet ser noget lavere ud i nogle af mærkerne. jeg ville selv lægge mest vægt på et højt protein indhold så der skal så lidt muligt i, i forhold til korn. ja hvorfor kan de egentlig ikke lave en blanding uden byg og hvede?  som vi jo alligevel blander i. syntes det er ret tåbeligt at købe det dyre tilskud, som alligevel mest består af korn. når jeg kun giver 1,5 kr pr kg korn af bonden!

 i dlg´s "special" er der 23,4 % protein.
her står soyaskrå også som første ingrediens.

jeg ved de har andre blandinger også, uden tilsætning af blommefarve (som jeg helst vil undvære) hvad med at høre DLG ad hvor billigt de kan gøre det?

syntes det er en meget lille ubetydelig rabat de forskellige er kommet med indtil videre.


Søren, det lyder interesant. kan du fortælle mere?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #48 Dato: 21 November , 2012, 21:25 »
har netop fundet ud af at her i november måned har jeg givet 99 kr for en sæk tilskudsfoder (fra dlg" special"). det er en stigning på 19 kr siden jeg sidst købte i oktober måned!

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #49 Dato: 21 November , 2012, 22:16 »
har netop fundet ud af at her i november måned har jeg givet 99 kr for en sæk tilskudsfoder (fra dlg" special"). det er en stigning på 19 kr siden jeg sidst købte i oktober måned!

Det var jo grunden til at starte tråden.  ;) ;)
Din stigning er så lidt større i % end hvad vi andre har oplevet med Fuld af pep. 23,75 % mod 20,5 %, begge stigninger er dog urimelige. Bondens korn er til sammenligning steget med 13,3 % siden sommeren 2011.

Du skal overveje hvordan du opbevare dine indkøbte paller. Kender nu flere som har opgivet at sælge hestefoder fordi rotter og mus bed hul i indpakningen, hvorefter det er umuligt at sælge til fuld pris.
Ikke sikkert det er et problem der hvor du vil opbevare foderet, bare lige en tanke som ikke alle overvejer :)

Jeg påtænker ikke at starte salg. Ideen var at gå sammen nogle stykker der ikke bor for langt fra hinanden, og så få en palle, eller en trailer fuld, eller hvad det nu kan blive til, hjem for videredistribution, sådan stort set med det samme.
Min egen andel ville ryge i fodertønder med det samme.

Rotter, har vi her, i øvrigt kun her i det sene efterår når de begynder at strejfe. Ved første tegn sættes bekæmpelse ind.

Jeg bruger dette foder. Pillerne er lidt mindre end dem fra "Fuld a Pep". Mine piller var lidt smuldret, men jeg tror det var den lange transport skyld, og de mange pit stops den havde. Hønsene elsker det, så det er jo okay. Hvis du vil vide mere, skal du nok spørge Janni - hun har brugt det længere tid end mig.

Tak Martin. Dit link virkede ikke men jeg brugte Marianne's link, så det er ok.
Nu ved jeg ikke hvad du giver for det foder pr kg, men jeg tror det er dyrt. Og så vidt jeg kan se indholdet betaler du vel rigeligt ift indhold.
Jeg har fået kommentarer om at Bangs foder var lavt på protein ift Fuld af pep. Dit VL foder indeholder 2,6 % mindre protein end Bangs foder. Måske du også kunne have interesse i foder fra Bangs ;)

Hej Erik og i andre
Min påstand er at i kan købe jeres foder til ca 4,00/kg leveret på adressen !!!

Søren
Vi er lutter øren, som man siger. Og vi lover ikke at sige noget til nogen.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #50 Dato: 21 November , 2012, 23:19 »
Tak Martin. Dit link virkede ikke men jeg brugte Marianne's link, så det er ok.
Nu ved jeg ikke hvad du giver for det foder pr kg, men jeg tror det er dyrt. D

Beklager. Det ved jeg selvfølgelig godt fordi du oplyste det i går. 5,68 kr/kg.
Bangs er p.t. i 4,83 kr/kg.
Forhandlinger for en bedre pris pågår.
Jeg er til dagligt sælger, men har ikke de store problemer med at sætte mig over på den anden side af forhandlingsbordet, og agere køber.
Herom opdateres når der er nyt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #51 Dato: 22 November , 2012, 09:44 »
Jeg påtænker ikke at starte salg. Ideen var at gå sammen nogle stykker der ikke bor for langt fra hinanden, og så få en palle, eller en trailer fuld, eller hvad det nu kan blive til, hjem for videredistribution, sådan stort set med det samme.
Min egen andel ville ryge i fodertønder med det samme.

Rotter, har vi her, i øvrigt kun her i det sene efterår når de begynder at strejfe. Ved første tegn sættes bekæmpelse ind.
Det var nu ikke så meget "salget" jeg tænkte på mere det at rotter og mus bider hul i poserne, og så er det måske ikke så fedt at have liggende alt for længe, med alle de problemer det kan generere.
Men jeg håber virkelig du får noget stablet på benene. Kunne være lækkert hvis vi alle kunne slippe lidt billigere. Måske kunne man måske endda lave en liste med interesserede parter (også uden for den radius du nu kan dække hvor det er økonomisk rentabelt). Det kunne jo være at det viser sig at der faktisk er flere her på forum'et som bor forholdsvis tæt på hinanden, uden selv at være klar over det :) og derfor kunne nyde godt af en sådanne ordning.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #52 Dato: 23 November , 2012, 22:04 »
Jeg har ikke fået svar fra Bangs endnu, så det bliver nok først i næste uge.

Det kunne jo være at det viser sig at der faktisk er flere her på forum'et som bor forholdsvis tæt på hinanden, uden selv at være klar over det :)

Man kan få et lille indtryk af hvor mange andre medlemmer der er i ens nærområde ved at gå ind på 'Medlemskort' i øverste bjælke. Man kan af naturlige grunde kun se de som har angivet deres placering på kortet under profilen. Synd der ikke er flere der bruger den funktion.
Mvh
Erik Andersen

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #53 Dato: 23 November , 2012, 23:15 »
Sjovt jeg sad netop i går og overvejede at høre Bangs om en tilbudsordning herind til :) Så super det er super det du har gang i Erik!
Og vi er jo en hel del fra Lolland, så vi kunne vel nok fragten del hernedad ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #54 Dato: 24 November , 2012, 14:19 »
Synes det er lidt pudsigt at man ikke deklarerer hønsefoder "ordentligt".

Når jeg skal vælge hestefoder, så vil jeg vide hvad foderet er baseret på (hvede, havre, byg, soja, æble, græs etc.), hvad der er tilsat af mineraler og vitaminer samt ikke mindst hvor mange foderenheder der er.

Bangs deklaration gør det umuligt selv at beregne, hornsylds gør det muligt (men trættende).

Prisen per kg. er i sig selv ikke interessant det er prisen per foderenhed, samt hvad indhold af mineraler og vitaminer er. F.eks. gør det stor forskel hos mennesker og heste om mineralerne er organisk bundet eller ej (i forhold til evnen til at optage dem).

færdig foder består jo basalt set bare af "en vitamin/mineral pille" blandet i nogle kalorier og presset til en pille. Om det er et fuldfoder eller tilskudsfoder afhænger af koncentrationen af tilsætningsstofferne.
Typisk er det altid billigst selv at lave foder, altså købe en vitamin/mineral blanding og selv blande det med korn, majs etc. - det kræver dog at man ved hvad dyrenes behov er!

Ved ikke om man kan købe sådanne "forblandinger" til fjerkræ som almindelig forbruger, i hesteverdenen er der masser at vælge imellem :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #55 Dato: 24 November , 2012, 21:51 »
Meldgård er importør af Versala Laga´s foder, men hvis de synes at 100 kr. for 15 kg. Fuld af pep er for dyrt, så tror jeg bestemt ikke at der er interesse for VL som er endnu dyrere  ;)

Ved at Langeland Fjerkræklub har en aftale ang. VL. De sælger til medlemmer 25 kg VL for 130,- kr... Det må vel også kunne arrangeres andre steder...

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #56 Dato: 24 November , 2012, 22:23 »
Nimrod: det er præcis sådan blandinger jeg også efterlyser til fjerkræene.

man kan jo få sådanne i alle afskygninger til heste, men det er åbenbart ikke muligt når det er fjerkræ.

syntes det er fjollet at købe æglægningstilskud der faktisk allermest indeholder korn, som det så også skal blandes med.

hvorfor bliver der ikke lavet blandinger der indeholder alt det nødvendige til fjerkræ som så bare skal blandes med korn, uden tilskudet indeholder en masse korn også som fyldstof? og hvorfor ikke forskellige blandinger til alt efter om det er høner i æglægning eller haner der skal fedes op, eks...

dette var aldrig gået i hestefoder verdenen! der køber man enten rent vit/min (og kan vælge om det er med organiske mineraler eller ej) som så blandes i andet foder eller man kan få "fuldfoder" med mere eller mindre tilsat vit/min tilskud så det alt efter hest og ydelse skal gives i forkellige mængder.

her er udpenslet indhold og foderenheder så man selv kan blande og sætte sammen uden det er den helt store videnskab. ellers kan et foderprogram eller agronom hjælpe.



men der er jo også et MEGET større marked for heste end for fjerkræ, nok derfor der ikke gøres så meget i fjerkræfoder.




Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #57 Dato: 25 November , 2012, 00:06 »
Synes det er lidt pudsigt at man ikke deklarerer hønsefoder "ordentligt".

Bangs deklaration gør det umuligt selv at beregne, hornsylds gør det muligt (men trættende).

Jeg ved ikke hvilke øvrige informationer du forventer. Da vi havde heste fandt vi ikke foder med ret meget bedre vejledniger.

Jeg medgiver at den kopi af indlægssedlen jeg har modtaget fra Bangs er lidt svær at læse, men det er pga kopien, og ikke beskrivelsen. Den er dog en lille smule tydeligere at læse i den fil jeg modtag den i.

Den viser indhold af protein, fedt, aske og diverse andre stoffer. Den viser endvidere hvad foderet indeholder, hvede, byg, soya etc. Og endelig viser den tilsætningsstoffer med dosis af vitaminer, mineraler osv.

På Bangs hjemmeside beskrives: foderet bruges som fuldfoder til hønsene er kommet i æglægning, derefter tilsættes 40 gram korn pr dag.

Så det eneste jeg umiddelbart kan tænke på mere end dette, er at der skulle medfølge en mand, der sørger for at foderet kommer fra sækken og ind i hønsenes fordertrug.  ;) (Sarkasme kan forekomme i den sidste sætning.)

Men hvis I hestefolk nu om stunder får så meget klarere information end hvad vi har på Bangs/Møllerens foder, så vær lidt mere specifik om hvad der mangler. Det er da noget man kan tage op med Bangs/Møllerens, vil jeg tro.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #58 Dato: 25 November , 2012, 06:14 »
Der er da fuldfoder (bruges rent uden korn i ) så er der tilskudsfoder (bruges med op ½ korn) begge kan der variere en del med protein og korn indhold fra mæke til mærke.

Og så kan der da også købes vitaminer, soyaskrå/piller, foderkalk osv. hvis man selv vil blande selv. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Foderindkøb - samkøb
« Svar #59 Dato: 25 November , 2012, 09:16 »
Erik er det mange år siden du havde heste? ;-)

Det jeg virkeligt mangler er foderenhederne (altså kalorieindholdet for dem der ikke lige ved hvad en foderenhed er). Det er ok ikke at skrive FE på deklarationen, men så skal indholdsstofferne listes med procent eller vægt sådan at man selv kan beregne det.
Der står også råprotein, der står ikke fordøjeligt råprotein - og der er altså en væsentlig forskel!

Jeg fodrer selv med fuld-a-pep, men jeg gør det i blinde efter producentens anvisninger - og jeg ved indenfor hestefoder er producentens anbefalinger ofte ikke den optimale løsning og deres egne lovprisninger i bedste fald lidt luftige ...

@maja1981: der må da være en kæmpe marked for disse forblandinger, tænk på hvor mange kyllinger og høns der produceres herhjemme, spg. er nok om vi almindelige dødelige ikke momsregistrerede landmænd kan finde det og købe det :-)

@Lene: jeg mener færdige mineral og vitamin blandinger, som f.eks. den gode gamle traver "grøn salvimin" er til heste - jeg har ikke fundet noget tilsvarende til fjerkræ her hos "mine" foderstoffer. (Dyrenes netto, land og fritid, dyr og fritid og så må jeg sige der er altså gået lidt tid siden jeg var nede på selve HK hornsyld og tjekke)

Men undskyld for at blande tråden, det her har jo ikke noget at gøre med at det stadig er en super god ide at købe foder ind samlet i større mængder :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn