Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen har det skidt nogle bud  (Læst 7560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #15 Dato: 14 Oktober , 2012, 08:36 »
Det er det pis mine også har fejlet hver eneste gang jeg har den mindste træk igennem stalden om efteråret, jeg har nu fået lukket en del af så der ikke er det store træk igennem mere. Og når det er slemt med træk igennem deres låger kommer de simpelthen ikke ud. Og det har hjulpet meget, ingen dårlige dyr siden. Men der skal penicillin til og de fleste vil blive smittet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #16 Dato: 14 Oktober , 2012, 08:44 »
@Bettina- jeg tænkte netop på dig og dine lede erfaringer med luftvejssygdom i hønseflokken.

Træk i hønsehuset er en hønsedræber.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #17 Dato: 14 Oktober , 2012, 09:17 »
Må se hvad der sker og om jeg kan få mere pencilin til dyrene i morgen og starte dem alle op idag med de sidste 2 l vand jeg har til.

Syntes ikke de kan få træk de går i en muret garage i den ene ende har godt endnu ikke få lagt isolering i hele loftet men der er stål tag plader så de burde ikke få træk.

Må ud og bruge dagen idag på at se om der kan komme træk ind og få sat en dør i så de kun har den ene ende af garagen og ikke det hele.

Håber og ber til at dyrene klarere det. Og så må de få mere pencilin og det urte noget fra matas.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #18 Dato: 14 Oktober , 2012, 10:14 »
Mega Øv den Maran hane jeg lagde video op af er død :(
Det gik godt nok stærkt trods medicin mod orm og så igår startede den med medicin mod luftvejs infektion.
Men var åbenbart for langsom til at spotte ham. Syntes han virkede frisk fredag aften :(


Nu vil jeg prøve at åbne ham og se om jeg kan finde noget unormalt.
Nogen der ved noget specielt jeg kan kigge efter ????

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #19 Dato: 14 Oktober , 2012, 19:01 »
Ja Helle, den tur kender jeg kun for godt :)

Det er nok hvis det bare kommer lidt sussen ind imellem og strøelse er lidt fugtigt fra det mudder de slæber ind.
Her har været tjekket for ILT sidste år og det var bare en forkølelse. Mine døde nemlig også af det. Blev simpelthen kvalt i det. Men dine orm er helt sikkert grunden til at de er gået så langt ned.
Har selv været hele turen igennem hver eneste efterår med mine, både med orm og forkølelse.
Du skal have penicillin i næbet på de mest ramte.

Penicillin vil ikke tage det hvis det er ILT, men det kræver at de får hjælp til at drikke. Jeg bruger en engangssprøjte og blander med lidt vand (halv af hver) og giver lidt af gangen så de kan nå at synke også.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #20 Dato: 14 Oktober , 2012, 20:47 »
ER sku seriøst bange for at det er ilt :(

Her til aften raller 6 dyr og 5 andre har noget med øjnene.

Kan det passe at det ikke kan behandles ???? Og hvad gør jeg bedst for mine høns nu ????

Kæft det er trist at se sine dyr i sådan en forfatning :( :(
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #21 Dato: 14 Oktober , 2012, 21:04 »
Rolig nu, Kenneth *t

Jeg kan godt forstå du er ved at miste modet, men dine dyr har to problemer på én gang og det gør det hele meget værre.

Sakset fra leksikon, symptomer på forkølelse: Du kan undersøge dit dyr, hvis du har mistanke om forkølelse. Tag det op på skødet. Placér dets fødder mellem dine lår og åben forsigtigt næbet. Her vil du ofte se gule belægninger, samt høre og evt. se bobler fra svælget. Dyret kan i svære tilfælde, ligeledes have betændelse omkring næseborene og evt. øjenbetændelse.

Det er vel en ret præcis beskrivelse af dine dyrs tilstand. Du ved at de også har orm og derfor har meget lav modstandskraft. Det kan behandles, men måske er de for svækkede af ormene...

Mit umiddelbare bud er at du skal have en anden, og måske kraftigere type antibiotikum. Er doseringen af ormekuren korrekt? Og får de den? Eller er de så svækkede at de ikke spiser eller drikker? I så fald må du hjælpe dem, f.eks. med en engangssprøjte...

Har du en varmelampe? Det kunne de måske godt have glæde af i nat. Imorgen tager du en af de syge under armen og besøger dyrlægen. I mellemtiden krydser vi alle fingre *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #22 Dato: 14 Oktober , 2012, 21:20 »
Kenneth.

Ro på nu. Det er ikke sikkert det er ILT.

Jeg har også været igennem nogle omgange med forkølede høns, og har da også mistet en del ved disse forkølelsesudbrud (pudsigt nok primært høner). Og som du kan læse har Bettina også været dette helvede igennem.

Men der er ingenting du kan gøre i aften, hvorend du gerne ville.

Ja det er trist at se sine dyr 'forfalde' på den måde og så være ude af stand til at gøre noget for dem.  *t

Hvad du end finder ud af/gør i morgen, vil jeg anbefale dig også at købe Urtepencil hos Matas. Læg mærke til at jeg skrev 'også'. Du har nok behov for at få en dyrlæge ind over, uanset hvad du beslutter, pga sygdommens omfang.

Jeg bemærkede at Tanja var kommet først, men valgte alligevel at poste mit indlæg - synes ikke der var nogle umiddelbare konflikter i de to indlæg. Men Tanja's bemærkning om en varmelampe er en rigtig god ide. Fuglene 'kæmper' for at overleve og varme hjælper uden tvivl i deres kamp. 



« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2012, 21:24 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #23 Dato: 14 Oktober , 2012, 21:30 »

Det er blandet rigtig 1 ml til 1 l vand.
Kan ikke se om de alle drikker men de har drukket 8 L vand siden onsdag aften + det de finder i haven.
Så de får vand.

Har ingen varme lampe, har sat den hårdest ramte for sig selv i en større kasse med en alm 60 w pære så kassen er lidt varmere end rummet er.
Har en varme blæser, ved det lyder åndsvagt men vil det kunne hjælpe ?

Den hane jeg skar op havde en anelse slim i munden ellers var der ikke noget at se i luft vejene.
Men deres øjnlåg ser lidt mærkeligt ud som om at det er lidt slapt helt nede ved næbbet.

Vil i matas i morgen og købe det urte kram. Er ved at lave spirret frø. Og lavet indkøbs liste til hønseguf.
Kan jeg gøre andet godt for de kære små ??

1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #24 Dato: 14 Oktober , 2012, 21:48 »
Kenneth

Se den anden tråd du har startet om 'obducering'.

Den hane du har undersøgt havde helt klart et ormeproblem.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #25 Dato: 14 Oktober , 2012, 22:03 »
Og så lige et lille sidespring.

I hele undersøgelsen omkring diatomejord/kiselgur (Hemexcide/Tør Øko Sug) stødte jeg på en påstand om at midlet også var virksomt mod orm (indvoldsorm), da det udtørrede ormene. Ideen var at man tilsatte foderet en ganske lille mænge diatomejord.

Jeg tvivler på at diatomejord har nogen effekt i denne retning. Ved indtagelse af meget små mængder i foderet, bliver foder og diatomejord fugtigt allerede i dyrenes kro, og da det 'virksomme' i diatomejord skulle være den udtørrende effekt overfor skadedyr, synes dette ikke muligt ved indtagelse.

Hvis nogle høster erfaringer der modstrider dette, må de meget gerne dele disse erfaringer med os andre. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hanen har det skidt nogle bud
« Svar #26 Dato: 14 Oktober , 2012, 22:46 »
De SKAL på penicillin ellers dør der flere og det bliver kun stoppet med penicillin, og du skal give dem det i munden for de svage drikker intet.
Dem der raller har en lungebetændelse og jeg ville nødig selv komme ovenpå uden penicillin. :)

Det er bare så grimt at komme ud og se til dyrene når de har det sådan. Man tænker kun på de stakkels dyr hele tiden.

Ring til din dyrlæge i morgen :) Held og lykke med det.

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.