Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rallehøns uden snot og måske ukendt utøj??  (Læst 17526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Rallehøns uden snot og måske ukendt utøj??
« Svar #30 Dato: 20 Juli , 2012, 04:49 »
Jeg fandt ikke flere spor af blodmider. Mon de 2 røde dutter der kravlede på æggene igår, var en anden slags kryb? Der bliver holdt øje...

Blodmider er ikke ret store og hvis de har taget føde til sig er de nemlig røde - de er ikke ret store, men hvis du tager deres siddepinde om aftenen og løfter op (forudsat det kan lade sig gøre) så prøv at se om der ligger en rødlig klump eller overflade der hvor pinden ligger - det er et typisk tegn på blodmider! :-\

Desværre kan blodmider føre til uforklarlige dødsfald i hønsegården  /d - jeg har selv for nogle år siden mistet hele mit ene hold kyllinger, da jeg af misforstået godhed hentede knust bark i skoven og lagde ind til dem - troede de ville sætte pris på at have noget at foretage sig i de lange sommerdage - dog var denne bark fyldt med blodmider og det tog mig en hel sommer at slippe for de udyr igen!!! >:(

Har hørt andre snakke om at ved kraftige angreb af blodmider falder selv voksne høns om af blodmangel.

Lus ligner gråt snask i enden af fjerene - hvis du løfter op i fjerene bagi og der sidder grållige klatter ved hver fjer er den høne/hane angrebet hårdt - dog kan dens siddepinds nabo godt være sund og rask og aldrig blive angrebet af lus. lus kan også godt være små grå stænk på huden af høne/hane.

Dette kan heldigvis hurtigt behandles med loppemiddelspray - lidt under hver vinge og lidt i enden - dog ville jeg behandle alle, da det ikke viser sig lige kraftigt på alle høns - se ovenfor - om det er som os hvor man det ene år bliver spist af myg og det andet år ikke ved jeg ikke.

Håber ikke der er andre af dine dyr der er angrebet af det samme som din hane var.

Tyder på at din hane var angrebet af luftvejsorm - kan ikke lige huske det rigtige navn for dem.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #31 Dato: 20 Juli , 2012, 22:06 »
ja det er luftrørsorm de har, så det selv i mikroskob. Det hedder gabes/gabesyge. Og så også lungebetændelse. Jeg har ikke set lus på dyrene, men har heller ikke haft kigget hver og en efter. Men alle er sprøjtet med flue chok, den store orpingtonhane var lidt en udfordring da han ikke lod sig hænge slap, men det gik.  @pilegården de ”orme” vi havde set var lus. Det var en håndfuld jeg tog i bunden af redekassen og det hele myldrede som små orme der vred sig. Men ved et tjek i bedere lys og krible kravle i et glas, kunne vi se det var lus. Gir det mening?
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #32 Dato: 20 Juli , 2012, 22:08 »
ja det er luftrørsorm de har, så det selv i mikroskob. Det hedder gabes/gabesyge. Og så også lungebetændelse. Jeg har ikke set lus på dyrene, men har heller ikke haft kigget hver og en efter. Men alle er sprøjtet med flue chok, den store orpingtonhane var lidt en udfordring da han ikke lod sig hænge slap, men det gik.  @pilegården de ”orme” vi havde set var lus. Det var en håndfuld jeg tog i bunden af redekassen og det hele myldrede som små orme der vred sig. Men ved et tjek i bedere lys og krible kravle i et glas, kunne vi se det var lus. Gir det mening?
Har du været forbi dyrlægen? Du er godt nok hårdt ramt :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #33 Dato: 20 Juli , 2012, 22:22 »
@pilegården de ”orme” vi havde set var lus. Det var en håndfuld jeg tog i bunden af redekassen og det hele myldrede som små orme der vred sig. Men ved et tjek i bedere lys og krible kravle i et glas, kunne vi se det var lus. Gir det mening?

Ja og nej.

Lus holder primært til på dyrene.

Jeg har ikke set lus på dyrene, men har heller ikke haft kigget hver og en efter.

Hvis der er så meget krible/krable af lus i en redekasse som du har beskrevet, burde alle høns være oversået med lus i den grad at man ikke behøvede at lede efter dem.

Så jeg er nok stadig lidt forvirret. Men det er jo mit problem.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #34 Dato: 20 Juli , 2012, 22:28 »
Ja Tanja, har været forbi dyrlægen, ligger desværre ikke inde med mikroskop og osv selv
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #35 Dato: 20 Juli , 2012, 22:44 »
@pilegården. Det var i den redekasse hvor hanen var faldet død om. Blev de hjemløse og stod af for at vente på et nyt offer?? Eller er blodmider helt klarer når de ikke har suget blod? Det ville forklarer at jeg ikke finder noget på dyrene. Er sku selv lidt forvirret over det kryb når jeg ikke har set det før.  Men som dyrlægen sagde så kan lusene eksplodere i antal når først immunforsvaret er nede, og så gir det da lidt mening at hanen havde mange , det myldrede også da dyrlægen begyndte at pille efter  ca 18 timer uden køl
Hilsen Janni Hiltunen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #36 Dato: 20 Juli , 2012, 22:53 »
Janni.

Jeg bliver dig svar skyldig.

Men lus er meget små og ligner ikke orm. Jeg har, heldigvis, ikke erfaringer med blodmider.

Hvis lusene er 'eksploderet' på din syge hane, må det forventes at der også er lus på resten af dine høns, omend i noget mindre mængder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #37 Dato: 20 Juli , 2012, 22:54 »
Ja Tanja, har været forbi dyrlægen, ligger desværre ikke inde med mikroskop og osv selv
Man ved jo aldrig hvad man har på loftet ::), så det kunne jo godt tænkes ;). (da vi flyttede ind var der alt fra gamle døre til saunakulsten og vinballoner på loftet fra den tidligere ejer :o)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #38 Dato: 22 Juli , 2012, 01:25 »
Øv nu er en høne stået af. Usling, hende der gik med dækken i vinter. På trods af flue chok behandling havde hun kryb. Samlede nogle i et glas og har kigget billeder på nettet. Det er både lus og blodmider. Hele huset er ellers nykalket.
De har fået 2 ml tylan pr liter vand fredag og lørdag og så 1 ml pr liter 6 dage frem
Samtidig 1,25 ml panacur pr liter
Er der nogen som har haft givet det i højere dosis? Dyrlægen sagde at der skulle være hurtig bedring ellers skulle tylan'en laves om, men hun tager jo nok ikke tlf imorgen...
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #39 Dato: 22 Juli , 2012, 11:41 »
Det er jo ikke sikkert at hun har fået drukket af vandet og derved ikke har fået penicillinen.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #40 Dato: 22 Juli , 2012, 22:50 »
Alle drukket,  det er jeg ret sikker på da ingen har været sløve som hanen. Så nu går vi og tænker hvem bliver den næste? Hun var lige så frisk, men rallende som resten, så man ved jo aldrig. I aften har alle fået en tur med frontline. Nu hvor der er kalket, kunne jeg se en lille flok af de s..... blodmider vandre afsted, de fik en byge frontline, og så er der en pind der må skiftes imorgen
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #41 Dato: 24 Juli , 2012, 22:35 »
http://www.refona.nl/refona/pages/nl/parasieten/bloedmijt.php
Interresant læsning om blodmider, der står at de klægges som små larver, så var det jo ikke helt tosset når vi mente at vi havde set bitte små orme!
Men desværre er mit hønsehus stadig levende om natten.

Men ikke flere dødsfald,og jeg synes de raller mindre nu :)
« Senest Redigeret: 24 Juli , 2012, 22:43 Fra Hiltunen »
Hilsen Janni Hiltunen