Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingesteg til hønsene?  (Læst 15425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Rantzau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #15 Dato: 04 Juni , 2012, 06:14 »
Og når det er sagt har jeg aldrig haft betænkeligheder ved at starte bilen hver morgen og køre 95 km for at komme på arbejde. Og tage modsatte tur når arbejdsdagen er omme.

Om jeg lever livet farligt - nej det synes jeg egentlig ikke. 

Hi..hi...det var nu ikke ment som om, at man og dermed den, der fodrer dyr med samme art ville falde død om dagen efter ;)   Rolig nu :)

Næ, igen den mulige sammenhæng mellem disse skræmmende sygdomme og naturens måde at straffe kannibalisme.... måske og kun måske....!

Igen er jeg udmærket klar over, at mange dyr naturligt 'spiser' deres artsfæller - og dér kommer min pointe - jeg personligt, ser ingen grund til at opfordre hertil.

Men ja, ideologi og etik igen :)   
Herlige hilsner..

Martin Rantzau

2.13.19 Danske Landhøns, Brune
1.3 Felis catus
og flere hundrede Rudskaller i dammen :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #16 Dato: 04 Juni , 2012, 10:47 »
Mine høns får alt fra køkkenet, på nær lige kål og karry..
Alle former for kød er særdeles velkommen hos hønsene, og pilleriet, ja det klarer de fint selv..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pnille11

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #17 Dato: 04 Juni , 2012, 10:59 »
Hi..hi...det var nu ikke ment som om, at man og dermed den, der fodrer dyr med samme art ville falde død om dagen efter ;)   Rolig nu :)

Næ, igen den mulige sammenhæng mellem disse skræmmende sygdomme og naturens måde at straffe kannibalisme.... måske og kun måske....!

Igen er jeg udmærket klar over, at mange dyr naturligt 'spiser' deres artsfæller - og dér kommer min pointe - jeg personligt, ser ingen grund til at opfordre hertil.

Men ja, ideologi og etik igen :)   

Hej.

jeg er fuldstændig enig med dig her. det handler om etik og moral og dermed hvad man selv vil stå inde for. Personligt går min grænse ved at give mine høns og kyllinger kød af høns/kylling. Det eneste kød de får, er hvad de selv finder af krible krable/ frøer m.v og så lige pølse-pålægsrester fra børnenes madpakke-rester.
Men det jo op til enhver hvad man finder er rigtigt.:-)
Vh Pernille

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #18 Dato: 04 Juni , 2012, 11:06 »
Her hos  os hønsene får også kål og karry, det var en hit.
Angående BSE og scrabies, problemet opståd når  græsædere fik kød og ben mel. Høns er alt ædende og  jager. Hvis en mus eller frø havner i hønsegården er den dødsdøm og bliver ædt i løbet af  nul komme to.
Jeg  knuser benene mund rette stykker og de er kamp om de benstykker.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #19 Dato: 04 Juni , 2012, 12:38 »
Hos os er der mange som skal deles om rester  :D. Hund, kat og høns. Derfor får katten lov til fjerkræ skrog pilleri, og andet deles mellem hund og høns  /o. Sådan har vi det godt med at sagerne fordeles, og resterne bliver nydt hvor de lander  /2 *p
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #20 Dato: 04 Juni , 2012, 15:27 »
 BSE, Creutzfeldt Jakob, Scrapie etc.

Er det ikke hos kvæg, får og geder ??

Jeg ved ikke om fjerkræ kan smittes med noget hvis de får fjerkræ at spise (medminder det ER syge dyr, som bruges), for så skulle vi vel også kunne smittes, når vi æder fjerkræet først.

Det er vel nærmere det etiske i det, som skal "sluges".

Men igen nogle giver jo også kogte æg til fjerkræet. Og her er det vel igen samme "problematik".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #21 Dato: 04 Juni , 2012, 15:39 »
Det er vel nærmere det etiske i det, som skal "sluges".

Det har du nok ret i men jeg synes det er ligeså ulækkert når høns æder hønserester,som da jeg så mine høns tømme en muserede på få sekunder.Jeg havde ikke lyst til deres æg længe efter.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #22 Dato: 04 Juni , 2012, 16:17 »
Det er også ulækkert at se regnormene bevæge sig in hønsekro, men jeg spiser æg og høns med vel behag. ::)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #23 Dato: 04 Juni , 2012, 17:18 »
Hvisman heletiden skal tænke på hvad dyrene æder og ikke mindst hvordan de bliver produceret, så bliver det vist meget SVÆRT  overhovedet at kunne spise noget som helst.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #24 Dato: 04 Juni , 2012, 18:04 »
Mine høns får alt fra køkkenet, på nær lige kål og karry..
Alle former for kød er særdeles velkommen hos hønsene, og pilleriet, ja det klarer de fint selv..
Skulle der være noget med kål og karry??? det var nu mere for om det kunne være skadeligt eller noget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #25 Dato: 06 Juni , 2012, 21:43 »
Jeg ved ikke om fjerkræ kan smittes med noget hvis de får fjerkræ at spise (medminder det ER syge dyr, som bruges), for så skulle vi vel også kunne smittes, når vi æder fjerkræet først.

Resterne fra menneskets bord er jo normalt varmebehandlet i forbindelse med tilberedningen, så der burde ikke være nogen fare.

Det har du nok ret i men jeg synes det er ligeså ulækkert når høns æder hønserester,som da jeg så mine høns tømme en muserede på få sekunder.Jeg havde ikke lyst til deres æg længe efter.

Uha, hvis du bare vidste.......! Så var du nok vegetar i dag.  ;D

Skulle der være noget med kål og karry??? det var nu mere for om det kunne være skadeligt eller noget

Det tror jeg som ikke der er noget i vejen for at give hønsene. Kålen vil de elske og karryen vil de næppe registrere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #26 Dato: 07 Juni , 2012, 18:06 »
Vedr. høns/fugle og stærke krydderier som fx karry og chili: Fugle og fjerkræ har ikke de nervereceptorer der gør, at de kan mærke at chili er stærkt. Mine undulater elsker rød chili, og bliver ikke syge af det. Samme erfaring har jeg med hønsene; de ænser ikke stærke retter overhovedet.

Nu vil jeg forresten gå ud til de hollandske dværge med to kyllingeben. Min mand stegte dem til en barnedåb i søndags, og de blev til overs, men vi har ikke fået dem spist. De er marineret i lavendel og æblemost, så de er helt sikkert møre og lækre - jeg tror de vil gøre lykke i hønsegården ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #27 Dato: 07 Juni , 2012, 23:58 »
Her hos  os hønsene får også kål og karry, det var en hit.
Angående BSE og scrabies, problemet opståd når  græsædere fik kød og ben mel. Høns er alt ædende og  jager. Hvis en mus eller frø havner i hønsegården er den dødsdøm og bliver ædt i løbet af  nul komme to.
Jeg  knuser benene mund rette stykker og de er kamp om de benstykker.

Hvordan knuser du benene?

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #28 Dato: 08 Juni , 2012, 06:41 »
Jeg er heller ikke et sekund i tvivl om, at de kan li det  :)

Men i min verden, opfordrer jeg blot ikke mine kræ til at spise samme art, så rester fra kylling, høns og rapand ryger ikke ud til hønsene.

Ud over det etiske i det, vandrer mine tanker om dette emne altid tilbage til diskussionerne omkring BSE osv. i halvfemserne.

Måske er jeg overidealist, men igen det er vel min ret  ;)
Rapand og kylling er ikke samme art;)
http://da.wikipedia.org/wiki/Systematik_(biologi)
Har selv haft det svært med tanken om at skulle spise ænder der har mæsket sig i dræbersnegle. Men har dog ændret mening og anskaffet mig 2 stk til sneglespisning og andestegs produktion:)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kyllingesteg til hønsene?
« Svar #29 Dato: 27 Juni , 2012, 15:27 »
Høns har jo en anden fordøjelse end køer og får, så det giver meget mere mening af fodre med animalske produkter. Mener man ikke også at den største fare i forhold til Creutzfeldt Jacobs er hjerne og marv fra smittede køer? Og så selvfølgeligt kannibalisme :D I hvert fald marv er mennesker vel ikke som sådan gearet til at spise fra naturens side eller? Vi har tænder der kan knuse knogler og stærk mavesyre som f.eks. hyæner?
Nu tilbage som Johanne Schiødt