Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for at holde høns  (Læst 47954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #45 Dato: 03 December , 2009, 18:08 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:12 Fra The Mother »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #46 Dato: 03 December , 2009, 21:19 »
Kunne slet ikke huske at jeg havde skrevet her, men der er nogle rettelser til min beregning :D.. 8 kr for en pose løg og vi køber baller hos naboen til 20 kr stykket, ellers er det vist fint. Prisen på foder har jeg helt præcist, men den gælder jo kun min foderstof, så syntes det er bedre med et interval ;)

Det må da gerne komme i leksikon, ingen problem der, men det er bare om administratorene skal kigge det? ;)..

Peter, mange tak for de fine ord. Det kunne sikkert være hyggeligt at være administrator, men er dog nok lige ung nok endnu, plus at det jo vil tage noget af min fritid som der jo ikke er så meget af pt. med skole, lektier og alt det der ;).. Har da godt nok været det før, men det var på sådan en chat for børn og unge - det var hårdt og tog oceaner af min fritid! ;)..
Du skal være så velkommen til at tage beregningen hvis du kan bruge den :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Michael Mønster

• Passiv bruger
    • Hønsegården.dk
« Svar #47 Dato: 05 November , 2012, 20:24 »
Jeg har sat mig og lavet et lille regnestykke på, hvad et koster at holde høns. I 2012 priser koster det under 50 øre om dagen at fodre en høne med korn og tilskudsfoder - Hvis man regner med, at et godt æg koster 2,50 kr. - Ja så kan man hurtigt se, at det er en sund forretning at holde høns. Prøv at se mit regnestykke på nedenstående link.

http://www.hønsegården.dk/hons-og-okonomi.htm
www.xn--hnsegrden-92a8r.dk - stor dansk hjemmeside om hønsehold i haven

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #48 Dato: 05 November , 2012, 20:32 »
Jeg har sat mig og lavet et lille regnestykke på, hvad et koster at holde høns. I 2012 priser koster det under 50 øre om dagen at fodre en høne med korn og tilskudsfoder - Hvis man regner med, at et godt æg koster 2,50 kr. - Ja så kan man hurtigt se, at det er en sund forretning at holde høns. Prøv at se mit regnestykke på nedenstående link.

http://www.hønsegården.dk/hons-og-okonomi.htm
Men for at sælge sine æg, skal man være tilmeldt den offentlige salmonellahandlingsplan, og det koster temmelig meget, vist nok 15,50 + moms pr. æg at få salmonellakontrolleret. http://www.maskinbladet.dk/artikel/slagt-honen-bliver-dyrt-producere-aeg. Ellers må man desværre ikke sælge sine æg (på lovlig vis, se evt. her: http://folketidende.dk/artikel/h%C3%B8ns-skal-p%C3%A5-papir) :(.

Når jeg medregner spåner, foder, vedligeholdelse af anlæg, nyindkøb, dyrlæge og strøm bliver det desværre ikke til en overskudsforretning her, men det ville da være dejligt om det en dag kunne blive det.

« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 20:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Michael Mønster

• Passiv bruger
    • Hønsegården.dk
« Svar #49 Dato: 05 November , 2012, 20:49 »
Jeps, det er rigtigt - men beregningen er lavet på grundlag af, hvor meget du sparer ved ikke selv at skulle ud og købe æg.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #50 Dato: 05 November , 2012, 22:12 »
@ Michael

Du skriver på din hjemmeside at en hybrid høne lægger 200 æg om året det første år. Er det fordi de holdes under private forhold, for det lyder ikke af meget ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #51 Dato: 05 November , 2012, 22:23 »
@ Michael

Du skriver på din hjemmeside at en hybrid høne lægger 200 æg om året det første år. Er det fordi de holdes under private forhold, for det lyder ikke af meget ??

Jeg undrer mig også lidt - for jeg lavede de første to år ægge regnskab for mine 5 Isa Brown. Første år lagde de i gennemsnit 340 æg og andet år, hvor de holdt æggepause pga fældning og nedgang i vintermånederne, lagde de i gennemsnit 240. De er fritgående.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Michael Mønster

• Passiv bruger
    • Hønsegården.dk
« Svar #52 Dato: 05 November , 2012, 22:28 »
Hej Lene, - ja racen Isa Brown som jeg holder nogle af, kan lægge op til 315 æg årligt, men det kræver ekstra lys og meget optimeret foder for at få dem til at yde så meget. Mit regnestykke er baseret på, at man har dem som hyggehøns i haven under naturlige hobby forhold. Det egner de sig faktisk godt til. Hvis man regner med 200 æg årligt, så bliver man ihvertfald ikke skuffet  :D 

Nogle af mine Isa Brown ligger omkring 280 æg årligt ved helt almindelige forhold.
« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 22:31 Fra Michael Mønster »

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #53 Dato: 05 November , 2012, 22:31 »
@Michael - mine Isaèr har aldrig haft ekstra lys og spiser ikke optimeret foder - de spiser faktisk slet ikke hønsefoder af nogen art - men lægger mange flere æg, end du beskriver
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Michael Mønster

• Passiv bruger
    • Hønsegården.dk
« Svar #54 Dato: 05 November , 2012, 22:34 »
Hej Helle, det er flot - dem skal du være glad for  ;) - Jeg har mange års erfaring med racen og har haft rigtig mange igennem min hønsegård. Det er fine høns som kan anbefales på trods af deres hybrid status :)
« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 22:37 Fra Michael Mønster »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #55 Dato: 05 November , 2012, 22:48 »
Jeg har mange års erfaring med racen og har haft rigtig mange igennem min hønsegård.

Det er så her man på høflig vis kan bryde ind og lige gøre opmærksom på at de pågældende høns ikke tilhører en race. De er et produkt af industrien og vil ikke være i stand til at reproducere med de samme evner.

Men derfor kan det sagtens være dejlige havehøns, og jeg ser ikke noget galt i at have dem i sit hønsehold.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #56 Dato: 06 November , 2012, 07:19 »
Jeps, det er rigtigt - men beregningen er lavet på grundlag af, hvor meget du sparer ved ikke selv at skulle ud og købe æg.
Åh, sorry. Jeg troede du mente, hvor meget man kunne tjene på at sælge æg til 2,5 kroner. Jeg har ikke lavet en priskalkule selv, men tror jeg ville spare en del penge ved at købe æg i Brugsen, i forhold til at producere dem selv, MEN det er jeg ligeglad med. Hyggen og fornøjelsen ved hønseriet overstiger alt /o. Jeg har 34 høns/haner, de æder hvede, piller, majs og skaller. De går på spåner og har lys om vinteren, samt strøm til varmeplader til vand når det rigtig fryser. Jeg aner ikke hvad det beløber sig i, men alene i år har jeg købt hønseudstyr inkl. foder og materialer til vedligehold af hønseanlæg for mindst 7000 kr ( :o fåårk det er flere penge end jeg troede!). 10 øko-æg fra Brugsen koster ca. 25 kr. Det vil sige ca. 1325 kr. på et år, hvis man bruger 10 æg om ugen. Hov, nu blev det til en lille priskalkule alligevel ::).

En løs beregning, meget løs...:
Hvede kr 600,-
Majs kr 540,-
Piller kr 1350,-
Skaller kr 130,-
Net til hønsegård kr 300,-
Staldchok kr 120,-
Frontline kr 400,-
Spåner kr 2015,-
Drikketårn kr 120,-
Dyrlæge kr 800,-
Maling til hønsegård kr 400,-
To nye høns kr 500,-
Dækken kr 100,-
Strøm, vand, div. kr ?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Miss Christina

• Gæst
« Svar #57 Dato: 06 November , 2012, 08:40 »
ja  det ville være en del billigere at købe æg

men er sikker på et par æggebakker i hønsegården ikke er lige så hyggeligt at kigge på   ;)

rund regnet bruger vi her hjemme en 400 til 600 kr  :o md på vores Høns
det er med alt Mad/el/vand/ ja alt hvad vores Høns har brug for.
på nær indkøb af høns + hus

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #58 Dato: 06 November , 2012, 08:56 »
jaa nu er det jo ikkk alt der kan gøres op i penge, emner som livskvalitet, godt gødning til gullerødder, og harmonien i det hele, så er det måske enda billigt, og hvor høster man ellers frugten af eget arbejde.

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 06 November , 2012, 09:50 »
Mine forældre jagtede i mange år mig for hvad mine dyr dog ikke kostede mig hver måned!!! Mit modsvar var at man sjældent tjente penge på en hobby men når der i forhold til beregnet blev brugt for mange penge på dyrene satte jeg 1000 ind på plussiden under glæde og overskud og så passede det igen  ;D
Selvfølgelig skal man ikke påtage sig flere dyr end man har personligt og økonomisk overskud til at tage optimalt vare på men jeg synes heller ikke man skal negligere den glæde dyrene giver på trods af div. udgifter bekymringer de også medfører.