Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: EE-Standard for Serama  (Læst 9479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: EE-Standard for Serama
« Svar #15 Dato: 09 November , 2012, 10:21 »
Skriv til kontoret eller ring, og spørg om ikke de vil sende dig det nummer, de plejer at være uhyre flinke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #16 Dato: 11 November , 2012, 10:04 »
Er de ikke bare skønne de to små Serama dværg haner ?

NB: De to skønheder kan købes til en spot pris af 20 euro pr. stk hvis de indgår i et seriøst opdræt af racen.

NB: Begge dyr er fra den amerikanske ( Schexnayder linje )

Opdrætteren kan træffes på følgende tlf nummer :
0049-179 594813

Område: 47807 Krefeld.

J.C.

Underst kommer Serama EU standarten på tysk.

Serama

Herkunft:  Weltverbreitetes malaiisches Ur-Zwerghuhn.
In 2001 in Nord-Amerika und einige Jahren später über die Niederlände in Europa eingeführt.

Gesamteindruck:  Sehr kleines, breites und kompaktes Zwerghuhn mit sehr typischer und majestätischer Körperhaltung und einem S-förmigen Seitenprofil zwischen Brust, Hals und Kopf. Besonder zuträuliche und zahme Rasse.

Rassemerkmale Hahn:

Rumpf:  Kurz, breit und tief, nach hinten abfallend.
 Hals:      Mittellang, S-förmig nach hinten gebogen. Halsbehang reichlich entwickelt und weit über die Schultern reichend.
 Rücken: Sehr kurz, breit, im Profil mit Hals- und Schwanzlinie ein V bildend.
 Schultern: Breit und gut gerundet.
 Flügel: Groß und lang, senkrecht getragen und nicht ganz den Boden berührend. Flügelbug etwas vom Körper abstehend und die Flügelspitzen am Ende etwas nach innen gebogen. Handschwingen mittelbreit und lang, deren Enden nicht ganz von den Armschwingen verdeckt.
 Sattel:  Breit, Behang reich entwickelt und den Schwanzübergang gut fließend eindeckend.
 Schwanz: Mittelgroß und fast senkrecht getragen. Steuerfedern breit und gut gefächert, ihre Länge den Kopf überragend, von hinten ein umgedrehtes V bildend. Hauptsicheln lang, breit, säbelförmig und nur leicht gebogen; Nebensicheln gut gefächert, mittellang, die oberen säbelförmig und die unteren leicht gebogen. Der Schwanz darf mit seiner vorderen Begrenzungslinie die Kammfahne berühren, jedoch nicht nach vorn überkippen (Eichhornschwanz).
 Brust:  Hoch getragen, sehr gut entwickelt, voll, breit und gut gerundet, stark nach vorne getragen und sehr deutlich bis zur Schnabelspitze reichend.
 Bauch: Kurz, flaumreich.
 Kopf: Klein, etwas nach hinten getragen.
 Gesicht: Klein, rund, fein im Gewebe, rot.
 Kamm: Einfach, mittelgroß, gerade und aufrecht, möglichst fünf regelmäßige und spitze Zacken, wobei die mittleren Zacken die gleiche Höhe wie das Kammblatt haben sollen. Kammfahne nicht der Nackenlinie folgend.
 Kehllappen: Mittelgroß, rund, fein im Gewebe.
 Ohrlappen: Klein, oval, anliegend; rot, wenig weiße Einlagerungen gestattet.
 Augen: Groß, lebhaft, orange bis rotbraun.
 Schnabel: Kräftig, leicht gebogen; farblich in anlehnung an die Lauffarbe.
 Schenkel: Eher kurz, kräftig, parallel und gut auseinander.
 Läufe: Mittellang so dass die Flügel senkrecht getragen werden können; glatt, gleichmäßig geschuppt; Farbe siehe Farbenschläge.
 Zehen: Vier, gerade, gut gespreitzt und gleichmäßig geschuppt.
 Gefieder: Voll und gut entwickelt, anliegend.

Rassemerkmale Henne:

Entspricht dem Hahn bis auf die durch das Geschlecht bedingten Unterschiede.
 Rücken: Rückenlinie jedoch ein eher enges “U” darstellend. Schwanzansatz und Sattel gut ausgefüllt.

Grobe Fehler Rassemermale:

Großer, grober oder schmaler Körper; langer Rücken; schmale oder flache Brust; waagerechte Körperhaltung; zu gerade Kopf-Halslinie; Kurzbeinigheit; schleppende, zu waagerechte oder zu weit nach vorne getragen Flügel; zu flache oder nach vorn kippende Schwanzhaltung; stark gebogene Hauptsicheln, grobe Kopfpunkte; überwiegend weiß in den Ohrlappen.

Farbenschläge:

Hinweis: Bei der Bewertung zählen Farb- und Zeichnungsfehler erst bei figürlich gleichwertigen Tieren. Gefiederfarbe und Zeichnung sind zweitrangig gegenüber Figur, Körperhaltung und Rassemerkmalen.

Weiß:
 Reinweiß. Beim Hahn etwas gelb im Schmuckgefieder gestattet.
 Lauffarbe gelb.
 Grobe Fehler: Starker gelber Anflug; andersfarbige Federn.

Schwarz:
 Sattes und gleichmäßiges Schwarz mit grünem Glanz. Im Halsbehang des Hahnes sind einzelne rötliche oder silbrige Federn gestattet.
 Lauffarbe gelb, dunkler Anflug gestattet.
 Grobe Fehler: Starke rote oder silbrige Einlagerungen; starkes Schilf; starker Violettglanz.

Blau:
 Graublau in heller oder dunklerer Tönung mit mehr oder weniger Säumung. Behänge und Schultern der Hähne dunkleres Blau bis schwarzblau. Im Halsbehang des Hahnes sind einzelne rotliche oder silbrige Federn gestattet.
 Grobe Fehler: Stark fleckige Grundfarbe; starke rote oder silbrige Einlagerungen; starkes Schilf.

Bronze:
 Möglichst gleichmäßig sattes Braun mit bronzeartigem Glanz. Beim Hahn ist das Schmuckgefieder noch etwas starker glänzend.
 Grobe Fehler: Stark unregelmäßige Grundfarbe; fehlender Glanz; starkes Schilf.

Schwarz-weißgescheckt:
 Grundfarbe sattes schwarz mit Grünglanz. Im Halsbehang des Hahnes sind einzelne rotliche Federn gestattet. Federenden mit weißer Spitze oder unregelmäßigen weißen Flecken. Die Zeichnung beim Hahn entspricht den geschlechtsbedingten Federformen. Bei der Henne möglichst gleichmäßig verteilte Zeichnung. Reinweiße Federn in den Schwingen und den Schwanz gestattet. Im Alter nimmt die weiße Zeichnung zu.
 Grobe Fehler: Fehlender Gefiederglanz; vorherschendes weiß bei Jungtieren.

Blau-weißgescheckt:
 Grundfarbe graublau in heller oder dunklerer Tönung. Behänge und Schultern der Hähne dunkleres Blau bis schwarzblau. Im Halsbehang des Hahnes sind einzelne rotliche oder silbere Federn gestattet.
 Zeichnung und Zeichnungsfehler wie bei Schwarz-weißgescheckt.

Bronze-weißgescheckt:
 Grundfarbe gleichmäßig sattes Braun mit bronzeartigem Glanz.
 Zeichnung und Zeichnungsfehler wie bei Schwarz-weißgescheckt.

EE-Standard der Serama – genehmigt an der ESK-G Sitzung Pohlheim März 2009
 Farbenschläge ergänzt an der ESK-G Sitzung in Toledo Mai 2010

Quelle: seramaclub.nl

« Senest Redigeret: 11 November , 2012, 11:58 Fra Jørn Clevin »

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #17 Dato: 11 November , 2012, 20:49 »
Tusind tak Jørn :) Har selv fundet diverse udenlandske standarder (UK/USA/MALAYSIA) men dem kan jeg pt ikke bruge til noget, da jeg har hørt der er lavet en dansk, så det er den jeg søger :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Zoro

• Gæst
« Svar #18 Dato: 11 November , 2012, 20:55 »
Tusind tak Jørn :) Har selv fundet diverse udenlandske standarder (UK/USA/MALAYSIA) men dem kan jeg pt ikke bruge til noget, da jeg har hørt der er lavet en dansk, så det er den jeg søger :)

@ Cmilton.

Hej igen.

Jeg mener kun at der er lavet en dansk oversættelse, af den ovenstående tyske udgave, som er beslutet i Europa foreningen.

J.C.

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #19 Dato: 11 November , 2012, 20:59 »
Okey... Tak Jørn, så blev jeg lidt klogere ;) Jeg aner intet om det, da jeg er helt ny i denne skønne fjerkræ-verden :) Men da jeg ikke ligefrem er professor i tysk, har jeg meget svært med at forstå de tekniske udtryk, og google translate er ikke ligefrem en stor hjælp :) Jeg har forelsket mig i denne lille skønhed, som jeg synes Serama er :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Zoro

• Gæst
« Svar #20 Dato: 11 November , 2012, 21:58 »
Okey... Tak Jørn, så blev jeg lidt klogere ;) Jeg aner intet om det, da jeg er helt ny i denne skønne fjerkræ-verden :) Men da jeg ikke ligefrem er professor i tysk, har jeg meget svært med at forstå de tekniske udtryk, og google translate er ikke ligefrem en stor hjælp :) Jeg har forelsket mig i denne lille skønhed, som jeg synes Serama er :)

@ Cmilton.

Villy Littau svare følgende som skrevet underst.

J.C.

Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK

« Svar #97 Dato: 23 December , 2011, 11:27 »

Citér

Hej
DEn originale "standard" fra Malaysia omtaler 3 vægtgrænser.
Hvis man nu ser rigtigt efter i den amerikanske, den engelske og den hollandske - samt i EE's oplæg til de enkelte medlemslande - så er der nu kun en - og det er det man skal arbejde efter også i Europa.
I Skandinavien vil det senere blive taget op om racen evt skal bedømmes som rigtige høns eller vi skal finde en anden form, når det bliver aktuelt med udstilling.
De farvebeskrivelser der er i EE-standarden er vejledende - der er ikke noget land endnu der har haft dem udstillet - mig bekendt.
God jul - Littau

Zoro

• Gæst
« Svar #21 Dato: 11 November , 2012, 22:33 »

Tilføjelse til ovenstående :

Der udstilles 4 stk Serama dværge på Europa udstillingen i Leipzig.

NB: De er ikke anmeldt i AOC klassen, og må således være endeligt godkendt i Europa standarten.

Udstillings nummer : 1398 antal 4 stk.

J.C.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 11 November , 2012, 23:35 »
Jørn du er den første jeg har læst kalde dem serama dværge ;)

De 2 haner er fine, men kræver da lidt mere arbejde vil jeg mene. Ellers har jeg haft super haner gennem de sidste par år, men nu må vi se hvad næste år bringer.
Mine kommende haner skal have mere brystfylde, og lidt kortere vinger som er det jeg har haft kæmpet mest med. Hønernes vinger skal ligeledes være kortere end de nuværende, men er ellers rimelige og ret små også de fleste af dem. Og måske en anelse kortere ryg, samt den naturlige posering de helst skal besidde.

Zoro

• Gæst
« Svar #23 Dato: 12 November , 2012, 00:00 »
Jørn du er den første jeg har læst kalde dem serama dværge ;)

De 2 haner er fine, men kræver da lidt mere arbejde vil jeg mene. Ellers har jeg haft super haner gennem de sidste par år, men nu må vi se hvad næste år bringer.
Mine kommende haner skal have mere brystfylde, og lidt kortere vinger som er det jeg har haft kæmpet mest med. Hønernes vinger skal ligeledes være kortere end de nuværende, men er ellers rimelige og ret små også de fleste af dem. Og måske en anelse kortere ryg, samt den naturlige posering de helst skal besidde.

@ Nielsen.

Hej Michael.

Jeg tror aldrig man bliver helt færdig med at forfine Seramas, dertil er de alt for speciele i typer, og farve tegnings kombinationer, intet er selvsagt helt forudsigeligt med denne lille skønne hønse race.

NB: Jeg er ikke alene Michael :

Größe und Gewicht 

Seramas sind die kleinsten und leichtesten Zwerghühner der Welt.
 Sie werden nur zwischen 15 und 25 cm groß.
 Hähne wiegen zwischen 225 g und 600 g, Hennen zwischen 170 g und 525 g.

Bei der Zucht kann nicht gezielt auf bestimmte Größen verpaart werden. Von 10 Küken sind 1 bis 2 meist eher klein, 2 bis 3 hingegen recht groß, der Rest hat durchschnittliche Größe und durchschnittliches Gewicht.

J.C.

« Senest Redigeret: 12 November , 2012, 00:14 Fra Jørn Clevin »