Jeg synes det er vigtigt at bevare de gamle og sjældne racer og har nok den holdning fra min far af. Derfor tager vi nogle gange det lidt specielle og hvis det endelig er en kendt race tager vi en farvevarietet der er sjælden. På den måde er vi med til at bevare noget sammentidig med at det ikke er noget alle og enhver har.
Nu kan jeg også lide Gule farver og det er ikke altid at der er så mange af dem igen fordi det er en sart farve og derfor ikke så stærk, som de andre. Pga. det er en fortyndet farve giver det også nogle problemer i avlen og dette sætter også sit præg. Dejligt med udfordringer, men tålmodighed skal der til samt håb om at det nok skal kunne lykkes.
Ancona er der alligevel nogle der har og derfor burde der være håb for at kunne finde noget materiale til din ven i England. I Tyskland har man sagt det er en Italienerfarve og derfor skal den opdrættes og se ud som denne. Den er man ikke hel med på i Danmark kan jeg høre, da formen skal være lidt en mellemting imellem Italiener og Landhøne.
Håber da du finder nogle gode dyr til blodfornyelse. Vi har dem også i Dværg, men her er endnu færere opdrættere.