Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Teori omkring haner/høner  (Læst 6795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Teori omkring haner/høner
« Dato: 14 April , 2012, 17:29 »
Hejsa,

Jeg har tænkt lidt over det med hane og høne kyllinger, hvornår eller hvad der skal til for at få flere af den ene eller den anden.
Tror i det har nogen markant indflydelse antallet af høner og haner som går sammen?

Jeg tænker at der fra naturens side kommer en balance imellem han og hun køn der bliver født, typisk ud fra hvad der er mangel på. Så tanken er om det er noget man kunne bruge i forbindelse med at skabe flere høner end haner?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #1 Dato: 14 April , 2012, 21:33 »
Jeg kunne forestille mig, at fodringen har indflydelse ligesom den menes at have ved nogle pattedyr
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #2 Dato: 14 April , 2012, 21:49 »
Jeg tænker at der fra naturens side kommer en balance imellem han og hun køn der bliver født, typisk ud fra hvad der er mangel på. Så tanken er om det er noget man kunne bruge i forbindelse med at skabe flere høner end haner?

Jeg må stille mig meget tvivlende overfor dit tankeeksperiment.

Fra naturens side klarer én hane sagtens 6-8-10 høner. Så hvis naturen var så satans 'klog' hvorfor er antallet af haner/høner ved en rugning over en normalfordeling tæt på 50/50? Den burde jo i så fald være tæt på 10/90.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #3 Dato: 14 April , 2012, 22:53 »
Erik- det er velkendt efterhånden, at hos pattedyr i naturen vil de dominerende dyr i en flok, hvis fødemidlerne er begrænsede, få den bedste mad. De dyr som gør det vil i reglen få han afkom, simpelthen fordi "klimaet" i livmoderen gør at sædceller med y kromosomer bedst klarer sig og får et forspring til ægget og dermed befrugtningen.

Kender nogle opdrættere af heste, som næsten altid får hingsteføl og andre som næsten kun får hopper. Meget stivelse i foderet giver som regel hingste.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #4 Dato: 14 April , 2012, 23:14 »
Jeg er bekendt med hvad der foregår indenfor pattedyr, herunder Homo Sapiens.

Det er også velkendt at i krigstid fødes der relativt flere drengebørn!!

Men kan dette overføres til fjerkræ? Jeg ved det ikke, men vi kan da prøve at sulte vores fjerkræ og se om vi ser samme tendenser som for pattedyr!!

Spøg til side. Vi skal selvfølgelig ikke sætte vores fjerkræ på 'smalkost'.

Men vi kan vel konstatere, for høns, at hvis de har rimelig adgang til foder så vil fordelingen af kyllinger normalt ikke være væsentligt afvigende fra 50/50 i forholdet mellem høner og haner?
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #5 Dato: 15 April , 2012, 00:36 »
Nej Erik, med almindelig fodring vil der komme omkring 50/50. Det vil være svært at undgå stivelse i hønsekost i så lang tid som det ville tage at lave et forsøg :) og til hvilken grund?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #6 Dato: 15 April , 2012, 06:34 »
I naturen er der brug for flere hanner, da de lever et meget mere udsat liv.

Det ville dog være dejligt hvis der var en opskrift på hønekyllinger. Så vi ligesom krybdyr folket kan justere lidt på temperaturen og laver hanner eller hunner.

Kønssorteret sæd ses jo indenfor bla. kvæg. Måske kommer der det  indenfor industrien en dag, så der slippes for at aflive alle de uønskede hanekyllinger. Men igen de bliver jo solgt som foder til andre dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #7 Dato: 16 April , 2012, 08:20 »
Hvis man kunne styre det, ville industrien, der ønsker æglægningshybrider, nok bruge metoden.
Finn havde et link forleden ang. opbevaring af rugeæg, hvor man kunne påvise en tendens til flere hønekyllinger, hvis rugeæggene blev opbevaret ved 40o F
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #8 Dato: 16 April , 2012, 08:50 »
Høns er jo nok noget nærmere reptiler end pattedyr :)

Og bare fordi man ikke gør det, er det nødvendigvis ikke ens med at det ikke er muligt :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #9 Dato: 16 April , 2012, 09:40 »
Jeg er helt sikker på, at hvis industrien kunne undgå at ruge de hanekyllinger ud, som de alligevel gasser efter klækningen, ja, så gjorde de det. De ville jo spare enorme summer.
Men hos reptiler, i hvert fald alligatorer, kan man styre, om det bliver hanner eller hunner ud fra den temperatur, de ruges ved. Jeg kan ikke huske de præcise tal, men tror nok, at det var ½ grads forskel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #10 Dato: 16 April , 2012, 09:53 »
Jeg mener også som Marianne. At hvis der var en måde så ville den blive brugt i industrien.

Hvor det kun gælder at lave mest muligt på kortets tid på den billigste måde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #11 Dato: 16 April , 2012, 23:47 »
Ved krybdyr er det vidst følgende:
28 grader = Hunner
30 grader = Begge køn
32 grader = Hanner

Gid det var så nemt ved høns og kan lige tilføje at ved Goldsamadiner er det jo højere temperatur jo flere hunner. Så der er det helt modsat og derfor er det ikke nemt at vide hvad man skal forsøge sig med.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Teori omkring haner/høner
« Svar #12 Dato: 16 April , 2012, 23:59 »
Og bare fordi man ikke gør det, er det nødvendigvis ikke ens med at det ikke er muligt :)

Jo det er det alligevel nok. For dem der lever af at lave kyllinger til industrien, ville en sådan tidlig 'kønssortering' jo være guld værd, så den ville helt sikkert være sat i gang for år tilbage.
Mvh
Erik Andersen