Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sand eller spåner?  (Læst 9268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #15 Dato: 09 April , 2012, 10:46 »
Det er vel også vigtigt at tage med i betragtningerne om hvor og hvordan du kan komme af med dit "lort".. Lidt sand er jo noget nemmer at komme af med, end en bunke halm med ja lort i ikk.

Syntes selv at halm var mere hyggeligt, men sand er bare så meget nemmer for os. så ja :)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #16 Dato: 09 April , 2012, 10:51 »
Efter udmugning og rensning, tilføres altid et tyndt lag tørt sand. Det letter udmugning næste gang, syntes jeg.
Ovenpå opfejninger fra laden. Disse opfejninger består af snus = fint/kort halm samt masser af hasser (hvis byg halm) og masser af kernehylstre (hvis hvede halm) + masser af kerner samt græs frø (som kommer fra høet).
Denne form for strøelse, ligner nok mest spåner, dog er der i mit tilsat rigtig meget for hønsene at rode efter.
Tidligere da jeg boede i villa, og brugte samme form for strøelse fra mine forældres gård, blev det komposteret, og efter en tid fyldte det ikke ret meget, det blev så bruge på nyttehaven.
Nu ryger det blot på møddingen, som så senere udbringes maskinelt på markerne, med alt andet gødning.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #17 Dato: 09 April , 2012, 10:57 »
Jeg har prøvet det hele.

Halm er hyggeligt og dufter godt, men det fylder meget, og krible-krable kan godt lide halm :-\.

Sand er skønt og "rent", men er tungt at håndtere.

Spåner er nemt og let at håndtere, men der er spåner over alt indenfor efter et besøg i hønsehuset. Det sætter sig fast i strømper, jakke, handsker hue osv. >:(.

Tørvestrøelse kan købes i baller og er en slags spaghnum. Det er nemt og let at håndtere. Kan ikke bruges i frostvejr, da det indeholder vand, og så klumper strøelsen og kan ikke deles. http://www.dantorv.dk/lidt-om-toerv.html

Jeg bruger p.t. spåner, men vender tilbage til sand eller tørvestrøelse ved næste udmugning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #18 Dato: 09 April , 2012, 11:13 »
Har fået fortalt, at hvis hønsene går på sand, mindsker det risikoen for kalkbensmider væsentligt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #19 Dato: 09 April , 2012, 11:40 »
Sand er helt klart det mest renlige underlag, og som andre skriver nemt at holde. /o og nemmest at holde utøjsfrit.

Halm er ubetinget det mest ulækre og uhåndterbare man kan bruge, alt lort ligger ovenpå, det suger ikke, og skal skiftes ustandselig for ikke at stinke.

Spåner er fint, men som Tanja siger så hænger det gerne i tøj og sko.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #20 Dato: 09 April , 2012, 12:10 »
Jeg bruger pt. spåner - men er ikke ret glad for det! Så snart jeg har brugt mit op skifter jeg til hamp, som skulle være godt...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #21 Dato: 09 April , 2012, 14:20 »
Sand er helt klart det mest renlige underlag, og som andre skriver nemt at holde. /o og nemmest at holde utøjsfrit.

Halm er ubetinget det mest ulækre og uhåndterbare man kan bruge, alt lort ligger ovenpå, det suger ikke, og skal skiftes ustandselig for ikke at stinke.

Spåner er fint, men som Tanja siger så hænger det gerne i tøj og sko.

Ja, du har ganske ret Ina, at alm. halm blot bliver en gødningsmåtte. Men efter min mening, skal man kun bruge snus som jeg gør. Her bliver det arbejdet igennem af hønsene, og er altid som tør spagnum. Virkelig en lækker og tør, luktfri bund.
Bruger man alm. halm (altså de lange strå) så skal de som minumum omdannes til hakkelse. Det samme som skedte når man før i tiden fodrede heste med halm, og kørte det gennem en hakkelses maskine. Nu om stunder kan en kraftig knuser bruges.

Offline ANGI

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
  • Kylling :)
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #22 Dato: 09 April , 2012, 19:24 »
Jamen så satser jeg på at finde en sand ordning og med spåner i plan b beredskab.


Tak for alle jeres svar :)
Det er aldrig for sent at lærer noget nyt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Sand eller spåner?
« Svar #23 Dato: 09 April , 2012, 19:59 »
Har lige taget en snak med mine høns. Og et overvældende flertal stemmer for at fortsætte med halm. For som de siger, så er det rarere at 'putte' sig i for natten end alternativerne.

Mindre end halvdelen af mine høns går på pind for natten. Måske fordi de har et alternativ.
Mvh
Erik Andersen