Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Påske kyllinger  (Læst 5707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Påske kyllinger
« Svar #30 Dato: 06 April , 2012, 22:08 »
Uha - er det sådan man tæller?

Kan jeg så få nogen til at fortælle den der pipper i Madam Blå at den er 3 dage for tidligt på den.  ;D

Altså Erik, hvis du har kyllinger der klækker 3 dage for tidligt, så har hønen ligget med måsen på den en dags tid eller to
Eller også er der meget varmt i din rugemaskine
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #31 Dato: 06 April , 2012, 22:29 »
Temperaturen er hvor den skal være. Checkede maskinen med et ekstra termometer i inden jeg påbegyndte rugning, for at være sikker på at det indbyggede viste rigtigt. Og begge termometre viste rimeligt ens temperaturer.

Det er nu ikke usædvanligt at én enkelt kylling er lidt tidligere end resten, men 3 dage er lidt vel tidligt.

Jeg tror ikke nogen har ruget på æggene inden de kom i maskinen.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 06 April , 2012, 22:54 »
det pipper i min maskine, men stadig kan ikke se hvem... ::)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #33 Dato: 07 April , 2012, 06:37 »
Erik, når først der er klækkede kyllinger, kan du roligt flytte skrukken, for hun vil blive der, hvor kyllingerne er.
I mit første lille hus hang redekasserne også oppe for at give mere gulvplads, og der flyttede jeg altid skrukken ned i et hjørne, når den første kylling var klækket. Det har jeg udelukkende haft gode erfaringer med. Jeg oplevede nemlig også at en kylling var kommet ned på gulvet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 07 April , 2012, 14:17 »
Joo, Ina jeg tæller antal døgn  ;D  og nu er der gået 23 siden jeg lagde dem i. Status er: en kylling klækket og hul i mindst et æg mere. Vil ikke åbne mere for at kigge og den blå er ikke nem at kigge i uden at åbne, desværre. ;)

Æggene har ligget i min nye rugemaskine (den billige fra Tyskland) og jeg har tjekket temperaturen med et andet termometer, men den passer med den der er på det monterede termometer. Underligt de er så længe om det. Bare nu der kommer mindst et par stykker mere, ellers bliver den da ensom den lille.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #35 Dato: 07 April , 2012, 21:46 »
Erik, når først der er klækkede kyllinger, kan du roligt flytte skrukken, for hun vil blive der, hvor kyllingerne er.

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Det tænkte jeg ikke lige på.

Nå men hønsene løste selv 'problemet'. I løbet af formiddagen var begge skrukker gået på gulvet og havde taget de 2 kyllinger med. Og havde efterladt 8 uklækkede æg, som nu var noget kolde. Jeg har taget æggene ind og lyst dem. Der ser ud til at være/have været noget i 3 af dem, et fjerde er jeg lidt usikker på da lyset havde svært ved at trænge gennem skallen. Disse 4 er lagt i maskinen hvor mine andre kyllinger er i gang med at klække. Det er ikke sikkert der kommer noget ud af dem, da de jo har været temmeligt kolde. Men ihvertfald får de chancen.

I maskinen, som er på dag 0 (opstartsdagen) + 19 er der nu 3 kyllinger (den første kom allerede i går), og én eller flere på vej.

4 er ude af æggene her kl 00:27 på begyndelsen af dag 20. Æggene blev lagt i forvarmet maskine søndag 18. marts ved 18-19 tiden.
« Senest Redigeret: 08 April , 2012, 00:29 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #36 Dato: 08 April , 2012, 21:47 »
Nu med et billede.

Det er blevet til 8 stk (dog kun 7 på billedet). En mere synes at være på vej.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 08 April , 2012, 22:04 »
Hvor er de skønne  /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #38 Dato: 09 April , 2012, 21:56 »
Det blev til 9 stk kyllinger i alt.

Ikke det bedste resultat ud af 26 æg. Men på 11. dagen var det tydeligt at 13 æg var ubefrugtede, eller døde i opstart (et par stykker).

Men sådan kan det jo forekomme med rugeæg. Der kan naturligvis ikke gives garanti for befrugtning. Men derfor har man da alligevel lov at håbe.

Nu krydser jeg så fingre for at kyllingerne er 1.8. Født optimist  ;D, eller jubelidiot. :(
Mvh
Erik Andersen

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 09 April , 2012, 22:44 »
Hej alle jeg er helt ny her inde, jeg har lige været ude og købe en flok påskekyllinger, det er ved at være 10 år siden jeg sidst har haft høns, så jeg er helt forelsket igen:)
Nu har jeg også 2 børn som er med i projektet denne gang, så det er super hyggeligt.
Vi har indrettet en hesteboks med strandsand, sat sådan en rund "dims" (manden har) op med varmelampe og flamingo i toppen. ;)
Kyllingerne er en uge gammel så jeg har allerede været her inde og har læst en masse gode råd om foder. Jeg har købt kyllingestarter og lavede i dag sådan en blanding med hårdkogt æg, havregryn og kyllingestarteren det hele blev most i en morder og har lige været ovre i stalden for at ville fjerne det de ikke havde spist, men men de havde da spist det hele.
Et dejligt påske projekt for hele familien, i morgen skal jeg ud og købe undulatblanding som jeg kunne se at andre har gode erfaringer med at komme i maden:)
Jeg har lige et spørgsmål, hvor længe skal de små have varmelampen?

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #40 Dato: 09 April , 2012, 22:49 »
Du kan slukke for den om dagen,, når de har lidt fjer og ikke opholder sig under den hele tiden, og det er lunere i luften.
Jeg slukker først helt for min lampe når de er fuldfjerede, hvis vejret ikke er helt umuligt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #41 Dato: 09 April , 2012, 22:54 »
Jeg har lige et spørgsmål, hvor længe skal de små have varmelampen?

Tillykke med kyllingerne. Og skønt at have børnene med i den slags projekter.

Mht dit spørgsmål. Til de har en rimelig fjersætning så du er sikker på at de ikke vil fryse uden kunstig varme.

Et noget vagt svar, men dine oplysninger var jo også lidt mangelfulde.

Men normalt ville jeg sige at kyllingerne på denne årstid bør være 6-8 uger gamle inden man tager varmen fra dem. Hellere varme for længe end for kort.

Held og lykke med det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #42 Dato: 10 April , 2012, 06:24 »
Velkommen på forum, Maja :D
Du kan læse lidt om temperaturer for kyllinger her (det står nederst på siden):
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 10 April , 2012, 08:43 »
Tak for svar:) Ja så går der lidt i nu, for de har kun lidt fjer på vingerne:) Jeg har ca 25 grader der inde under lampen, kan godt se at i skriver der skal være varmere, men de virker tilfredse, de hakker og skraber rundt. Kun ved aftens tid sidder de under lampen, men der falder temperaturen også.
Jeg har dem ude ca 10 min hver dag, de har været i haven hvor de kom ud i et kaninbur uden bund, og når vejret er træls som i dag, så lukker jeg dem bare ud i hesteboksen, så kan de rende der. :)
Det er helt fantastisk at være sammen om det hele familien, børnene er 10 og 3 år og de begge følger med i alt og der bliver allerede gravet regnorme på livet løs, selv om regnormene jo er alt for store så griner pigerne når kyllingerne render med dem i munden.. ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #44 Dato: 10 April , 2012, 09:22 »
At kyllingerne virker tilfredse, er jo i virkeligheden den allerbedste indikator på, at varmen er, som den skal være /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk