Hej Johanne.
Jeg er helt enig i at jeg - tvunget til valget mellem pest og kolera - ville vælge at være en burhøne end at være en af måske 10.000 i en stor hal som ender som 5 for 100kr. i køledisken.
Vi vil ikke bo i jordhytter fordi vi sammenligner med hvordan MAN lever i DK i dag, men mange steder i verden lever folk under noget vi vil kalde kummerlige forhold, men de er lykkelige fordi de er omgivet af nogen de har det godt sammen med, de får nok at spise og de har iøvrigt ikke kendskab til at man kan leve anderledes. Det tillader jeg mig at sammenligne med burhønsene. Høns kan indgå i en gruppe med indbyrdes harmoni/hakkeorden når gruppen er under 25 individer, over 25 individer kan de ikke rigtig holde styr hvem der er over hvem, og så begynder de at hakke til alt og alle.
I de store slagtestalde er de nød til at dæmpe lyset så dyrene ikke rigtig kan se hinanden for at undgå slagsmål og kanibalisme.
5-7-10 burhøns får noget at spise og drikke og de får lys, ellers kommer der ingen æg. Og den største forskel er at de lever i fred og ro med deres omgivelser - de andre indsatte fanger, og de har aldrig oplevet andet.
Jeg er religiøs, så lad mig bare bruge et udtryk som allerede er brugt i denne tråd. Gud forbyde begge dele, men 5.000 eller 10.000 slagte kyllinger i et stort rum er altså meget værre dyrplageri end det at holde burhøns.
mvh Steffen