Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns  (Læst 74114 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #60 Dato: 15 Februar , 2012, 10:55 »
Mine breve findes dels, hvor Tanja skriver og desuden i denne tråd på side 1.
Du er velkommen til at bruge dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #61 Dato: 15 Februar , 2012, 19:55 »
Ja man spørger sig selv om hvorfor ting skal tage så lang tid når de skal forbi FOLKETINGET.???

- der var en gang (MEEEEEGET LAAAAANG TID SIDEN - ved jeg godt)

hvor ting blev fremlagt ved LANDSBYTINGET og drøftet den samme dag eller ved næste møde hvis det var noget der skulle undersøges (f.eks naboklager og restriktioner herfor) - NU tager det HALVE TIL HELE år før man bare får et svar retur om de har taget ens brev med til noget møde........ hvad der så derefter sker er en anden sag...

Kun når det var ting der vedrørte næste by/amt eller hele landet skulle det op til TINGET (folketinget)

Hvis vi går den lokale vej gennem en politiker - ja så bliver vores sag glemt.

Nogle sagde engang at vi blev for industrialiseret - JEG tror de har ret!

Vi er kommet for lang væk fra forbrugeren/avleren når der skal laves regler - hvad der er bedst for dyrene ved avleren/brugeren vel bedst i de fleste tilfælde !!!

(der er dog tilfælde hvor der skal holdes styr på husdyrholdet hvis det løbet løbsk)

Dette er dog stadigvæk min egen mening og har intet at gøre med at jeg er raceavler.

Nogle gange kunne man godt ønske sig tilbage i tiden hvor der ikke var så S....s travlt med alt, så der var tid til fordybelse over en hane/høne der var god at se på eller havde andre gode egenskaber som f.eks. selskabelighed (vi gider ikke løbe efter høns hver aften for at få dem i sikkerhed) og nok også derfor fik hønen/hanen lov til at leve og så kunne den give sine gener videre.

Dem der går ind i genetik kan finde ud af meget - jeg har desværre ikke tålmodigheden for at sætte mig ind i disse ting, MEN det kunne være sjovt om nogle kunne f.eks klarlægge genet for selskabelighed hos høns??

Hvorfor vil nogle høns "lægges/bæres" i seng mens andre flyver ad h...... til hvis vi forsøger at få fat i dem??
hvorfor kommer nogle høns og prikker i skoen når man bare kigger på dem og vil næsten kæles ?

mens andre flygter bare man kikker på dem?? de kommer som regel fra samme flok....

Den naturlige høne er jo nok den der flygter men som menneske vælger vi jo nok den der er nem at komme til - hvorfor?

Elsker vi som menneske selskabelighed ??
(har læst nogle tråde om høns der "kræver kæl m.m" inden hønsene blev "lagt" i seng)

Eller er det hønsenes genetik der "reagerer" på menneskenes reaktioner op gennem tiden (nemme høns at fange er også bedre høns at holde som nyttedyr - flygter ikke så let)

Dette kunne være noget at undersøge for en genforsker - jeg ville bare gerne snart have at FOLKETINGET ville tage Fingeren ud af starthullet og tage stilling til fjerkræfolktes breve.... og så også reagere derefter... /o
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2012, 19:56 Fra Joankinu »
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #62 Dato: 18 Februar , 2012, 12:10 »
Der er konstateret salmonella i nogle æg fra Polen. http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Foedevareberedskab/Tilbagetraekning_af_foedevarer/Tilbagetrukne_foedevarer/arkiv12/Sider/Salmonella-enteritidis-i-%C3%A6g.aspx

Det gør det jo bare endnu mere underligt at man ikke må sælge æg fra racehøns, når man gerne må sælge æg fra Polen, hvor der ifølge den senese opgørelse fra EFSA (EU's organ for fødevaresikkerhed) er salmonella i 6.3% af besætningerne...

Polen er også et af de lande, hvor der sidder mange høns i de "gamle" bure og EU derfor har taget skridt til at indføre sanktioner. Som det er nu, må æg fra høns der sidder i gamle bure ikke eksporteres, men skal bruges i oprindelseslandet (til gengæld må de gerne bruges i retter i oprindelseslandet og så eksporteres...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 19 Februar , 2012, 09:09 »
Så er brevene kopieret ud!

Jeg har også vedlagt den arktikel med burhønsenes hjerne, samt det link som Finn lagde op.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 20 Februar , 2012, 16:47 »
Et styk lobbyistarbejde, done  :D
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #65 Dato: 20 Februar , 2012, 17:23 »
 /o
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Mango2705

• Gæst
« Svar #66 Dato: 20 Februar , 2012, 17:35 »
 /o /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #67 Dato: 20 Februar , 2012, 17:45 »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #68 Dato: 20 Februar , 2012, 19:24 »
Super, Martin /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #69 Dato: 20 Februar , 2012, 19:26 »
Formanden for udvalget er fra DF.. Så lad os håbe der sker et eller andet....

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #70 Dato: 20 Februar , 2012, 22:22 »
Næste møde i fødevareudvalget er onsdag 22/2. Der håber jeg at diverse henvendelser bliver debatteret.
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #71 Dato: 21 Februar , 2012, 07:13 »
Næste møde i fødevareudvalget er onsdag 22/2. Der håber jeg at diverse henvendelser bliver debatteret.
Ja, det bliver ganske spændende. Også med hensyn til salmonellaæggene fra Polen, som åbenbart også har været en tur forbi Slovakiet... /f

Jeg skrev til Venstremanden Jacob Jensen i sidste uge, men jeg har ikke hørt noget fra ham endnu. Han skriver på sin hjemmeside, at han gerne støtter op om privates mærkesager og gerne vil hjælpe med at bringe sagerne op i Tinget, så jeg håber han giver lyd fra sig *k. Han sidder også i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #72 Dato: 23 Februar , 2012, 21:24 »
En lille opdatering: Så kom der svar fra Jacob Jensen der sidder i Folketinget for Venstre. Han vil gerne stille et §20 spørgsmål til Fødevareministeren /o /o /o, og spurgte om han i princippet ikke må modtage æg fra hans forældres havehøns, som han gør nu. Jeg har svaret, at det må han ikke som loven ser ud i dag: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Spoergsmaal_og_svar/Maa_jeg_foraere_aeg_fra_mine_hoens_vaek.aspx

Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #73 Dato: 23 Februar , 2012, 21:28 »
En lille opdatering: Så kom der svar fra Jacob Jensen der sidder i Folketinget for Venstre. Han vil gerne stille et §20 spørgsmål til Fødevareministeren /o /o /o, og spurgte om han i princippet ikke må modtage æg fra hans forældres havehøns, som han gør nu. Jeg har svaret, at det må han ikke som loven ser ud i dag: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Spoergsmaal_og_svar/Maa_jeg_foraere_aeg_fra_mine_hoens_vaek.aspx

UHADA :o - han er jo kriminel - af kriminelle forældre *e *f *g *g
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator