Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?  (Læst 14334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #30 Dato: 24 Oktober , 2011, 11:57 »
Mht. temperamentet så har vi som sagt kun haft vores (1,2 fra i år og 0,1 fra 2010) i nogle uger, så det hele er stadig meget nyt. Men da jeg hentede dem hos avleren lagde jeg mærke til at alle dyrene inde i hønsehuset generelt var rimelige rolige, de panikkede ikke totalt ved at man gik rundt og "udvalgte" nogen i flokken. Herhjemme har de gået ligeså stille rundt i haven som de andre racer, dog tager de nogle ordenlige løbe/flyveture over græsplanen og de løber stærkt fra sted til sted når de lige kommer i tanke om at de skal noget - plus de vil ikke have at der er duer i haven, det ser så sjovt ud når de bliver jaget ud. Pedro følger os som sagt overalt og fandt i løbet af et par dage ud af at hvis han løb hurtigt med mig ind i stald/foderrum så fik han lov til at være derinde lidt mens han kunne spise lidt ekstra snack uden de andre. En af hønerne er som sagt også begyndt at komme meget hen for at sludre - så selvom de ikke er født her og det ikke virkede til at de kom fra et sted hvor man brugte tid på at gøre dem tamme, så virker de til at være ret tillidsfulde.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #31 Dato: 24 Oktober , 2011, 12:33 »
Det er rigtigt, siamesere deltager også i ALT.
F.eks. havde jeg tre hjælpere da jeg skiftede snor i en persienne.

Virker persiennen ;D?
Med mine 45 års erfaringer med siamesere ville jeg nok have valgt at servere noget hakket ko i et andet rum inden jeg gik i gang med en persienne *f *f *f.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #32 Dato: 24 Oktober , 2011, 14:41 »
Mht. siamesere har det, da jeg var barn, været min yndlingsrace-kat, men jeg bryder mig ikke om hvad de har gjort med racen. Den var meget kønnere for 20 år siden. Nu synes jeg det er endnu et eksempel på lidt for ekstrem avl. (trekantet hoved) (undskyld Marianne  :-[  )

Nu er det jo heldigvis kun udseendet det gælder.

Jeg tror man inden for al avl skulle formulere standarden så der ikke kan være nogle misforståelser for det kan da ikke passe man skal avle hunde og katte der ikke kan trække vejret, altid har bøvl med ørerne eller ryggen eller har så smalle hoveder de går rundt med evig hovedpine?? (og af den grund bliver "tossede i hovedet")

Ved ikke om der er sådan nogle afskrækkende eksempler indenfor hønseavl??? ???
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #33 Dato: 24 Oktober , 2011, 15:05 »
Ja, siamesere har mere trekantede hoveder i dag, end de havde, da vi startede med siamesere for over 30 år siden. Den gode nyhed er, at i modsætning til nogle af de fremavlede problemer, du nævner, ja, så er siameseren stadig en sund kat, der ikke bøvler med helbredsproblemer pga. udseendet.
Inden for hønseavl er der flere racer, der ikke skrukker, og altså ikke ville få afkom, hvis ikke man benyttede rugemaskiner eller andre racer som skrukhøns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #34 Dato: 27 Oktober , 2011, 20:15 »
Nej heldigvis er siameseren ikke helt "kørt af sporet" som flere andre racer.  :)

Mht. hønsene ja så er det selvfølgelig en avls-fejl. Det tænkte jeg ikke lige på. Sammen men de produktionshøns hvor benene ikke kan bære osv. Det skyldes jo alt sammen menneskets grådighed. Skal den lægge æg så skal den gøre det hele tiden og skal den spises så skal en fedes op så hurtigt som muligt så det ikke koster så meget. Det er nu synd. Godt der er noget der vil "nøjes" med nogle mere smukke og sjove høns.  ;D  (som Pedro)  ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #35 Dato: 15 November , 2011, 18:58 »
Hva så? Fandt du ud af, om det virkelig VAR en Pedro eller om den skulle hede Petra ?  ;D Gerne et billede i føljeton'en..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #36 Dato: 15 November , 2011, 23:00 »
 ;D altså jeg er jo ikke personligt blevet klogere  :), men alle de kloge herinde har sagt at det er en Pedro  ;D

Han er stadig meget meget stille - dvs. ingen galen endnu eller andre drengeagtige tendenser. Idag tænkte jeg netop at nu måtte han snart til at tage sig lidt sammen mht. opførsel, de fik nogle godbidder ude i haven (fast tradition hver dag - jeg kalder og hele flokken kommer stormende fra øst og vest, og så bliver der kastet lidt guffer til alle) Pedro's reaktion var at skynde sig at stjæle et stykke og så ellers stikke af med det i munden - mine to andre haners reaktion, kalde piger hen for at vise at der var noget lækkert, tsk tsk. Så jeg har min tvivl om hvor galant han bliver. Nå men han er tilgivet fordi han er simpelhen stadig så sjov og tam, følger med rundt når man går og er stadig ved at få fusserne klemt i døren hver gang man skal ind et sted, i bare iver for at følge med.

Jeg syntes ikke at han har forandret sig så meget i farverne i den tid vi har haft ham, og ej mere "fyldig", han render bare i vejret og bliver højere og højere, samt mere og mere ranglet. Jeg skal nok snart tage nogle nye billeder men vores kamera er lige gået definitivt i stykker (netop da vi stod med vores nye hvalp på hendes første udstilling og skulle tage billeder til hendes opdrætter, rigtig meget øv)
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #37 Dato: 15 November , 2011, 23:19 »


Pedro's reaktion var at skynde sig at stjæle et stykke og så ellers stikke af med det i munden - mine to andre haners reaktion, kalde piger hen for at vise at der var noget lækkert, tsk tsk. Så jeg har min tvivl om hvor galant han bliver. Nå men han er tilgivet fordi han er simpelhen stadig så sjov og tam, følger med rundt når man går og er stadig ved at få fusserne klemt i døren hver gang man skal ind et sted, i bare iver for at følge med.

Du skal ikke helt opgive ham af den grund.  :D

Min hane gjorde nøjagtig det samme og endda stjal han noget ud af næbbet på hønerne også hvis han kunne komme til det.
MEN pludselig, fra den ene dag til den næste blev han meget omsorgsfuld og kalder på hønerne når jeg kommer med godbidder og lader dem spise først. Sikke en forskel.  :o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #38 Dato: 15 November , 2011, 23:44 »
Når hanerne er unge, eller der er ældre haner i flokken, så er det mig selv først når det kommer til mad. Det ser jeg hver dag fordi jeg stadig har nogle store hanekyllinger i gårdene. Bare rolig. De bliver slagtet inden længe. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #39 Dato: 16 November , 2011, 00:21 »
Jamen jeg går også og håber at han får bedre manér med alderen  ::). Gamle Bertram er meget galant mht damerne, MEN hvis godbidderne er revet ost så kan de glemme det - der tænker han kun på sig selv  :D
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #40 Dato: 16 November , 2011, 14:17 »
Hehe, det bliver spændende med tiden så..jeg troede nemlig også, at det var en Petra, men det må tiden jo vise - og gerne med flere billeder på tråden  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #41 Dato: 01 December , 2011, 10:21 »
Så er der endelige lidt opdatering Mette - og lidt billeder som du efterlyste. Lille Pedro galede for første gang igår, sådan noget i stil med basken med vingerne, ikke særlig pæn galelyd og derefter skynde sig væk fra de voksne haner så man ikke virkede for provokerende. Kunne pludselig høre en meget spøjs lyd da jeg sad på kontoret og der stod han så meget stolt ude på trappen. Tog lige lidt fotos af ham i forskellige vinkler, så man kunne se hvordan han ser ud nu - syntes jo stadig farverne er meget langt fra hvordan han gerne skulle ende med at se ud (eller også får han ikke korrekte farver)
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #42 Dato: 01 December , 2011, 10:25 »
Og den unge høne på næsten samme alder, hende regner vi med snart begynder på æglægning (vi mistede jo desværre hendes "søster", som ellers allerede var blevet rigtig tam)
Det sidste foto er af hønen fra 2010 som jeg endte med at få lov til at købe samtidig med de 1,2 ungdyr
« Senest Redigeret: 01 December , 2011, 10:29 Fra Majbritt Ø. Pedersen »
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #43 Dato: 01 December , 2011, 11:59 »
De ser fine ud, Majbritt /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Skal Pedro (vores nye araucana) skifte navn ?
« Svar #44 Dato: 01 December , 2011, 12:08 »
Tak skal du ha' Marianne  :). Men jeg kan altså stadig ikke vænne mig til at de mangler deres hale, når man nu er forvænt med de flotte haler der er på sabelpoot'erne - de får altså en underlig facon/kropsbygning  ;D, plus deres pudsige skæg eller tufter. Til gengæld syntes jeg de har nogle super flotte farver og at de er nogle sjove hyggelige høns (og ja så er vi rigtig glade for æggene hvilket jo var den egenlige årsag til at købe dem)
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.