Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkmide?  (Læst 3374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
Kalkmide?
« Dato: 05 August , 2011, 11:33 »
Mine høns har sand i hønsehuset.
De er den sidste uge blevet behandlet for kalkben.
Det vil sige jeg har kun behandlet de "gamle" som jeg tror har havde / har det.
Jeg har en masse kyllinger i alderen 3-12 uger og jeg tror ikke at de har det.
Hvis jeg sidder med bare ben i hønsehuset kan der godt kravle et lille næsten usynligt dyr som er grå det ligner et lille sandkorn på mine ben, hvad er det, er det en kalkmide?
I så fald hvordan kommer jeg af med dem skal jeg virkelig skifte alt sandet igen, det har kun ligget der i 4 uger og huset er 12 m2 så det er ret meget sand.
Har tænkt på at sprøjte huset grundig med stald chok, men bor de også nede i bunden af sandet for så hjælper det jo ikke at sprøjte, det trænger jo ikke ned i sandet.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkmide?
« Svar #1 Dato: 05 August , 2011, 12:27 »
Jeg kan ikke forestille mig, at kalkmiderne kan overleve i sandet, jeg tror det er alt for tørt.
Prøv at "male" dine siddepinde (også undersiden) med lugtløs petroleum, så kan miderne ikke overleve på pindene. Petroleum trænger helt ind i træet i løbet af meget kort tid, og generer ikke hønsene, men miderne kan ikke tåle at kravle på det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk