Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg aflive min hund?  (Læst 26058 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #15 Dato: 22 Juli , 2011, 15:03 »
@KEW har du selv oplevet den med at hunden hyler, når den er væk?

Jeg har set rigtig mange aflivninger - jeg er veterinærsygeplejerske - og jeg har aldrig oplevet en hund, der hylede, når den var væk.
Der kan komme dybe suk og spjæt, når hjertet stopper og de sidste reflekser kommer, men ligefrem hylen?

I gamle dage, hvor man ikke brugte forbedøvelse, kunne der sket lidt af hvert, men jeg kender ingen dyrlæger (heldigvis) idag, der ikke bedøver hunden først.

Børn er ofte med til aflivninger hos os. Men det afhænger jo både af barn og dyrlæge. Det skal jo ikke være et chok for livet.
Hos os kommer børnene med forældrene og hunden ind (eller ud hvis det er en aflivning i haven eller hundens bil), får forklaret, hvad der skal ske og ser hunden få stikket med bedøvelse og falde fredeligt i søvn. Når den sidste sprøjte - den der afliver dyret - skal gives - plejer vi at sige, at der kan komme de her reflekser, og at de ikke behøver være der. Nogle vil gerne se det hele - andre vil ikke - og de går så.
Det er en metode, vi har rigtig gode erfaringer med.

Mine egen datter (som nu er 13) har været med til aflivninger af vores egne hunde - og er glad for at have set, hvad der skete. Min søn (på 11) har aldrig villet med - og derfor har han heller ikke været det. Der er jo forskel på børn!

Foderet hjælper ikke på slid som sådan - og for en hund, der er så slidt som Jeans, er det jo forsent - men masser af andre hunde med HD i både svær o gmindre svær grad - får en kraftig bedring på special fodret - fordi glucosamin mv. virker på ledvæske mv. så leddene "kører bedre". Dermed ikke være sagt, det er et mirakel - det er en hjælp. Det er jo også derfor, man giver det til mennesker.

Og undskyld, hvis jeg spammer din tråd Jean. Jeg tror vi alle sammen er enige om, at I har taget en god beslutning. Håber, I får en god og smertefri weekend.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 22 Juli , 2011, 15:38 »
Da vi skulle aflive vores gamle shæfer her i år spurgte jeg vores dyrlæge om ikke hun kunne få en beroligende sprøjte inden hun blev aflivet, så hun ikke skulle have mundkurv på. Hun var ikke en bidsk hund, men hadede dyrlæger som pesten. Deres assistenter kunne sagtens gøre alt med hende, bare ikke selve dyrlægen. Da sagde han til mig, at det ville han ikke gøre, for man kunne så risikere, at hunden reagerede meget uroligt når den fik det aflivende stof og at der kun gik få sekunder fra hun fik første sprøjte til at hun sov tungt. Og det er sandt, det gik meget stærkt. Da vi ikke havde lyst til at hun skulle spjætte og andet når hun skulle sove ind, valgte vi at følge dyrlægens råd. Og hun havde det ikke godt den dag hun blev aflivet, så mundkurven var slet ikke aktuel.

Jeg føler med dig Jean, det gør helt ondt ind i hjertet på mig ved tanken om hvad i skal igennem nu  *t

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #17 Dato: 22 Juli , 2011, 16:03 »
Ja, det er en meget svær og hård beslutning at skulle tage, men som jeg ser det så hellere nu end senere for han vil bare få mere og mere ondt. :'( :'( :'( :'(
Han er ikke begyndt at halte endnu, men det ville han helt sikkert komme til hvis jeg ventede. Han har fået smertestillende og ligger i min datters seng og hygger.
Hun tager med på mandag for som hun siger: "Jeg skal have dyr resten af mit liv så jeg bliver nød til at se hvordan det foregår og det er desværre en del af det at være dyre-ejer, men sådan er det bare."
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2011, 16:05 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 22 Juli , 2011, 16:06 »
Jean, jeg er sikker på, at I har taget den rigtige beslutning. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 22 Juli , 2011, 17:15 »
et stort kram herfra... når jeg læser jeres historie  kan jeg ikke forestille mig hvad vil vi gøre- vi har en lab- tøs på 8  og hun  begyndt at gå noget langommere som hun plejer stadig med bolden i munden, stadig vil gerne lege men hviler sig noget mere og vil ikke så gerne ud om morgenen og aften... håber ikke der er noget alvorligt på vej- dr. dyr synes alt ser normalt ud - ift alderen...
hård  beslutning-  men den skal tages på tidspunkt. *b *l
høns, ænder, hunde, katte...

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 22 Juli , 2011, 17:28 »
puha da da også mange tanker til jer har fra... men jeg er helt sikker på i gør det rigtige, man skal altid huske at dyrne ikke skal lide for vores skyld
 *b
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

thorleif

• Gæst
« Svar #21 Dato: 22 Juli , 2011, 17:31 »
Jeg haaber du leser Engelsk, Jean.

There is sorrow enough in the natural way
From men and women to fill our day;
And when we are certain of sorrow in store,
Why do we always arrange for more?
Brothers and Sisters, I bid you beware
Of giving your heart to a dog to tear.

Buy a pup and your money will buy
Love unflinching that cannot lie --
Perfect passion and worship fed
By a kick in the ribs or a pat on the head.
Nevertheless it is hardly fair
To risk your heart for a dog to tear.

When the fourteen years which Nature permits
Are closing in asthma, or tumour, or fits,
And the vet's unspoken prescription runs
To lethal chambers or loaded guns,
Then you will find -- it's your own affair --
But . . . you've given your heart to a dog to tear.

When the body that lived at your single will,
With its whimper of welcome, is stilled (how still!)
When the spirit hat answered your every mood
Is gone -- wherever it goes -- for good,
You will discover how much you care,
And will give your heart to a dog to tear.

We've sorrow enough in the natural way,
When it comes to burying Christian clay.
Our loves are not given, but only lent,
At compound interest of cent per cent.
Though it is not always the case, I believe,
That the longer we've kept'em, the more do we grieve;

For, when debts are payable, right or wrong,
A short-time loan is as bad as a long --
So why in -- Heaven (before we are there)
Should we give our hearts to a dog to tear?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #22 Dato: 22 Juli , 2011, 17:41 »
Da jeg i 2005 fik diagnosen på ham, viste jeg allerede på det tidspunkt at han nok ikke fik lov til at sove stille ind af sig selv, men at jeg på et tidspunkt blev nød til at tage denne beslutning.
Han er det sidste 1/2-års tid blevet "gammel", hans lunte er blevet kortere og kortere og nu kan man rigtigt se at han ikke har det godt mere. Han farer i hovedet på Balder og bider ud efter kattene hvis de kommer for tæt på og det har han aldrig gjort før.
Jeg vidste at han har dårlige skuldre, men havde dog håbet at have ham lidt længere, men det går desværre ikke for han har ondt!
Vi har snakket meget med sønnen om tingenes tilstand og han er ved at acceptere det, men det vil blive hårdt for ham at mangle ham, for Pluto er hans "sovedyr". Han har svært ved at falde i søvn hvis Pluto ikke ligger i hans seng om aftenen, så han har allerede sagt at vi skal have en anden hund.
Men nu må vi se.....Lige nu kan jeg ikke tænke længere end til på mandag kl 11.45......
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #23 Dato: 22 Juli , 2011, 17:45 »
Jean, det er en tung beslutning, det er rædselsfuldt, det er hæsligt. MEN du gør det for din Pluto - det er det hele værd, selv om det er sindssygt hårdt.

Lad mandagen passere og gå i glemmebogen.

*t *l
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 22 Juli , 2011, 17:55 »
Jean *t Det er det helt rigtige i gør, og i viser i har et stort hjerte af guld til dyrene.

Sender mange krammer og tanker i en svær tid  *l
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline KEW

• Bruger
« Svar #25 Dato: 22 Juli , 2011, 19:00 »
@ storm-olsen
Jeg var med da min kæreste skulle have aflivet hendes chow.
Første sprøjte var alm. Dosis sovemedicin og da hunden sov fik hun overdosis sprøjten og da hun fik den begyndte hun at spjætte og små gø kort efter begyndte hun at hyle omkring 5 sekunder hvorefter hun spætter færdig og det var det. Jeg var selv lettere chokeret men min kæreste var helt ødelagt.

Jeg er klar over gluecosamin kan afhjælpe ledsmerter ganske vist er det udokumenteret og derfor ikke godkendt men jeg har set og hørt om flere der har haft positive oplevelser med det.
Men jeg stiller mig meget tvivlende over for effekten på HD C eller D da skålen her ofte er meget flad og der ved passer ben og skål ikke sammen ledvæske eller ej.

Uanset er det træls at skulle af med sin hund *t
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #26 Dato: 22 Juli , 2011, 20:05 »
glucosamin er da et godkendt midel og kan fås på recept på apoteket.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline KEW

• Bruger
« Svar #27 Dato: 22 Juli , 2011, 21:52 »
Sorry ret skal være ret glucosamin er godkendt.
Jeg havde et andet produkt i tankerne og forbandt det med glucosamin.
Beklager...
 :-X
Mener faktisk også det er håndkøbsmedicin?
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 23 Juli , 2011, 19:42 »
Og må man så tilføje, at din og kærestens oplevelse ved aflivningen af hendens hund godt nok lyder som aflivningen fra helvede!

De er heldigvis sjældne, men det gør det jo ikke spor bedre, hvis man står i den situation.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #29 Dato: 23 Juli , 2011, 19:56 »
 *t *t *t  *b *t *t *t

Min dybeste sympati til hele familien.