@KEW har du selv oplevet den med at hunden hyler, når den er væk?
Jeg har set rigtig mange aflivninger - jeg er veterinærsygeplejerske - og jeg har aldrig oplevet en hund, der hylede, når den var væk.
Der kan komme dybe suk og spjæt, når hjertet stopper og de sidste reflekser kommer, men ligefrem hylen?
I gamle dage, hvor man ikke brugte forbedøvelse, kunne der sket lidt af hvert, men jeg kender ingen dyrlæger (heldigvis) idag, der ikke bedøver hunden først.
Børn er ofte med til aflivninger hos os. Men det afhænger jo både af barn og dyrlæge. Det skal jo ikke være et chok for livet.
Hos os kommer børnene med forældrene og hunden ind (eller ud hvis det er en aflivning i haven eller hundens bil), får forklaret, hvad der skal ske og ser hunden få stikket med bedøvelse og falde fredeligt i søvn. Når den sidste sprøjte - den der afliver dyret - skal gives - plejer vi at sige, at der kan komme de her reflekser, og at de ikke behøver være der. Nogle vil gerne se det hele - andre vil ikke - og de går så.
Det er en metode, vi har rigtig gode erfaringer med.
Mine egen datter (som nu er 13) har været med til aflivninger af vores egne hunde - og er glad for at have set, hvad der skete. Min søn (på 11) har aldrig villet med - og derfor har han heller ikke været det. Der er jo forskel på børn!
Foderet hjælper ikke på slid som sådan - og for en hund, der er så slidt som Jeans, er det jo forsent - men masser af andre hunde med HD i både svær o gmindre svær grad - får en kraftig bedring på special fodret - fordi glucosamin mv. virker på ledvæske mv. så leddene "kører bedre". Dermed ikke være sagt, det er et mirakel - det er en hjælp. Det er jo også derfor, man giver det til mennesker.
Og undskyld, hvis jeg spammer din tråd Jean. Jeg tror vi alle sammen er enige om, at I har taget en god beslutning. Håber, I får en god og smertefri weekend.