Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: behandling af ILT søges  (Læst 12647 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: behandling af ILT søges
« Svar #15 Dato: 26 April , 2011, 09:43 »
@Finn! 
jeg mener at Mettes kamp med ILT behandlingen ligger på det gamle forum  ::)
Jeg er bange for at du har ret.. :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 26 April , 2011, 10:24 »
@Finn
Med mindre du har adgang til det gamle forum, så er det vist tabt, da emnet Ilt i Mettes hønsegård er fra 2007
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 26 April , 2011, 13:51 »
Forskellen er vel egentlig om der vaccineres med en levende vaccine (øjendråber), som ved ILT eller en død vaccine (Nål) som ved New Castle Disease.

Og at dyr som er vaccineret med levende vaccine bliver raske smittebærere og dermed ikke må gå sammen med uvaccinerede dyr, og omvendt at dyr vaccineret med død vaccine gerne må sammen med uvaccinerede dyr.

Jeg har også hørt fra folk som vaccinere mod ILT at dyrene derefter bliver syge, det gør det ikke ved vaccination med New Castle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #18 Dato: 26 April , 2011, 15:26 »
Ligesom hos ND, så eksisterer der en "død" vaccine mod ILT. Men den giver kun immunitet i 60 dage... En anden type er kun begrænset effektiv men smitter så til gengæld ikke..

Den tredje type er effektiv, men har så den følgeeffekt at dyrene kan smitte bagefter.

Og ifølge Washington State Department of Agriculture, så er der en stigende tendens af udbrud af ILT i USA. De fleste sker i uvaccinerede slagtekyllinger i nærheden af vaccinerede æglægningsflokke og de har sammenhæng med vaccine-stammer.
http://agr.wa.gov/FoodAnimal/AvianHealth/Docs/iltfactsheet.pdf
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 26 April , 2011, 19:44 »
Og lige en ting mere for at må vaccinere eller medicinere sine høns, så skal man faktisk havde gennemgået og bestået et medicinhånteringskursus.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 28 April , 2011, 23:10 »
Jeg aflivede min syge høne i dag. Den skal så afleveres imorgen til nærmere undersøgelse for ILT.
Udover at den ikke kunne få vejret, så hostede den også rent blod op.
Så nu venter jeg spændt på om det er ILT

@ susanne

Har du fået resultatet af undersøgelsen?
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 10 Maj , 2011, 10:19 »
Jeg har lige opdateret leksikon ang. ILT.
Tilføjelsen findes nederst.
Det er Kjeld, der skriver om behandling.
TAK Kjeld.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk