Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Møgrovfugl!!!!  (Læst 1637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Møgrovfugl!!!!
« Svar #15 Dato: 13 April , 2011, 00:18 »
"Vores" musvågepar og deres sædvanligvis tre unger, sidder ofte i træerne i markskellet og følger nysgerrigt med i livet på matriklen. De har ALDRIG været ude efter vores fjerkræ. Duehøgene jager derimod tæt på huset, så der ryger nogle duer og solsorte. Musvågerne ser vi mest på jorden når vi har fræset i køkkenhaven. De tager regnorm!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #16 Dato: 13 April , 2011, 07:20 »
Jeg er bestemt ikke på nakken af rovfuglene og vi har i alle disse år levet i fuld forståelse med vore tre musvågepar og nydt dem når de sejler på himlen.Skønne fugle.

Denne her er helt sikkert en duehøg eller noget i den størrelsesorden og den er jeg vred på, for den slog ned helt inde på gårdspladsen ved indgangen til kyllingernes stald som ligger bare fem meter fra vores køkkendør. Da vi havde kyst den væk kom den igen og sad på vores landbrugsvogn som netop står ved kyllingestalden og ventede på maden.

Den skal da også leve ved jeg godt, men helst ikke af mine tillæg og den har rent faktisk ødelagt det gode liv for mine kyllinger og begrænset deres frihed.

Sidste år hegnede vi hele vores meget store have ind så ræven havde det mere end besværligt med at komme om dagen og snuppe dem og vi har været forskånet for dens besøg.

Jeg har sådan glædet mig til, at det skulle blive forår, for jeg har jo lavet vinterkyllinger og de trænger i den grad til at få et rigtigt hønseliv.

Jeg havde jo også planer om, at duerne snart skulle have lov til at flyve frit, men det er også sat på stand by.

Nu er der lagt grønt fuglenet over kravlegården og hvis den går ned i det og bliver fanget, ja så kan kyllingene løbe frit igen.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 13 April , 2011, 08:51 »
Jeg har mistet fuldt fjersatte orpingtonkyllinger til Kragerne, og det  går sørenme stærkt, de laver hul og piller indmaden ud som det første  :o og hos mig nåede de at tage 4 før jeg ligesom fik øje på det, men det var da også kun fordi jeg var hjemme, ellers havde de nok tømt min hønsegård for kyllinger.
Siden har der været grønt net over min hønsegård så kyllingerne kan komme ud og udforske livet i min dengang let tilgroede store farlige hønsegård.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 13 April , 2011, 08:58 »
Ja, jeg synes også, at det er et svært dilemma. Når vi vil passe rigtig godt på vores høns og kyllinger, forringer vi deres levevilkår.

Selvom de får græstørv, hakket grønt og varieret foder sammen med deres liv i en indelukket hønsegård, kan det ikke sammenligenes med det frie - men livsfarlige - liv, hvor de kan boltre sig på en hel matrikel med forskellig bevoksning, jord/sandområder og masser af insekter og spirer.

Mine små silkehøns, som gerne skulle levere udstillingsegnede kyllinger i år, (det går nu ikke efter planen, men det er en helt anden historie) kommer ikke ud af hønsegården, men maranerne, som "bare" skal levere gode æg og pynte i landskabet går frit.

Skulle en af maranerne forsvinde til ræven, kan jeg rimelig nemt få fat i en anden, men skulle en af mine to fine gen-leverende silkehaner eller en af de "gode" høner forsvinde, ville avlsplanerne blive helt skudt i stykker.

Så jeg tror, det er rigtigt, at racehøns til avl lever en smule ringere end havehøns generelt. Til gengæld overlever de rovdyrenes og -fuglenes angreb. Og så må vi jo gøre os ekstra umage for at forkæle dem derinde bag trmmerne  :D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #19 Dato: 13 April , 2011, 09:40 »
@ Susanne: helt enig! Og når vi tænker på industrihønsenes vilkår, så letter det da på vores samvittighed.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 13 April , 2011, 11:10 »
Vores avlshøns har stadig fine forhold, for vi gør jo alt, hvad vi kan, for at de skal have anstændige forhold.
Vi har også af og til musvåge i haven, men det er duehøgen og spurvehøgen, der er synderne, når det kommer til mord på de vilde småfugle og altså også høns og kyllinger. Når spurvehøgen slår ned, er det jo heller ikke kun den fugl, den tager, men også de stakler, der i panik flyver mod ruden, der dør /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk