Ja, jeg synes også, at det er et svært dilemma. Når vi vil passe rigtig godt på vores høns og kyllinger, forringer vi deres levevilkår.
Selvom de får græstørv, hakket grønt og varieret foder sammen med deres liv i en indelukket hønsegård, kan det ikke sammenligenes med det frie - men livsfarlige - liv, hvor de kan boltre sig på en hel matrikel med forskellig bevoksning, jord/sandområder og masser af insekter og spirer.
Mine små silkehøns, som gerne skulle levere udstillingsegnede kyllinger i år, (det går nu ikke efter planen, men det er en helt anden historie) kommer ikke ud af hønsegården, men maranerne, som "bare" skal levere gode æg og pynte i landskabet går frit.
Skulle en af maranerne forsvinde til ræven, kan jeg rimelig nemt få fat i en anden, men skulle en af mine to fine gen-leverende silkehaner eller en af de "gode" høner forsvinde, ville avlsplanerne blive helt skudt i stykker.
Så jeg tror, det er rigtigt, at racehøns til avl lever en smule ringere end havehøns generelt. Til gengæld overlever de rovdyrenes og -fuglenes angreb. Og så må vi jo gøre os ekstra umage for at forkæle dem derinde bag trmmerne