Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mangler vi et forum?  (Læst 1540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

• Gæst
Sv: Mangler vi et forum?
« Svar #15 Dato: 24 Marts , 2011, 09:23 »
Nettop, Susanne og Finn. Og vi fandt jo DENNE traad, ik?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #16 Dato: 24 Marts , 2011, 19:19 »
Susanne- det nuværende forum hedder arvelighedslære, det var så mit forslag at man lavede det om så det f.eks. kom til at hedde avl og opdræt, i stedet for som nu arvelighedslære, som jeg synes lægger op til at man kun snakker genetik.

Jeg synes personligt at det ville være dejligt at have langt de fleste tråde om kyllinger, rugning og hvordan man f.eks. vælger avlsdyr samlet under det samme forum.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2011, 19:50 »
Jeg synes nu det er godt nok som det er.
Dog synes jeg at det er for lidt tråde vedrørende hvordan vi kommer videre med vores høns.

Jeg klarer mig alligevel, da jeg har stor erfaring med andre dyr, men ville synes det vore meget interessant og vide hvordan I andre gør det.

Hvordan klarer høns generelt indavl f. eks.? Med hunde snakker man ca. 6%.
I det forslag, der er skrevet i "Racefjerkræ", snakker vi om en indavlskoefficient på mellem 30-40%.
Travheste, jeg opdrættet (med stor succes) i mange år, snakker vi om linieavl 3+3 og 3+4. Alting andet er indavl og skal umiddelbart i en "outcross".

Ville synes det vore meget spændende, hvis det kom lidt tråde i "arvelighedslære", for og se hvordan I andre gør.

Tænker specielt på mine Dorkings, som er meget følsomme over for indavl (størrelsen), men som samtidig trænger til en "kærlig hånd" for at beholde de oprindelige raceegenskaber.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2011, 23:31 »
Susanne- det nuværende forum hedder arvelighedslære, det var så mit forslag at man lavede det om så det f.eks. kom til at hedde avl og opdræt, i stedet for som nu arvelighedslære, som jeg synes lægger op til at man kun snakker genetik.

Jeg synes personligt at det ville være dejligt at have langt de fleste tråde om kyllinger, rugning og hvordan man f.eks. vælger avlsdyr samlet under det samme forum.

Måske en god ide, Johanne, men umiddelbart tænker jeg, at det vil blive en meget omfattende kategori. Som skal rumme spørgsmål lige fra førstegangsrugeren, der gerne vil vide, hvor mange dage en høne ruger og om, hvordan man ved, at hun er skruk - og lige til diskussion om udvælgelse af de bedste avlsdyr til den optimale stammesammensætning.

Jeg synes stadig, at den inddeling, der findes er ret gennemtænkt - måske kunne der være en ruge-klække-kyllinge-kategori. Men jeg tror ikke det hjælper på overskueligheden, hvis den er blandet sammen med "avlsnørderiet"

Eller har jeg misforstået ideen?

thorleif

• Gæst
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2011, 23:46 »
If it aint broken, dont fix it.