Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny køkkenhave- gravemaskine?  (Læst 2205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Ny køkkenhave- gravemaskine?
« Svar #15 Dato: 08 Marts , 2011, 18:22 »
Skjønner ikke hvorfor jeg har følelsen av at dette år kommer til å bli veldig spennende....vi får hygge oss nå, i 2012 går jo verden under!!!
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #16 Dato: 08 Marts , 2011, 22:17 »
Yes, men hvis bare min køkkenhave er færdig går jeg i graven med god samvittighed  ;D dog helst noget senere!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 08 Marts , 2011, 22:30 »
der er ingen udvej end grave og pille alt og jeg mener alt ukrudt, rødder væk for ellers hævner det sig resten af året. Jeg slås stadig med kvikgræs mellem grøntsager(på 3.år) og hver år er der meget at grave og vende og sortere og når man synes man er færdig kommer der noget nyt!
tålmodighed og mange knæpuder :D
høns, ænder, hunde, katte...

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 08 Marts , 2011, 23:55 »
Johanne har du tænkt på dræbersneglene?

Jeg slog to fluer med ét smæk sidste år og investerede i sneglehegn fra www.kongeåsmedien.dk

De fungerer samtidig som en ramme og danner derfor et højbed eller nærmere et lavbed - præcis som du beskriver det. Og de holder i 100 år.

Jeg ved nu, at de fås en del billigere i Tyskland - http://www.schneckenprofi.de/schneckenzaun.html (min datter købte der og gav ca 30 % mindre end jeg havde givet.)

Det er den haveinvestering, jeg er allergladest for - jeg købte til tre bede, som er 1 x 4 meter hver, og heri har jeg alle bladvækster ( især salat, spinat bladbede o.l. samt jordbær og krydderurter.

Så kan kartoflerne og de mere snegle-u-følsomme planter vokse i resten af arealet. Det virker supergodt.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2011, 00:19 »
loppe: du skal IKKE fræse en køkkenhave, for noget ukrudt formerer sig ekstremt  på den måde. F.eks. kvikgræs/ senegræs og skvalderkål. Der skal bare en lille lille bitte rodstykke, så kommer den.
Når man dækker jorden med plastik nu, skal man huske den skal være gennemsigtig, eller hvid. Ikke sort. Der kan solens stråler ikke nå igennem.
Sort plastik er derimod god, hvis man har et stykke fyldt med dumt ukrudt -- hvis man kan holde ud at glo på det i to år!! Men så virker det .
Mange frø kan sås indendørs nu, hvor vi har lys nok. Sidste år, kom vi også en mdr. senere i jorden end vanligt, og det skete der intet ved. Og salat, radisser osv. kan man så under glas nu. Hvis man ikke har et drivhus eller en mistbænk, kan man hurtigt lave en lille ramme, med noget klart plastik over. Så er der lidt frisk salat osv. sidst i april.
Jeg kan anbefale et kik på
www.havenyt.dk

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #20 Dato: 09 Marts , 2011, 00:39 »
Mit råd... Jeg har gjort det selv /o læg fiberdug over det hele... byg dine højbeds kasser, fyld jord i og på stierne mellem bedene kan du nu lægge flis (eller perlesten i mit tilfælde) god arbejslyst /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 09 Marts , 2011, 09:09 »
Lærke det er netop det jeg vil :D dejligt at høre at det virker /o
Jeg er så heldig at min jord er temmeligt renset for ukrudt, da det jo er en gammel velplejet græsplæne. Kvik og skvalderkål kan ikke tåle at blive klippet med græsslåmaskine

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #22 Dato: 11 Marts , 2011, 08:59 »
Lærke det er netop det jeg vil :D dejligt at høre at det virker /o
Jeg er så heldig at min jord er temmeligt renset for ukrudt, da det jo er en gammel velplejet græsplæne. Kvik og skvalderkål kan ikke tåle at blive klippet med græsslåmaskine

Ja det virker /o bare sørg for at fiberdugen overlapper ca 10cm for ellers finder de små ukrudts rødder op igennem alligevel... men god arbejdslyst ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #23 Dato: 11 Marts , 2011, 09:28 »
Det kan altså godt lade sig gøre at fræse.
Men det skal være sommer og godt varmt en uges tid.
Solen brænder de rødder som ligger øverst det river man sammen kører igen med fræsern lader toppen tørre river og kører en gang mere og river en gang mere.
Så har man fanget det meste. Det man oftest slås med er de frø som ligger og venter i jorden dem undgår man altså ikke uanset hvilken metode man bruger.
Vi gjorde det selv sådan her da vi skulle anligge bed og det hele var vildnis.
Nu det 2 år gammelt og næsten vokset til i studere og roser.
Så det begrænset hvad der kommer af ukrudt.
Så en hurtigt voksende og bredende staude ind med det samme til at dæmpe ukrudtet så kan man tynde ud i den senere og plante andre man hellere vil have.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 11 Marts , 2011, 10:37 »
Susanne- sikke en god ide! Bedene bliver godtnok lidt smallere end jeg gerne vil have dem så, 1 meter i stedet for 120. Jeg elsker jo dahliaer og de bliver simpelthen ribbet af dræber sneglene /d
Men nu har jeg jo godt nok anskaffet privat vagtværn i form af moskusænder? Hmm :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 11 Marts , 2011, 21:16 »
Og så er der jo liiige det som ingen tør nævne : r o u n d  u p        ;)

Angående de der "højbede" som ægypterne (dem med pyramiderne) opfandt , ja så er opskriften for at opnå det fulde udbytte 3 spadestiks dybde ! Så er det underordnet hvor mange brædder der er over jorden , totalt skal gravningen svare til 3 spadestik , hvoraf det nederste ikke nødvendigvis skal graves , men bare lige "vippes" så strukturen ændres , det næste lag kunne stamme fra en tur hos en venlig bonde eller rideskole og øverste lag havemuld / jord.
Et rigtigt udført højbed giver et enormt udbytte , meget pga. jordens løse struktur , hvilket bla. gør der kan såes tættere. Gulerødder bliver under væksten så store og tætte at de tager alt lys fra ukrudt  :D     Porre kan sættes efter 6-kants mønster og ligeledes næsten fortrænge ukrudt  osv  osv
Når alt er høstet er det bare forbi den rare bonde eller rideskolen igen og dose et ordentligt lag på bedet , så klarer ormene og frosten resten i løbet af efteråret / vinteren og bedet er klar efter en let kultivering til sæsons afgrøder ( hvis det da nogensinde bliver varmt nok igen  ??? )
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #26 Dato: 11 Marts , 2011, 21:24 »

Det kaldes også flydene hakjern :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 11 Marts , 2011, 21:29 »

Jo, det tør jeg såmænd godt nævne, men jeg vil samme åndedrag nævne: Pest, bylder og kolera  :(

Hvis man har lyst, kan man blive klogere på emnet her: http://ing.dk/artikel/115866-bekymrede-forskere-sproejtegiften-roundup-har-ramt-drikkevandsboringer
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 11 Marts , 2011, 21:41 »
Problemet for vores grundvand er ikke længere landmændende, dsb banesystemet, militæret osv. men os haveejere. Med seminariet var vi på besøg på vandværket i Hjørring og fik at vide, at de tusindvis af parcelhuse ovenpå drikkevandsboringen lå der som en tidsbombe /d lige nu er grundvandet i top, men om 10-20 år vil årenes masseforbrug af round up begynde at vise sig og enten skal boringen lukkes, eller også skal de have lov til kemisk at rense drikkevandet /d bvadr.

Niks, ikke til mig tak :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 12 Marts , 2011, 18:46 »
Grise er altså fremragende også - men de er altså nogle udbryder-konger.
Jeg har et areal ( ret stort ) som en so og 4 grislinger (hængebug) ordnede over en sommer - her et par år efter er det stadig det letteste bed at komme igennem  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?