Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...  (Læst 16631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Dato: 27 Februar , 2011, 09:24 »
Måske er det bare fordi dine dyr er forkælede og ved at du giver dem lækkerier hvis de lader det "kedelige" mad stå længe nok...  ::)

Men det er da en "win-win situation"! Producenterne tjener penge på deres foder, dine dyr får et fantastisk lækkert friskblandet foder - og du kan stå tilbage med den dejlige følelse af at du har gjort noget særligt og godt for dine dyr. Hvad er problemet? hehe...   ;) 

Nej spøg til side - jeg tror det hele bunder i økonomi. Vi har to "inde-killinger" for tiden, de får det dyre Royal Canin killinge voksefoder inde og rører absolut ikke de andre kattes billige fattigmandstørkost fra dlg når de er ude. Jeg kan sagtens forestille mig at det er noget dyrere at producere dyrefoder der smager bedre - med mindre man bruger kunstige smagsstoffer, men det ville jo også være noget skidt...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2011, 09:28 »
Den tanke har også tit undret mig...jeg køber f.eks ikke æglægningsfoder mere... for jeg tænker at det kræves at hønsene rent faktisk æder det hvis det skal virke... det er vel ikke nok at det bare ligger jævnt fordelt på gulvet ;)

mht. hund, da jeg havde grand danois havde jeg altid bøvl med at de ikke gad spise deres forder (Royal canin, eukanuba, Hills og lign.) men kom jeg i nød hjem med den store billige sæk fra Lidl, så ÅD de.... så min tanke var at det trods alt var bedre de fik noget at æde, så måtte kvaliteten jo opvejes, så de fik resterne fra køkkenet også og min gamle GD tæve blev da 10 år hvilket er næsten 4 år over gennemsnittet så det er da ikke foderet hun er død af ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Sebæg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2011, 09:35 »
jamen jeg havde samme problem med hunden , at den ikk gad æde. Havde 8 stk 12-15 kg sække stående en efter hvert forsøg på at finde noget mad han kunne lide. Er nu gået over til barf princippet  Hvor han kun får råt kød kallun og fisk.
Dette virker også på høns frisk spiret korn og hønse guf  ;)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2011, 09:45 »
vores høns vil meget gerne spise æglægningsfoder, sidste uge havde vi ingenting og så lavede jeg blanding af forskellige korn - blaghhhh.... sagde de, de vil have deres "piller" og når jeg i går serverede  Laico 1(æglægningsfoder) har de kastet sig efter det...
nemt...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2011, 11:05 »
Jeg synes egentlig ikke at det er så underligt - vi mennesker har jo også vidt forskellige opfattelser af hvad der kan (eller vil  ;)) spises...

Der er dog forskel på hvordan maden opfattes - mennesker har f.eks. ca. 9000 smagsreceptorer i munden, hvor hunde kun har 2000 - og høns sikkert endnu færre...

Hundens smag er naturligt nok indrettet så den har flest receptorer for smag af kød og fedt. Som kompensation for smagssansen bruger hunden derfor sin overlegne lugtesans når den skal afgøre om noget er spiseligt eller ej (http://www.dch-danmark.dk/hundens_smagssanser.pdf) - måske en grund til at de nogle gange vælger det lidt kønsløse tørfoder fra og det billigere (med lidt mere lugt) til? og BARF foderet er jo ganske logisk en succes på forhånd...

Men gad vide hvordan det forholder sig hos høns? De kan da umuligt have særlig mange smagsløg på den lille tunge og slet ingen i selve næbbet. Og lugtesansen er vel heller ikke noget særligt? Kan det virkelig passe at de så bruger synssansen? hmm... nu endte vi med flere spørgsmål...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2011, 11:08 »
Mine høns spiser også fint hønsepillerne, ingen problemer i det overhovedet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2011, 11:26 »
De fledste "hoense-piller" er vel et ganske godt foder? Mange producenter er maaske litt lave paa Vitamin E, men Alfa-Tokopherol er jo ogsaa meget dyrt at koebe, saa?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #7 Dato: 27 Februar , 2011, 11:52 »
Mine høns spreder også helst bare æglægningspillerne ud over hele huset. Hvilke mærker spiser de høns der er glade for æglægningsfoder? Ved at den der "fuld af pep" anbefales af mange. Hvilke foderstofforretninger  sælger den? Og hvis man helt dropper æglægningspillerne, hvordan kan man så sammensætte et lødigt foder?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2011, 11:57 »
Jeg bruger kun Hønsefoder fra Mølleren, jeg har også prøvet lidt forskelligt, men synes at Møllerens er det bedste, ihvertfald til mine høns.
Forhandlere kan ses her : http://www.hk-hornsyld.dk/p249.asp

Det vil være dejligt at blande selv, men jeg er bare "bange" for at der i flokken vil være nogle dyr, som f.eks kun spiser majs eller hvede og så ikke spise varieret nok.

Med piller er man sikker på at det hele er i.

Høns er ligesom alle andre levende væsner, vi spiser det vi bedst kan lide først.
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2011, 11:59 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2011, 12:13 »
Ved at den der "fuld af pep" anbefales af mange. Hvilke foderstofforretninger  sælger den?

@Henriette Hall
Her er et link hvor du kan se det

http://www.hk-hornsyld.dk/p249.asp
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2011, 12:22 »
Tak skal I have. Skal så køre lidt længere end sædvanligt, men det er da værd at prøve. Jeg har været lidt træt af at bruge penge på æglægningspiller der bare lander på gulvet.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2011, 12:29 »
Mine høns gider ikke æglægningspillerne fra DLG, men elsker Møllerens "Fuld af pep", og udseendet på de to slags er stort set ens, i hvert fald set med menneskeøjne. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2011, 12:35 »
Tak for det link jeg kan godt forstå at jeg ikke har kunnet finde ud af hvad I talte om, de mange gange MØLLEN er blevet omtalt som en foder sælger. Som Henriette skal jeg bare køre lidt længere.
Så nu vil jeg også prøve det der fuld af pep.
Venlig hilsen
Eva

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2011, 12:37 »
Kunne være at Hornsyld (Mølleren) skulle sponsere et link herinde ..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Der må da være penge i at lave god foder ...
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2011, 12:45 »
Ja, det jeg normalt køber hedder vist nok "Aller Mølle" og er i en gul sæk. Så det er også fra en mølle... Det er  de jo allesammen.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)