Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fryser de "bare"  (Læst 12443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trem

• Passiv bruger
Sv: Fryser de "bare"
« Svar #15 Dato: 25 Februar , 2011, 17:20 »
Vildfugle giver vi jo fedt hele vinteren for at de bedre kan holde varmen. Hvorfor ikke give vores tamfugle det samme.

Når det er rigtigt koldt, blander jeg lidt fedt i deres foder. De plejer at være vilde med det og jeg har aldrig oplevet syge høns.

Tilfælde, måske. Men det skader jo ikke.
Og hønsene skal ikke slagtes om foråret, så at de måske har lidt ekstra fedt i opstart, det går jo nok. De løber det af i løbet af inden sommeren.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 25 Februar , 2011, 17:26 »
Mine får en stor, tyk skive fed ost hver..hver dag her om vinteren, og det elsker de. Eftermiddagenes hit er også når jeg knuser et par mejsekugler til dem. Hvis man ikke vildt overdriver med fedtet,så er jeg sikker på, at det er et godt hjælpemiddel til at hold varmen i denne f..... kulde
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #17 Dato: 26 Februar , 2011, 00:43 »
Jeg giver mine høns rester, og der er jo en del fedt i, efter som vi andre lever rimelig godt ;D

Men der er ikke noget at mærke på ham, han sidder bare lige uden for huset og halvsover :'( men når jeg kommer ind i hønsegården "vågner han op med det samme og går ind i sit hus...

Kan det hjælpe at tage ham ind i vaskehuset hvor han vil få noget mere varme eller er det sybd at skille ham fra damerne?

Når jeg kommer med mad og vand, ser det heller ikke ud til at han spiser eller drikker men jeg ved selvfølgelig ikke hvad han gør når jeg er gået igen?

Er der en slags penicillin man kan få til høns i den tilstand og hvilken dyrlæge kan man ringe til, der har bare lidt forstan på høns?
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #18 Dato: 26 Februar , 2011, 07:42 »
Den måde du beskriver, at han bare står og halvsover, fortæller at han er syg, men det er sådan en standardopførsel for høns, når de ikke har det godt og siger ikke noget mere specifikt om, hvad han fejler. Mine har også haft dag, hvor en har stået sådan, og hvor jeg har været viiiildt bekymret, hvorefter hønen så dagen efter er blomstret op igen, som om ingenting var sket.

Når han så går ind i sit hus, når du kommer, hvad gør han så????...stiller han sig så også bare op??

Jeg tager jo altid en syg høne ind i varmen...men så får en eller to andre lov til at komme med. Det må være op til dig selv, om du vil sætte ham i varmen men væk fra sine damer. Bliver han ude, skal han i hvert fald have helt læ. Det er noget rigtig skidt, hvis han ikke er interesseret i mad og drikke, det skal han bruge til at komme sig og ikke mindst holde varmen. Du kan prøve a diske op med små lækkerier, hvis du ikke allerede gør det.

Lad os høre, hvordan det ser ud med ham her til morgen.

MHT dyrlæge i dit område kan jeg ikke hjælpe, men skal han ses på, har mange dyrlæger åbent lørdag formiddag... senere på weekenden kan det blive  svært at finde en telefonkonsultation.

Jeg går ud fra, at der ikke er orm, utøj, forkølelse el. a. i din flok

Rigtig god bedring

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #19 Dato: 26 Februar , 2011, 11:34 »
Her til morgen kom han og spiste og drak /o men gik så igen hen og stilte sig for at sove? han prøvede at gale men det lød meget "forkølet" så det er nok der der er i vejen selvom han hverken snotter eller raller...

Tak for svar alle sammen...  /o
Lærke Lorentzen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #20 Dato: 26 Februar , 2011, 19:50 »
Hvordan har din hane haft det i dag Lærke?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #21 Dato: 26 Februar , 2011, 23:54 »
Hvordan har din hane haft det i dag Lærke?

Ja det er svært at sige??? han har gået lidt mere rundt end han ellers har gjort de sidste par dage, har drukket og spist lidt men går så tilbage til sin sovende tilstand ::)

Men han sitre ikke mere men det har jo heller ikke været så koldt i dag... Jeg håber og krydser fingre /o
Lærke Lorentzen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 27 Februar , 2011, 00:22 »
@Lærke

Glem temperaturer og andre vejrforhold. De har ikke noget med din hanes tilstand at gøre. Disse dyr kan klare sig ned til minus - jeg ved íkke hvad - men ihvertfald betydeligt lavere end vi har oplevet i år.

Hvis han sitrer, skælver og holder sig meget for sig selv, er han uden tvivl syg på en eller anden måde. At tage ham ind i varmen et par dage er sikkert ikke nogen dum ide. Så vil du også kunne holde lidt mere øje med ham.

Forkæl ham lidt med hønseguf. Prøv evt at give ham lidt urte-pencil (skrevet om andet steds her på Forum), det er dog svært at vurdere om det vil afhjælpe, da vi ikke ved hvad han fejler. Men skader tror jeg ikke det gør.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #23 Dato: 28 Februar , 2011, 00:41 »
@Lærke

Glem temperaturer og andre vejrforhold. De har ikke noget med din hanes tilstand at gøre. Disse dyr kan klare sig ned til minus - jeg ved íkke hvad - men ihvertfald betydeligt lavere end vi har oplevet i år.

Hvis han sitrer, skælver og holder sig meget for sig selv, er han uden tvivl syg på en eller anden måde. At tage ham ind i varmen et par dage er sikkert ikke nogen dum ide. Så vil du også kunne holde lidt mere øje med ham.

Forkæl ham lidt med hønseguf. Prøv evt at give ham lidt urte-pencil (skrevet om andet steds her på Forum), det er dog svært at vurdere om det vil afhjælpe, da vi ikke ved hvad han fejler. Men skader tror jeg ikke det gør.

Tusind tak for svar Erik... han har det tilsyneladende bedre i dag, men jeg vil prøve at gøre som du skriver;o) Desværre syntes jeg ikke at jeg har råd til at rende til dyrlægen med alle mine høns hvergang der er noget ;D hvem der bare havde vundet i lotto ;D
Lærke Lorentzen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #24 Dato: 07 Marts , 2011, 10:07 »
Lige en lille opdatering /o

Min hane lever i nu ;D han er fuldstændig som han skal være ;D Jeg er så lykkelig *p
Lærke Lorentzen