Jeg synes nok at dere (og de fleste med dere) blander kortene litt her. Der tales om rase-renhed og udstiling, men de fleste ser ut til at glemme at de fleste racer oppstog enten fordi man ville ha egg, eller koed, eller begge deler. Exempel: Australorps. Dette var en rase som egnet seg ganske bra til begge deler. For nesten 100 aar siden var det en hoene av denne rasen som la 366 egg paa 366 dager. OK, Dette var et undtag, men de var istand til at legge et snitt paa 280 egg det foerste aaret, nogle faerre det andre aaret, men tross alt, respektable tald. De siste 50 aar har denne rasen hovedsaklig vaert avlet for utstilling, da det er en veldig pen rase, og ganske lett aa gjoere utstillings-klar. Resultatet er at naar man avler for fjaer, er det antallet egg, samt gjennomsnitts-vekten paa dyrene som faar lide, for en hoene bruger energien sin til enten aa produsere fjaer, eller egg. Nu er der veldig faa linjer tilbage der er i stand til aa produsere 200 egg i aaret, fordi man ikke har lagt nok vegt paa de egenskabene i avlen. Den racen som er bedst bevaret naar det gjelder egg-produksjon er nok den Hvide Italieneren, samt de Danske Landhoens. ALLE racer lider en smule stoerrelses-messig, de fleste raser var stoerre for 100 aar siden enn hva de er nu. Det er nogle faa oppdrettere der haver fortsatt arbeidet med aa avle gode typer av noen raser, med evnen til aa produsere egg og/eller koed som hoved-hensigt, men desverre er det alt for mange raser som er blitt oedelagt fordi nesten hele oppdrettet haver "pene" fugler og/eller utstilling som maal. Hvis du skal koebe ruge-egg eller kyllinger ifra en oppdretter, proev aa koebe ifra de linjene han har der produserer best. Udseendet kan man gjoere noget med etterpaa. , racerene og gode tyber der producerer AEG og/eller koed er jo egentlig formaalet med mange racer Specielt naar det gaelder racer der traditionelt producerer MAD. Man skal hele tiden legge VELDIG stor vekt paa at de er RACETYPISKE, kvitte seg med dem der ikke er, kun avle paa de beste, saa VIL de peneste komme av seg selv. MEN , og et stort MEN, jeg ville ikke anbefale aa avle paa disse pene dyrene, bruk istedet de race-typiske gode matproducentene som avlsdyr, saa vil det komme nogle typiske utstillings-dyr iblandt. Der findes stammer af R.I.R, Plymouth Rocks, Orpington,Maran, Brahma, Cochin, diverse varianter af Sussex samt mange andre racer med mange gode egenskaber der avler, og haver avlet igennom mange aar gode, sterke individer der vil fortette at holde traditionerne og racerne vedlige. Selv saa avler jeg etpar racer med dette som hoved-hensigt, og iblandt "dukker der op" et avkom der er som skabt for udstilling. Her haver klubberne en stor opgave og jeg vil paa det sterkeste anbefale ALLE at melde seg ind i baade Landsforeningen samt den lokale klub, samt race-klub, hvis det findes. De kan jo saette folk i forbindelse med hverandre, nogle medlemmer haver jo stoerst interrecce i udstillinger, mens nogle kun vil drive et maal-rettet avlsarbejde til det bedste for "sin" race.
Dette kunne jeg snakke om hele dagen, og for de der lurer, nei, jeg stiller ikke ut. Men jeg har solgt endel ungfugler til folk der gjoer, og de goer det bra. Unskyld mig spraaget, men jeg er kun en Nordmand bosatt i Storbritanien der goer sit bedste!