Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Landhøns eller faverolles??  (Læst 14771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Landhøns eller faverolles??
« Svar #15 Dato: 12 August , 2010, 16:12 »
Ellers er der de hurtige løsninger i en snæver vending når det skal gå stærkt :

http://www.benie.dk/H%c3%98NS/H%c3%b8nsehuse.html

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 12 August , 2010, 16:18 »
Ellers er der de hurtige løsninger i en snæver vending når det skal gå stærkt :

http://www.benie.dk/H%c3%98NS/H%c3%b8nsehuse.html
Åh nej Bjørn... Ikke flere utætte hønsehuse der er købt færdiglavede :(. Jeg har et fra Mejlhede med gård nedenunder fra april i år, som er pivutæt. Jeg har talt med forretningen der solgte det, 10 gange siden juni, og de lover og lover og lover at NU kommer de og laver det, men der sker ik' og en sk*id. Producenten har jeg også talt med, og hun var decideret ubehøvlet og mente at det var heeeelt normalt, at vandet pisser ind af alle sprækker og revner i deres modeller :o... Hun mente at det var mine høns der havde spist siliconefugerne, som er faldet af i alle samlingerne *g
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 August , 2010, 16:27 »
Hej Tanja. Det er virkelig en skam at der er så hulens langt/dyrt der over, der hvor jeg har haft nogen af mine høns kan jeg ikke være mere så der står 2 store legehuse ca 2 gnge 3m der er indretet til høns som bare bliver knust /d øv øv men der er sku for langt + broen
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #18 Dato: 12 August , 2010, 16:29 »
Hej Tanja. Det er virkelig en skam at der er så hulens langt/dyrt der over, der hvor jeg har haft nogen af mine høns kan jeg ikke være mere så der står 2 store legehuse ca 2 gnge 3m der er indretet til høns som bare bliver knust /d øv øv men der er sku for langt + broen

Det lyder ellers ganske interessant. Mon en fragtmand skal have alverden for at læsse sådan et op, og fragte det til Sjælland? Vi kommer også selv til Sønderjylland d. 4. sep., men end ikke en Hi-Ace kan vist klare et hus på 2 x 3 m ;)
Venlig hilsen Tanja

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 August , 2010, 16:37 »
jeg kan se om det kan skilles ad og de nøjagtige mål i morgen
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

frida

• Gæst
« Svar #20 Dato: 12 August , 2010, 17:28 »
Hvis du af en eller anden grund skal vælge, så det blive faverolles. Men helt ærligt, jeg kan simpelthen ikke se, det er nødvendigt at vælge ::).

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 12 August , 2010, 22:00 »
Hold k...t hvor er i hårde ved national hønsene Gammel Dansk Landrace som vi skal værne om så den ikke uddør som den var ved fornogen år siden.
med Landhane hilsen Walter

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #22 Dato: 12 August , 2010, 22:32 »
Uh...med frygt for Walters løftede pegefinger, så må jeg også stemme på faverolles *r

Og mht. at udvide, så har vi nu høns i den oprindelige gård, høns hos gederne og høns i hele den anden ende af haven... Børnene har så pladsen i midten at lege på :D :D Meeen...de må nu også gerne gå ind til gederne :D

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #23 Dato: 12 August , 2010, 22:42 »
@walter Hvis ikke Tanja aftager dine hønsehuse vil jeg da meget gerne se dem...
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 13 August , 2010, 07:02 »
Tak for alle de gode råd :). Jeg vil bare rigtig gerne have både faverolles og landhøns, men pladsen! PLADSEN! :( >:(!!! Måske skulle jeg følge dit råd, Christina, og bare stoppe høns ind i diverse skure og ledige pladser på grunden :P.

Der er faktisk en gammel hestestald på grunden, men den ligger langt fra huset, så man skal gå langt for at komme ned med vand og mad. Taget er utæt i den ene side, og jeg ved ikke om ræven kan have held, med at grave sig ind. Ellers kunne det måske være en oplagt idé at starte med, da vi (endnu!!!) ikke har heste, geder, får, kameler eller andre dyr der kræver en stald ;). Stalden er bygget direkte på jorden i træ, med åben udgang ud til folden, så der er ingen dør. Tilgengæld er stalden kæmpe stor, vel en 20 m2 vil jeg tro.

Jeg må tænke lidt mere <A...
Venlig hilsen Tanja

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 13 August , 2010, 08:48 »
Jeg stemmer på Faverolles :)
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #26 Dato: 13 August , 2010, 08:53 »
Ja da, du skal HELT klart have høns i dén ende!! Og så må du købe dig en stor vand- og madautomat! :)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #27 Dato: 13 August , 2010, 09:29 »
Hvorfor ikke bare lade landhønsene gå med aracuanaerne og faverollerne med de andre???  :D
Det er faktisk en god idé. Araucana og Landhøns har nogenlunde samme størrelse - jeg ved ikke med de andre - og så kan du i hvert fald starte med at prøve begge racer af først.

Personligt synes jeg nu nok at én race må være nok, allerhøjst to. Så kan man rent faktisk lave noget avlsarbejde. Men jeg skal da ærligt indrømme, at det har taget mig et par år at nå frem til den beslutning, så jeg forstår dig godt.

Jeg synes, du skal vælge Landhønsene. De er flotte.  ;D
Med hensyn til, om de er for små, så er det ikke uhørt, at en dværghane kan ondulere en stor hane.
Derfor kan hønerne selvfølgelig stadigvæk være for små til at træde...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #28 Dato: 13 August , 2010, 16:47 »

Det tog lidt overhånd, og han stod og ventede på at vi kom hjem fra arbejde hver dag, hvorefter Lars puklede til kl. 21 hver aften. Sådan stod det på i en måned, så Lars magter ikke mere hønsehusbyggeri lige nu, og det kan jeg faktisk godt forstå ;). Men flot, det er huset bestemt blevet. Der mangler bare rindende vand og elektricitet, så kunne vi såmænd selv flytte ind :D.

Kunne vi måske bytte far en uges tid eller to??? min far kan male og er rigtig god til at grille! :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 14 August , 2010, 10:15 »
Hej Wanda

Grillmesteren har jeg selv (manden er kok) og malerarbejdet er jeg rimelig snild til selv, såeh...  ;)
Venlig hilsen Tanja