Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?  (Læst 1768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #15 Dato: 15 April , 2008, 16:35 »
Jeg synes, man er nødt til at tage med i betragtning, at hunde præges på mennesker og som sådan kan betragte dem som flokken. En hund med små skavanker kan sagtens have et godt liv uden risiko for at blive tyrraniseret eller udstødt af flokken. Det er vist en ret ufarlig påstand, at en del af et godt hønseliv er at være del af en flok artsfæller. De kan ikke få deres sociale behov opfyldt af mennesker, og mon ikke der er ret stor risiko for, at en skravlet kylling kan se frem til et meget hårdt liv blandt benhårde artsfæller...
Johan Gadegaard

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #16 Dato: 16 April , 2008, 10:18 »
Jeg har på det seneste set en dame fra en dyreorganisation der har optrådt næsten uden tøj, for at stoppe handel med pelsvare, da man mener at der er misbrug af dyr, kun at opdrætte dem for pelsens skyld.
For mig virker det tåbelig og uden mening.
Om man slagter en høne eller et andet dyr og smider skindet/fjerene væk, eller man afliver et dyr for pelsens skyld og bruger kroppen til andet formål hvad jeg tror men gør, ser jeg overhovedet ingen forskeld på. For mig der er opvokset på landet og altid har haft omgang med dyr, virker dette tåbeligt.
Det virker som om nogle der aldrig har haft med dyr at gøre har fundet en smart måde at komme i fjernsynet på

Hvis det så var de forhold dyrene holdes under der var sat i fokus, var der straks mere fornuft i det, også for os der holder dyr og en bredere skarre ville bakke op omkring dette.
For mig er pelsværk et utrolig smukt produkt, som jeg ikke har noget imod, når blot dyrene på forhånd er behandlet ordentlig og aflivet humant.
På et tidspunkt havde jeg en del kaniner og slagtede overskuds dyrene. Min svigerinde var meget fortørnet over at de blev slagtet og mente at jeg bare skulle lukke dem ud i det fri.
Mine dyr gik altid tørt og godt og blev fodret hver dag med frisk vand og fodder, modsat mange kaniner der havner hos børne familer, og hvor pasninge er noget man lige gør når der er tid til dette. Dette er for mig ikke en måde at holde dyr på.
Jeg ser heller ikke noget problem i at slagte og spise Kaniner og fjerkræ der har haft et godt og aktivt liv, sådan er naturen, som vi er en del af.

 

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #17 Dato: 16 April , 2008, 11:42 »
Bjarne du sagde, for mig, nogle meget rigtige ord: "for mig der er opvokset på landet".

Jeg tror der ligger meget i vores individuelle opvækst og så vores syn på dyr.
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #18 Dato: 16 April , 2008, 15:26 »
Bjarne du sagde, for mig, nogle meget rigtige ord: "for mig der er opvokset på landet".

Jeg tror der ligger meget i vores individuelle opvækst og så vores syn på dyr.

Vil du ikke give mig ret i at det primære er ikke om man bruger skind kød eller ben for den sags skyld af et dyr,og at det primære er at dyret har haft det godt og aflives og evt. transporteres på en human måde, der tilgodeser dyret ve og vel

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #19 Dato: 16 April , 2008, 15:56 »
Helt sikkert Bjarne.

For mig skal et dyr have det godt i sin levetid. Det skal slagtes med hensyntagen til dyreart osv. Det er det primære.
Hilsen Susanne

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #20 Dato: 16 April , 2008, 15:58 »
Vil du ikke give mig ret i at det primære er ikke om man bruger skind kød eller ben for den sags skyld af et dyr,og at det primære er at dyret har haft det godt og aflives og evt. transporteres på en human måde, der tilgodeser dyret ve og vel

Hej Bjarne

Enig i det meste af det, du skriver, men jeg synes, der er meget stor forskel på, om man bruger dyrene til ren luksus eller til føde. Af samme grund som det må gøre en forskel, om man bruger forsøgsdyr til forskning i sygdomme eller til afprøvning af kosmetik.

Noget andet er, at pelsdyrene netop ikke har et ordentligt liv. Og de får det sikkert aldrig, hvis det skal kunne betale sig. Der er tale om intelligente rovdyr med stort behov for adspredelse, og som i fangenskab har meget store pladskrav.
Johan Gadegaard

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #21 Dato: 16 April , 2008, 16:14 »
Jeg synes bestemt ikke det er dobbeltmoral det Helen gør eller dem der bakker hende op.
Jeg er sikker på at alle os der er her på forum, er her fordi vi holder af dyr; afliver når vi kan se behovet her for og holder liv i det vi tror, der kan få et godt liv!

Jeg vil ikke prikke på andre, men gør det lige på mig selv...

Min mave krymper sig, når jeg ser hvordan vore svin behandles. De er livlige, legesyge intelligente dyr, som holdes spærret inde i en box, hvor de ikke kan bevæge sig. Har I set deres blikke?
Til gengæld elsker jeg at spise frikadeller (ganske vist som regel fra fritgående, men ikke altid) - Dét er dobbeltmoral :'(

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #22 Dato: 16 April , 2008, 18:28 »
Det har du bare ret i, hvor er der mange dyr der lever et ret elendigt liv, om jeg forstår det, det kan mange gange få mig til at overveje om jeg i det hele taget skulle spise kød, jeg høre til dem vil prøve at redde andre dyr hvis jeg kan, og hvis ikke så hjælper jeg dem også, dyr skal ikke lide, jeg har selv en lille huskat som mine børnebørn fat, jeg tog den med til dyrlæge, han sagde at den ca var 3 uger gammel, den havde 21 tæger, og var fyldt med lus, så jeg troede den ikke kun overleve, men det gjorde den, og i dag har jeg jordens skønneste kat, en dejlig tre farvet en, jeg fortryder bestemt ikke at jeg hjalp.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Dobbeltmoralsk om aflivning af dyr?!?
« Svar #23 Dato: 11 Maj , 2008, 23:45 »
Jeg vil godt lige give mit besyv med om dette. Jeg er den glade ejer af en langhåret schæfer, nr 3 i rækken hos mig. For 15 år siden var langhåret ensbetydende med at schæferhvalpen blev aflivet straks efter fødslen, da de ikke kan godkendes til avl.
Man fandt ud af at handle dem billigere fordi de er "fejlbehæftede" og mange af dem findes idag over hele landet. Problemet er at genet er recessivt og ikke kan styres. Den jeg har nu er efter to højt præmierede korthårede som tidligere kun har givet korthårede hvalpe. Dette kuld gav 4 langhårede ud af 6.
Min hund er desuden for stor til standarden, har en "bule" på ryggen så han ikke har den rette schæferskråning, så i "gamle" dage ville han have endt sine dage før de overhovedet var begyndt.
Jeg synes også der er forskel på om det er kyllinger og hunde man taler om. Mine kyllinger aflives hvis de er vanskabte sidste år fik jeg en som havde et så deformt næb at den ikke var i stand til at spise selv, den måtte lade livet.

Så Helen - held og lykke med hvalpen. Hvis den er i stand til at klare sig selv uden men, skal den bestemt have en chance. ;D
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter