Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hemex Dry mod coccidiose ?  (Læst 3922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Hemex Dry mod coccidiose ?
« Dato: 21 Juli , 2021, 22:30 »
Hej  :)
Har nogen herinde erfaring med Hemex Dry (Hemexide) blandet i foderet til kyllinger mod Coccidiose?
4 kg Hemex Dry til 100 kg foder, har jeg læst. Mon det virker?
Jeg har 16 Scan Label kyllinger. 8 uger gamle.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2021, 23:07 »
Kan ikke forestille mig, at det skulle virke.
Coccidier er parasitter som lever i tarmvæg og lever, og Hemexide kommer efter indtagelse ikke udenfor tarmsystemet (eller i tarmvæggen), og kan derfor ikke påvirke parasitterne.

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2021, 23:37 »
Det lyder næsten også for godt til at være sandt, men under beskrivelsen af Hemex Dry (Hemexide) står der flere steder følgende:

"Alternativ anvendelse:
Hemexcide® som foderadditiv bekæmper mave-tarm parasitter og orme i dyrene. Til fjerkræ anbefales 4 kg Hemexcide® pr. 100 kg. foder i ca. 10 dage ved akutte problemer. Derefter 6 kg. pr. 1 ton foder som forebyggende."

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2021, 07:22 »
Som Gok skriver, så virker Hemex Dry ikke mod coccidier i tarmvæggens slimhinder.

Firmaet bag Hemex Dry har været rigtig gode til at fremhæve deres produkt som egnet mod utallige plager i et hønsehold. Det er utroligt, at de ikke er blevet stoppet i deres lovprisning af Hemex Dry - ikke engang som utøjsbekæmpelse har det en optimal effekt.
Derimod har Hemex Dry stor skadelig indvirkning på hønsenes helbred. Det udtørrende støv laver gener i luftvejene, som fremmer forkølelser og ved længere tids brug kan give svære lungeskader som f. eks. stenlunger. Støvet er stærkt generende for øjne, slimhinder og huden.

Når mennesker arbejder med siliciumstøv, skal der bruges maske eller andet åndedrætsværn samt handsker. Derimod gives der ingen advarsler om, at støvet (selvfølgelig) er lige så skadeligt for de stakkels dyr og fjerkræ, som skal leve i det udlagte forbandede Hemexide-støv.
Holland har for år tilbage forbudt brugen af silicium støv i nærheden af dyr - det burde ske alle andre steder også.

Jeg har sakset afsnittet om silicium/hemexide i artiklen

" Although silica-based products are widely used, their purity and the size of their particles vary greatly between products, and they pose serious safety threats for user and animal due to the irritation of the respiratory tract caused by inhaled silica particles, which justified the recent ban of these products in the Netherlands"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5537931/?fbclid=IwAR3Lasc6OrA2jauoR9YB3V44whLgxA_8FLkHUg0B-e9jgeNQiB0U2K9WyCc

Her er en gennemgang af problematikken omkring blodmider ved fjerkræ
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2021, 08:54 »
Aj, øv 😢 Nu troede jeg lige, at jeg havde fundet et vidundermiddel.
Kyllingerne har været i behandling 2 gange med medicin fra Hårlev Dyreklinik. Medicinen har virket med det samme, men efter en uge er der blodklatter i hønsegården igen. Der er flest "raske klatter".
Hårlev Dyreklinik har ferielukket indtil d 9. august. Der er ellers nem og billig ekspedition der. Måske skal jeg prøve med Kinesisk Malurt, som jeg også har læst om. Kan bare ikke finde ud af doseringen og hvordan der skal gives.
Måske skal jeg finde ud af, hvilke kyllinger, der skider rødt og så sætte dem sammen i et "sommerhus" og kun give dem Kinesisk Malurt eller medicin ? Eller er det mon bedst at give alle?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2021, 09:04 »
Anita
Prøv at kontakte forhandleren af kyllingerne og hør om hvad de vil anbefale.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2021, 12:14 »
Aj, øv 😢 Nu troede jeg lige, at jeg havde fundet et vidundermiddel.
Kyllingerne har været i behandling 2 gange med medicin fra Hårlev Dyreklinik. Medicinen har virket med det samme, men efter en uge er der blodklatter i hønsegården igen. Der er flest "raske klatter".
Hårlev Dyreklinik har ferielukket indtil d 9. august. Der er ellers nem og billig ekspedition der. Måske skal jeg prøve med Kinesisk Malurt, som jeg også har læst om. Kan bare ikke finde ud af doseringen og hvordan der skal gives.
Måske skal jeg finde ud af, hvilke kyllinger, der skider rødt og så sætte dem sammen i et "sommerhus" og kun give dem Kinesisk Malurt eller medicin ? Eller er det mon bedst at give alle?

Anita - du skal lige vide, at det er helt normalt, at der er rødlige eller orange blodlignende spor i nogle af kyllingeklatterne. Hvis klatterne ellers er pæne og sunde at se på og kyllingerne er friske, aktive og fødesøgende, så er disse blodlignende spor afstødninger fra tarmslimhinden. Det er helt ufarligt for kyllingerne og helt normalt. Man kan se forskel på disse tarmafstødninger og blod ved, at tarmafstødningerne ser mere slimede ud end rent blod.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2021, 12:20 »
Mht til kinesisk malurt mod coccidiose så har jeg en doseringsvejledning her.

200mg pr. kilo foder hvis du bruger dette mærke - ellers kan du sikkert ud fra beskrivelsen af produktet omregne, hvis du har noget andet liggende

https://www.helsebixen.dk/shop/natur-drogeriet-kinesisk-malurt-ekstrakt-hoj-koncentration-180-kap.html?gclid=CjwKCAjwruSHBhAtEiwA_qCpprb3TYSphOCkBu4xqtUwS9gL96TssNoLBPRa8518sVHo97ed-wJA8RoCfJEQAvD_BwE
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2021, 15:38 »
Hej Helle K
Jeg må lige studere de røde klatter lidt nærmere. Der er også grønne klatter, men heldigvis er der  flest normale klatter. Kyllingerne er både sultne og tørstige og alle er lige dovne/aktive. Jeg synes ikke, de ser syge ud.
Nu har jeg købt Kinesisk Malurt kapsler, som dem i dit link. Kyllingerne spiser 4-5 kg foder dgl., så behovet er ca 1 gr Kinesisk Malurt pr dag (200 mg K.M. x 5 kg foder). 1 kapsel indeholder 0,5 gr, så det er 2 kapsler til hele flokken pr dag. Jeg vil give dem 1 kapsel x 2 dgl.
Jeg har skilt kapslen ad og blandet indholdet med 2 kopper grovvalsede havregryn og A38 - en halvtør blanding og serveret det på en stor bakke, så alle kunne komme til fadet. De kunne godt lide det og spiste pænt op.
Hvor længe mon de skal have det? I 3 dage, som i artiklen om hønerne "Rød, Blå og Gul"? Måske skal jeg bare stoppe nogle dage efter, at alle klatter er pæne igen.

Jeg har snakket med kyllingeforhandleren, som foreslog at jeg skulle slagte dem nu, da de har nået slagtealderen for den slags kyllinger hos nogle opdrættere. Det kunne jeg måske overveje, når de er helt medicinfri. Mon de er det et par uger efter indgift af coccidiose medicin? Må vi mon spise en kylling, der får Kinesisk Malurt?

Jeg har også snakket med en dyrlæge, som kunne udskrive coccidiose medicin til ca 1000 høns. Jeg undersøgte prisen på medicinen, 850 kr og 500 kr for konsultationen. Så jeg håber, at Kinesisk Malurt virker  :)

Jeg ved, at jeg har mange spørgsmål og jeg er rigtig glad for de supergode svar, jeg har fået.

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2021, 22:28 »
De få blod plamager ser jeg faktisk kun om morgenen. Op af dagen er der få klatter med lidt blod og til aften er nærmest alle klatter normale. Det er ikke kun i dag efter Kinesisk Malurt, men det har været mønsteret de andre gange før og nogle dage efter endt behandling mod Coccidiose. Mon det betyder noget?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2021, 05:16 »
Hmm - Jeg ville ønske, jeg selv kunne se de klatter. Jeg kunne hurtigt afgøre, om det er normale klatter med tarmafstødning eller mistænkelige blodklatter.

....men ca hvor mange klatter har disse blodspor ud af den samlede mængde? Når blodklatterne optræder så spredt og varieret over dagen, er jeg dog mest tilbøjelig til at tro, at det er sunde klatter. En høne, som lider af coccidiose, vil også være tiltagende svært påvirket af dette i sin adfærd. Coccidiose udvikler sig meget hurtigt og kyllingerne vil derfor meget hurtigt stille sig op inaktive, oppustede og uden appetit.

Jeg ved faktisk ikke, hvor længe en malurt-behandling skal vare - men i hvert fald 3 dage.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #11 Dato: 23 Juli , 2021, 21:50 »
Der er 16 kyllinger.
I morges var der 5-6 lorte med blod i, men ingen rene blodplamager, som der før har været ca 3 af + måske 5 andre klatter med blod om morgenen.
Nu til aften er der ingen klatter med blod i.
Der er stor forskel på størrelsen af kyllingerne. I går så jeg den største hanekylling skide en blodplamage.
Såvidt jeg kan se, har alle en god appetit. Nogle af dem er nok lidt tunge og mindre aktive og ikke så let til bens som andre kyllinger, jeg har haft. Jeg har tænkt, at det kunne skyldes coccidiose, fordi blodklatterne kom ca samtidig. De sidste par uger har de haft adgang til en større hønsegård med masser af grønt (før fik de græstørv et par gange om dagen, som deres hønemødre hjalp dem med at ødelægge) og i morgen får jeg en endnu større hønsegård klar til dem. De er blevet mere aktive på den større plads, men tit ligger hele banden og tager solbad.

Jeg har nogle billeder af blodklatter, som jeg da rigtig godt kunne tænke mig, at et par kyndige øjne ville kigge på 🧐

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2021, 05:16 »
Du er meget velkommen til at sende billederne til mig

helle@fjerkrae.dk
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anita J

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2021, 16:49 »
Ingen blod i hønsegården til morgen og heller ikke i løbet af dagen 😊
Jeg sender lige nogle billeder senere - og tak 😊

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hemex Dry mod coccidiose ?
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2021, 13:11 »
Tak for billederne, Anita - jeg kigger nærmere på dem, når jeg kommer hjem i aften
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14