Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotterne hærger  (Læst 34255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sussie

  • Gæst
Sv: Rotterne hærger
« Svar #15 Dato: 27 Februar , 2010, 22:20 »
Jeg har både rotter og et andet dyr rendende. I går var hegnet bidt i stykker + at der var en rotte der havde gravet sig under og op. Så en høne lå parteret og en lå kun med et bid...Åhh jeg kan snart ikke mere.

Nu har jeg brugt dagen i går til at grave 2 af hønsegårdene op, det var heldigvis tøvejr, så jeg kunne komme et godt stykke ned. Der er gravet tagstykker ned i en dybde på 50 cm, og så har vi lagt mursten i forlængelse så der skal arbejdes i tykkelsen også for at komme igennem.

Silkerne har så åbenbart også lært lidt, for de sad oppe i 1,20 m da de gik i seng i det store hønsehus. Så silker kan godt, når de er pressede, komme højt op.

Mine dværg er kommet op på den øverste etage af hønsehuset, vom egentlig kun er beregnet til en enkel hane men nu må de altså bo lidt tæt, der er et tilhørende terrasse 1 1/2  x 1 m. Det er en halv meter oppe over jorden...

Jeg har prøvet at lægge hakket oksekød i fælden men ingen gevinst(prøver med et æg i morgen, det halve kilo rottegift der er lagt i hønsenes tidligere bure er næsten ædt op, så mandag må jeg snakke med rottefængeren igen....

@storm-olsen :Tak

til alle : Det er dejligt med forum, der forstår ens fustrationer...Tusind tak for jeres støtte.

Hvis man skal se noget positivt..Så har jeg været "heldig" at det er hobby hønsene der er taget.  *s

Mine fine sorte silker  og Sussex har ikke været angrebet endnu. Men jeg tror det er fordi de alle sover på pind. /1 *k

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #16 Dato: 27 Februar , 2010, 23:06 »
Der er gravet tagstykker ned i en dybde på 50 cm, og så har vi lagt mursten i forlængelse så der skal arbejdes i tykkelsen også for at komme igennem.

Der skal godt med glasskår ned sammen med tagstykker og musten, ellers har det ikke megen effekt. De er ferme til at sno sig de sataner, men hvis der er glasskår iblandet holder de sig normalt væk (eller måske dør de fordi de skær sig til blods). Ingen medlidenhed herfra overfor disse uindbudte 'gæster'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rotterne hærger
« Svar #17 Dato: 28 Februar , 2010, 05:59 »
Jeg vil ikke anbefale glasskårene, selv rotter og andet skal aflives hurtigt og humant. Men få fat i rottemanden på mandag, og slå i bordet over for ham!
Men Sussie, du har min dybeste sympati, jeg føler med dig, jeg ville selv være grædefærdig, hvis jeg som du skulle finde mine dyr på den måde dag efter dag. *t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Rotterne hærger
« Svar #18 Dato: 28 Februar , 2010, 06:25 »
Glasskårene skal blandes i beton,så må de sgu lære det,hvis ikke de vil bløde de sataner.

Problemet med rottegiften tror jeg er når vi har anvendt samme middel i en årrække i området,er der risiko for at de bliver imune over for det og blot kan guffe,således er jeg blevet forklaret af en prof rottefænger.

                                     Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rotterne hærger
« Svar #19 Dato: 28 Februar , 2010, 08:51 »
Det er ikke nogen god ide at blande glasskår i jord. Tænk på at du kommer til at have glasskår i jorden, som med tiden vil blive spredt rundt omkring i haven og du kommer aldrig af med dem igen....

Minktråd er meget bedre, her kan de nemlig ikke gnave sig igennem. Tråden er jo lavet til at holde mink inde, som har lige så skarpe tænder som rotter.

Hvis gift ikke virker, så må der (flere) fælder til. Det skidt skal udryddes.
Det ville være rigtig godt, hvis kommunerne kunne købe nogle af disse fælder og så udlåne dem...
http://ing.dk/artikel/87444-rottefaelde-draeber-skadedyr-med-14-spyd
13.500 pr fælde er nok lige at stramme den for den enkelte...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Rotterne hærger
« Svar #20 Dato: 28 Februar , 2010, 09:17 »
Det er ikke nogen god ide at blande glasskår i jord. Tænk på at du kommer til at have glasskår i jorden, som med tiden vil blive spredt rundt omkring i haven og du kommer aldrig af med dem igen....

Glasskårene skulle ikke i jorden... Men hvis man har stald/hønsehus med betongulv, hvor rotterne gentagne gange kommer op af samme hul som man har lukket med frisk beton 100 gange før, så kan en spand beton iblandet glasskår være en mulighed, så er det SLUT med at de stikker næsen frem der...

Fandt iøvrigt en lidt morsom gammel tråd i et andet forum, der får både rotter og hønse-ejere en over snuden.

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=166720&ForumID=18

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rotterne hærger
« Svar #21 Dato: 28 Februar , 2010, 11:46 »
Ja hold da op, vi er da ikke lige populære der.
Måske skulle man lige (hvis ikke at det var en gammel tråd) opridse de utallige fordele ved at have sine høns gående frit og rydde op i haven. De må jo som have entusiaster også være interesseret i at holde have uden de skadedyr som hønsene elsker.
Reglerne omkring hønsehold har de vist heller ikke helt styr på.
Fordommen omkring at høns tiltrækker rotter er desværre lige så sejlivet som rotterne.

Offline enghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Rotterne hærger
« Svar #22 Dato: 28 Februar , 2010, 14:01 »
hej har du set rotterne ellers er jeg sikker på at det er mår
jeg har i vinterfået taget 4 af mine dyre prydgæs der var gravet under hegnet oghovedet var bidt af resten af kroppen var efterladt
hilsen fra ærø

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Rotterne hærger
« Svar #23 Dato: 28 Februar , 2010, 15:01 »
Man kan også blande skærver i betonen...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

sussie

  • Gæst
Sv: Rotterne hærger
« Svar #24 Dato: 28 Februar , 2010, 15:49 »
@ Jeg tror også det er tilfældet at de er blevet immune over for den gift der bliver anvent. Det sagde den lidt ældre rottefænger jeg havde sidste år og da han kom noget nyt i rottekasserne var de væk inden der var gået 14 dage..
Men denne unge "kloge" rottefænger jeg har fået nu vil ikke høre noget, for han er så meget klogere end de der gamle nisser der har kørt rundt og ordnet rotter før ham... /f

Nå men nu har naturen hjulpet mig lidt..Jeg hved ikke om jeg skal grine eller græde... /sDe 2 meter sne er tøet op alle vejne så nu er der 15 - 20 cm vand i næsten alle mine hønsegårde, heldigt hønsene bor på 1 sal ...Så man kan håbe de møj rotter drukner...
Håber bare ikke de trækker længere op mod huset..

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Rotterne hærger
« Svar #25 Dato: 28 Februar , 2010, 15:55 »
Hmm.. Du skal nok ikke glæde dig for tidligt, rotter tåler fint vand og svømmer også godt, mange steder lever de i kloakerne  ???  de skal simpelthen udryddes med sult, gift/fælder eller lign.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Rotterne hærger
« Svar #26 Dato: 28 Februar , 2010, 16:05 »
Kan man ikke gasse dem??? Ved godt det lyder meget grumt, men hvis der ikke er andre udveje? ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #27 Dato: 28 Februar , 2010, 21:45 »
Rotterne har altid andre udveje(gange), så nej Mikkel, det er desværre nok ikke løsningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #28 Dato: 28 Februar , 2010, 22:09 »
Det er ikke nogen god ide at blande glasskår i jord. Tænk på at du kommer til at have glasskår i jorden, som med tiden vil blive spredt rundt omkring i haven og du kommer aldrig af med dem igen....

Jeg er enig i at man ikke generelt skal sprede glasskår rundt omkring i jorden, men jeg forstod det lidt som at der blev gravet rundt hønsehuset og smidt tagplader og mursten i jorden umiddelbart op til hønsehuset for at forhindre rotterne adgang til hønsehuset. Hvis min forståelse er korrekt vil jeg fastholde at der skal iblandes godt med glasskår, hvis det skal virke effektivt. Et minknet kan være et alternativ hvis man kan komme til at lægge det så det forhindrer adgang til hønsehuset, men det kræver muligvis endnu mere gravearbejde.

Når det kommer til kommunernes rottebekæmpelse. Puha. Her er nok et punkt hvor privatisering af arbejdsopgaver kommer til kort. I min kommune er rottebekæmpelse lagt ud til Mortalin, dvs vi skal kontakte Mortalin hvis vi ser rotter eller tegn på rotter. Ja goddaw min bare r... De kommer jo forbi 1-2 gange om året. Og, nå du har høns, ja det giver jo rotteproblemet. Og, nå du har ænder/gæs i dam, ja det giver nok også rotteproblemer, men det er der heller ikke rigtigt noget vi kan gøre noget ved.

Gad vide om de kunne hjælpe hvis man fortalte dem at man havde 'rotter på loftet'.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rotterne hærger
« Svar #29 Dato: 01 Marts , 2010, 03:55 »
Citér
nå du har høns, ja det giver jo rotteproblemet. Og, nå du har ænder/gæs i dam, ja det giver nok også rotteproblemer, men det er der heller ikke rigtigt noget vi kan gøre noget ved.
Jeg mener ikke at høns nødvendigvis er lig med rotter. Vi har ikke hverken rotter eller mus i forbindelse med vores hønsehus. Vi har lige flyttet det, og de eneste gange, der var spor af under huset, var fra regnorm. Men det er vigtigt at foder m.m. er i tætte beholdere under låg. Vi har altid fodret fuglene i haven, og derfor altid har ret store mængder foder stående. I begyndelsen stod det bare i sække i vores lukkede, isolerede værksted, men der kunne alligevel komme mus ind. Så kom foderet i lukkede beholdere, og siden har vi ikke haft mus der.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk