Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den dumme hund  (Læst 28807 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Den dumme hund
« Svar #45 Dato: 01 Februar , 2010, 13:06 »
Hej Katja
Superærgeligt og trist, men det er jo hvad der kan ske når man har med dyr at gøre og den eneste man kan bebrejde er sig selv >:(. Jeg kender det kun altfor godt. Jeg har selv en hund, der åbenbart er en dræberhund, der burde aflives; En rigtig sød og rar gammel irsk terrier på 11½ år. Hun er  sådan en folk, der ellers er bange for hunde eller ikke kan lide hunde alligevel altid ender med at sidde og klø bag øret. Hvem skulle nogensinde tro at hun ved syn/fært af 'noget-med-pels-eller-fjer-og-en-puls' fuldstændig glemmer sine lydighedstitler (hun var konkurrencelydighedshund i sine unge dage) og gode manere og kun har et i hovedet; 'DRÆB'. Det har da kostet et par høns og kyllinger livet gennem tiden. Alle gange har det været uheld og det har været min egen skyld. Jeg kunne da ikke drømme om at aflive gode gamle Daffy fordi jeg får klumret. Hos Daffy er jagtinstinktet så kraftigt at det overdøver alt andet og sådan er hun altså bare. Til gengæld er det jo også skønt at have en hund, der holder matriklen garanteret fri for mus, rotter, mink og vilde katte. Nogen gange er det rart at have en effektiv jæger ved hånden; hun fangede og aflivede hurtigt en anskudt agerhøne (den manglede en vinge, men kunne altså sagtens løbe ...   :(). En svigerinder var rigtig glad for at få udryddet de forvildede kaniner, der havde undermineret deres lade. De havde selv forgæves forsøgt med fælder gennem længere tid. Daffy ordnede det på en eftermiddag; hun fandt den indgang de åbenbart brugte mest og ventede tålmodigt til de kom ud og så HAPS HAPS. Hun klarede de rotter som min venindes katte ikke kunne få fat i på høloftet og hun blev lånt ud til en nabo, hvor hun i løbet af få minutter havde onduleret 4 rotter, der troede de kunne gemme sig i en bunke flis. Der hvor vi boede før udryddede hun en familie af hvide mink, der havde slået sig ned hos en på vejen og ryddet to andre hønsegårde på vejen samt alt hvad der var af ænder og rørhøns i den strækning af susåen. En næsten genbo fik tyndet ud i sine gæslinger; den ræv fangede hun inde i hans lade (at hun kunne komme afsted og gøre det fordi hun røg ud af halsbåndet på gåturen var så selvfølgelig ikke så smart).
I vores samfund er der desværre en kedelig tendens til at glemme at hunde er rovdyr. Hos nogle hunde er jagtinstinktet kraftigt nedtonet, hos andre er det fuldt intakt og funktionsdygtigt. Man kan lære de fleste hunde at hønsene ikke er lovligt bytte, men man kan altså ikke få en hund til at 'respektere' en høne!  
mvh
Mette

PS Min anden irske terrier er Daffys diamentrale modsætning - han har ikke meget jagtinstinkt og accepterede hurtigt at høns ikke var bytte.

Jeg er enig med dig Mette  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Den dumme hund
« Svar #46 Dato: 01 Februar , 2010, 13:19 »
hejsa
Hvor ser det rart ud! Det med at sige at hunden respektere hønsene er at give den nogle menneskelige egenskaber som den ikke har; Hunden får udstukket nogle grænser og acceptere så disse. Men hyggeligt ser det da ud. Min anden hund har sagtens kunnet lære at leve i fredelig sameksistens med hønsene. Det giver nogle pudsige og sjove oplevelser a la den på billedet, som gør det nemt at få tillagt ham nogle evner som han slet ikke har  ;)
Mange hilsner
Mette
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 13:22 Fra Mette Marie Andersen »
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Den dumme hund
« Svar #47 Dato: 01 Februar , 2010, 13:26 »
Kære Katja

Du får lige et af disse her: *l Det kunne du vist efterhånden godt bruge...

Og så husk, at du godt kan ønske over for moderator, at få denne tråd lukket, hvis du synes det er ved at være for ubehageligt. Det er set før, og moderator har i andet tilfælde lukket og opfordret folk til at lave en ny tråd, som tar' udgangspunkt i noget neutralt, hvis de ønsker at debatere videre om et givent emne :)

Mange hilsner herfra *b

hoejberg

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #48 Dato: 01 Februar , 2010, 13:45 »
Godt Christina *h

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Den dumme hund
« Svar #49 Dato: 01 Februar , 2010, 14:14 »
hejsa

jeg kan forstå at det faldt ikke i god jord den måde jeg har fået mine hunde og høns til at gå sammen det skal ikke forståes at jeg går og slåer  mine hunde hele tiden dette var kun en gang de fik et dask over snuden nu har jeg tros alt to glade hunde der kan gå frit sammen  med hønsene jeg ville ikke være glad hvis mine hunde skulle stå bundet eller være i en hundegård
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

GKV

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #50 Dato: 01 Februar , 2010, 14:23 »
Altså, når man opretter en sådan tråd, hvor man også lige nævner at naboens Main Coon avlskat er røget i svinget, så må man være forberedt på, at ikke alle synes det er en dejlig naturlig hund. Det er jo ikke os der har kendt den altid og derfor holder af alle dens gode sider, jeg er en af dem der frygter at få en sådan nabohund.

Jeg hører til dem der under ingen omstændigheder vil have en fremmed hund på min matrikel og jeg ville være meget vred, hvis der kom en og pelsede noget som helst her.Jeg har et par gange før i tiden, da vi havde landbrug med får, via annonce givet besked på, at fremmede hunde ville blive skudt, hvis de var på min matrikel.

Jeg kan hilse og sige, at det hjælper.

At bebrejde nogen der har givet en hund et dask over næsen er langt ude, hellere et sådant i tide end en evig kamp resten af hundens liv.

Jeg synes også det er trist for Katja, men nu har hun altså selv bragt emnet op.

Dette forum er et godt forum, men hvis man slet ikke må sige bare et lille bitte pip der er negativt, ja så bliver det da også meget kedeligt og lidt unaturligt for nu at blive i den genre.

Alle hunde og katte er ikke søde, alle høns er ikke smukke, nogle mennesker kan man ikke lide o.s.v. Sådan er livet nu engang.

VH Gunni.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Den dumme hund
« Svar #51 Dato: 01 Februar , 2010, 14:28 »
Altså, når man opretter en sådan tråd, hvor man også lige nævner at naboens Main Coon avlskat er røget i svinget, så må man være forberedt på, at ikke alle synes det er en dejlig naturlig hund. Det er jo ikke os der har kendt den altid og derfor holder af alle dens gode sider, jeg er en af dem der frygter at få en sådan nabohund.

Jeg hører til dem der under ingen omstændigheder vil have en fremmed hund på min matrikel og jeg ville være meget vred, hvis der kom en og pelsede noget som helst her.Jeg har et par gange før i tiden, da vi havde landbrug med får, via annonce givet besked på, at fremmede hunde ville blive skudt, hvis de var på min matrikel.

Jeg kan hilse og sige, at det hjælper.

At bebrejde nogen der har givet en hund et dask over næsen er langt ude, hellere et sådant i tide end en evig kamp resten af hundens liv.

Jeg synes også det er trist for Katja, men nu har hun altså selv bragt emnet op.

Dette forum er et godt forum, men hvis man slet ikke må sige bare et lille bitte pip der er negativt, ja så bliver det da også meget kedeligt og lidt unaturligt for nu at blive i den genre.

Alle hunde og katte er ikke søde, alle høns er ikke smukke, nogle mennesker kan man ikke lide o.s.v. Sådan er livet nu engang.

VH Gunni.

Jeg er meget enig med Gunni
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Den dumme hund
« Svar #52 Dato: 01 Februar , 2010, 14:42 »
Jeg synes da heller ikke man ikke må komme med et eneste negativt pip, Gunni ::) :D Men nu er vi altså helt henne på side 4 med negativt pipperi, og jeg synes egentlig bare at Katja skulle vide at hun havde en mulighed for at få stoppet tråden, hvis det gik hende på :)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Den dumme hund
« Svar #53 Dato: 01 Februar , 2010, 15:10 »
tak Christina, det er rart at vide, men indtil videre er det ok, der er godt nok mange der bliver sure, men ja sådan er livet jo.

Som tidligere nævt så var det min egen skyld, og det er jeg udemærket godt klar over, man kan heller ikke lukke en hest på græs og så sige den ikke må spise det.
Døren til hønsene var meget let at åbne, og havd skulle hun give sig til en hel nat.

Men det med at være god ved dyrene.... vores søde vovse har meget plads at løbe rundt på, og vi er jo meget i stalden sammen med den. Når hun står bundet, er det kun når vi ikke er der, hun hører rigtig godt efter, når jeg er ved hønsene gør hun dem ikke noget, jeg skal bare sige A så er hun helt med på, hvad det betyder.

I mine øjne har hun et bedre liv end så mange andre hunde, der er lukket inde i et hus en hel dag og så kommer ud at gå 2 ture i snor om dagen, når vi henter kør eller bare er i marken med motorcyklen løber hun med, og hun ser for det meste rigtig trænet ud, også selv om hun er 10 år nu.

MEN derfor kan jeg jo godt være træt af at hun tager mine høns, og mon ikke jeg er irriteret over at det er min egen fejl?? jo

Hun hjælper jo også med at holde mus, rotter og vildkatte væk, det er jo godt ik.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den dumme hund
« Svar #54 Dato: 01 Februar , 2010, 16:52 »
Jeg vil dæleme også blive gal og ked af det, hvis en fremmed hund eller kat tog mit fjerkræ. Jeg prøvede det sidste år, hvor en fremmed stor hankat tog alle mine gæslinger, det var surt.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den dumme hund
« Svar #55 Dato: 01 Februar , 2010, 17:32 »
Det er blevet en interessant tråd den her, især hende som dømmer alle forummets medlemmer til at have en lav tærskel omkring dyrevelfærd, bare fordi en enkelt har skrevet at vedkommende havde givet sine hunde et dask over snuden, et dask som jeg læser og opfatter til at være et let dask og sikkert samtidigt med et bestemt nej. Og det opfatter jeg bestemt ikke som at slå løs på hundene.....

Det er også skægt at nogle mener at man menneskelig gøre hunden, bare fordi man mener at den sagtens kan opdrages til at lade andre dyr være i fred.

Så alt i alt en spændende tråd om en trist hændelse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Den dumme hund
« Svar #56 Dato: 01 Februar , 2010, 17:37 »
Citér
EJ HVOR KAN JEG BLIVE TRÆT AF DEN HUND
Kender jeg udemærket >:(

Citér
jeg tror at i har gjort den fejl at i ikke har taget hunden med ind til hønsene vi har selv to store jagthunde en gordon setter og en engelsk setter/larador som er fugle tosset vi gjorde det at vi tog dem med ind til hønsene så tog vi en høne og holdt den hen til snuden på dem hvis de så snappede efter den fik de en over snuden når vi får nye høns er de med til at lukke dem ind så lære de at de skal også være der nu går hønsne i mellem benene på dem uden at de gør dem noget men det er vigtig at de er med når man får nye høns eller kyllinger det er min lærdom
Har jeg gjort siden vi fik vores Dansk/svenske gårdhund i feb. sidste år, lige meget har det hjulpet.

Vi fik ham tildels for at holde rotter og mus ude af hønsehus. Det kan han til gengæld ikke finde ud af.  >:(

Men han er elsket og jeg kunne ikke drømme om at aflive ham ad den grund, jeg må bare have ham under opsyn når han er i haven, og fortsætte med at prøve at overbevise ham om at det er MINE HØNS!!!
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 17:48 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Den dumme hund
« Svar #57 Dato: 01 Februar , 2010, 17:41 »
Jeg vil dæleme også blive gal og ked af det, hvis en fremmed hund eller kat tog mit fjerkræ. Jeg prøvede det sidste år, hvor en fremmed stor hankat tog alle mine gæslinger, det var surt.


Hvem siger lige at Maine Coon katten eller hvordan det staves var på sit eget territorium. Mine hunde har også pelset en kat inden jeg nåede at stoppe dem, men kræet var selv gået ind på min grund. Så må katteejere lære at holde deres dyr indenfor matriklen ligesom vi hundeejere må.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Den dumme hund
« Svar #58 Dato: 01 Februar , 2010, 19:38 »
Et stort trøstekram til Katja  *t

Men ellers en lidt sjov tråd, især hvis man ser på kønsfordelingen af indlægsskrivere  ::)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Den dumme hund
« Svar #59 Dato: 01 Februar , 2010, 20:18 »
ja nu er det jo sket og så kan vi vidst lade den ligge.

Jeg kan så lige som en sidste ting nævne, at Tarzan har gøet en del her til aften, der blev undersøgt hvorfor, og vores fyr i stalden var ved at koge over, så hvis hun ikke havde sagt til, ja så var her blevet ret koldt i morgen igen, tak lille hund, der er en grund til at have hund ikke? hun siger også til hvis der er en ko der er ved at få kalv, en hest/ko er løs osv. osv. det er utrolig nyttigt.

nå ja så er det ikke mig der har døbt hende Tarzan, det er sådan lidt et mande navn he he, men sådan hedder hun nu bare.
Jeg er kommet mig over de høns /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn