Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv øv død kylling igen  (Læst 4628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Øv øv død kylling igen
« Dato: 28 Maj , 2009, 23:13 »
Idag skulle æggene klække under min kochin høne, og et enkelt æg var begyndt at pippe og man kunne skimte en lille næb i hullet i æggeskallen.. Da jeg så skulle ud og lukke høns ind så løftede jeg lige mutter skruk og så til min store rædsel at den lille kylling lå fladmast under hende  :'(
Det er nummer 3 kylling nu som er død - de første to inden klækning  :-\

Hvad kan jeg gøre for at redde evt flere kyllinger? Der er stadig 9 æg som ikke er klækkede  :(
Kan jeg sætte dem ind hos min anden nybagte mor som har kyllinger (en uge gamle)? De går i samme indhegning..
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2009, 07:44 »
Hvis en høne har kyllinger på en uge, vil hun helt sikkert ikke ruge mere, for hun vil jo tage sig af kyllingernes behov, og det er fødesøgning, og ikke ophold i en rede.
Jeg ville heller ikke sætte kyllingen ind til hende, den er alt for langt "bagefter" i forhold til de andre, og jeg tvivler på at hønen vil acceptere den.
Måske har der været noget i vejen med den døde kylling?
Du skriver der stadig er ni æg dvs 13 i alt, hvis hønen har ruget på mange æg, kan det måske være at nogle af æggene på skift ikke har fået nok varme, og derfor har du måske en dårlig klækning?
Måske er der nogle af de mere erfarne, der har et råd?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2009, 07:52 »
Jeg tror at en kochin høne kan ligge på mange æg, men jeg tror derimod som Marianne at en skruk ikke vil begynde at ruge igen når hendes kyllinger er 1 uge, det du kan gøre få fat i en ny skruk eller en rugemaskine,så skal det nok lykkes  *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2009, 07:59 »
Hov - mente ikke jeg ville lægge æggene ind hos den nybagte hønemor, derimod tænkte jeg på hvis flere kyllinger klækkes, kunne jeg i nattens mulm og mørke lægge de nye kyllinger ind under hende  ::)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2009, 08:03 »
Det tør jeg ikke sige at du kan gøre, men jeg vil heller ikke sige at det kan du ikke gøre, men ellers hvis du er usikker om de vil overleve så ville jeg lave en kasse og en varmelame, så er det dig der styrre de små kyllinger *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2009, 08:34 »
Jeg er 99 % sikker på at hønen ikke vil acceptere de små. Jeg ville ikke turde, så heller en kasse med en varmelampe.
Hvad siger I andre, er det ikke usædvanligt at en skruk træder en af sine egne levedygtige kyllinger ihjel?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2009, 12:49 »
Jo jeg vil også mene at den ikke vil træde nogen levedygtige ihjel. Jeg tror mere den er død lige da den kom ud af ægget og så har hun jo bare lagt for at varme resten af æggene og derfor ser den lidt flad ud. Det gør døde kyllinger som regel også selvom der ikke ligger noget på dem.
Jeg tror heller ikke du skal give den anden skruk de nye kyllinger, heller ikke om natten. De ville ikke kunne følge med i flokken med de andre kyllinger og så vil skrukmutter opfatte den som værende svag og forlade den.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2009, 18:30 »
Kyllingen var i live få timer før den klækkede helt - ægget havde et lille hul i skallen og sagde pip/klik..
Men det er jo ikke til at vide  ???

Pt ser det ud som om den lille ny trives og endnu en kylling er klækket og en mere på vej  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2009, 21:21 »
Det lyder godt.   *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2009, 08:17 »
I går aftes klækkede en lille ny mens jeg holdt ægget i min hånd - det var lidt sejt  ::)

De trivedes vist alle her til morgen - selvom mutter skruk kun sørger for at få æggene ind under sig  :o Kyllinger må klare sig selv  :)

nu er der 4 Wyandot kyllinger og en mere på vej  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2009, 09:06 »
Tillykke, Randi  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Øv øv død kylling igen
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2009, 09:40 »
Tillykker med ungerne. Det var da godt det endte med dejlige levedygtige kyllinger. !a
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)