Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Påfugle  (Læst 12610 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Påfugle
« Dato: 11 Juni , 2021, 00:10 »
Jeg håber at finde nogen som har påfugle eller viden derom, da jeg er ret grøn på området.
Dvs. Jeg har støvsuget nettet for den generelle information der er at finde, men der er alligevel altid et eller andet man godt gad spørge om direkte.

Anyway, jeg fik et par foræret for ca 2 mdr siden.
Den almindelige indiske variant men et ret flot par så vidt jeg kan anskue det. Jeg har aldrig holdt andet fjerkræ andet end en håndfuld høns i ny og næ, så min viden er, eller var, ret begrænset.

De startede med 5 uger i en rengjort stald og kom for 3 uger siden ud i en tidligere hønsegård.

Samme dag de kom ud begyndte de at parre sig og for 10 dage siden lagde hun det første æg.
Nu har vi 5 stk liggende i en rugemaskine siden mandag, dvs HVIS der var held i sprøjten, så ser vi “pålinger” ca 5/7

Her torsdag eftermiddag lagde hun så endelig et æg inde i stalden, de første 5 blev lagt 4 forskellige steder udendørs.
Hun har lavet en fin rede i en halmballe jeg har lagt i et hjørne, perfekt!
Nu ser vi om hun fylder den op og ruger dem ud.

Hønsegården er alt for lille så jeg er ved at opføre et egentligt voliere, det bliver 4m højt.
90% genbrugsmaterialer, nettet jeg har er fra en af de mange nedlagte minkfarme hvor jeg har klippet bure op og fået stykker på 2,3x1 og 1,3m og godstykkelsen er mindst 3mm.
Hver anden er endda lavet af rustfrit stål.
Et par dages arbejde men til gengæld er der sparet mange tusind kr ift at skulle købe net som endda ville være af en ringere kvalitet!


Jeg håber at her er nogen som vil dele erfaringer og at jeg ikke bliver tvunget til at lave en facebookkonto ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Påfugle
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2021, 19:56 »
jeg vil også læse med, da Påfugle også er på min ønskeliste. Så......vi får se hvem der kommer med et indlæg.

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2021, 19:30 »
Bingo
Nu er der 2 æg i reden i stalden, de står lige så fint op ad hinanden med spidsen opad, livet er skønt ;D

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2021, 01:01 »
3. Æg kom i går ;)

https://imgur.com/gallery/RkRYKjM
Anna, reden og rugemaskinen

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2021, 23:53 »
Så kom nr 4  ;D

Hun var lidt sen til at gå ind i dag, virkede lidt urolig, eller fjollet på en måde..



Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Påfugle
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2021, 07:09 »
Spændende om det lykkes med udrugningen.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2021, 16:57 »
Bør jeg sætte hannen for sig selv når hun har lagt en håndfuld?
Er her nogen som ved det?

Jeg lyste et enkelt æg fra maskinen i nat og sørme om ikke der var bevægelse inden i😍
Lyser de andre 4 når mørket falder på i aften.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2021, 07:10 »
Det er ikke ualmindeligt, at påfugle lægger æg hist og pist. Jeg par pt seks kyllinger gående sammen med to dværghøns, resultatet af de første tilfældige æg. En påfuglehøne ligger i volieren på syv æg, som klækker i weekenden, og endelig ligger der en påfuglehøne lige udenfor stuevinduet i et bed på fem æg.
Det betyder sandsynligvis IKKE, at vi ender med 18 nye påfugle. Kyllingerne er ret sarte, vores erfaring er desværre, at en del går til.
Vi gør vores bedste, de voksne får Flubenol to gange årligt mod indvoldsorm,  alle popperne får det gode foder, startfoder til kyllingerne, senere voksefoder, og endelig vedligeholdelse foder. Foderet er specielt til påfugle. I modsætning til f.eks. høns, spiser påfugle lidt, men godt.
Jeg køber foderet hos Rob Webber, www.melorm.dk. Rob kører en varetur første weekend hver måned med stop forskellige steder i Danmark.

Kyllinger udruget i maskine er en udfordring. De kan bogstaveligt talt dø af sult ved siden af en fyldt foderautomat!
Det bedste er selvfølgelig en påfuglehøne, næstbedst en almindelig høne, trediebedst andre almindelige kyllinger, men især perlehønekyllinger er super, for påfuglekyllinger har brug for, at nogen viser dem, hvordan man spiser og drikker.

Vores popper går frit, vi har en to-delt voliere, hvor vi lukker dem inde, hvis vejret er rigtig dårligt i den kolde årstid: rusk, regn, blæst, slud og den slags.
Det kan være udfordrende, at de går frit, for poppepigerne kan nemt vælge at lave en rede hos naboen, som ikke har rævesikret grunden. Det kostede os en høne og alle æggene sidste år, fire dage før klækning 😢

Det ene kuld kan ses her:
https://youtu.be/b9pQrGOPZ6o
https://youtu.be/jsThywBI7Ek

Jeg hjælper gerne med mine erfaringer pr telefon, skriv PM hvis du vil have mit telefonnummer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2021, 17:52 »
Stor tak til Marianne, har sendt pb

Anna har lagt sig nu, det blev til 6 stk udover de 5 i maskinen.

Hun holder sig inde, har set enkelte hurtige ture ud og strække benene, hakke lidt og så ind igen. Jeg har sørget for div lækkerier tæt på reden og frisk vand en masse.
Han er mest ude og snakker meget, helt frem til sengetid ca 21-21.30

Jeg har set bevægelse i 4 af de 5 æg i maskinen, er ikke sikker på det sidste men det er det yngste så måske derfor?

Jeg har godt læst at det er super svært at opfostre dem, men klækningen falder sammen med ferie for både mig og børnene, og da de var lagt som de var, hist og pist i en ikke hverken ræve eller mårsikker gård, så var der ikke så meget at rafle om.
Hvor store skal dem hun selv udruger være, før jeg sætter dem fra maskinen sammen med dem?
Der kommer jo til at være 10-14 dages forskel på dem, kan det lade sig gøre og hvornår?


Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2021, 11:36 »
Jeg kan se at de ikke behøver at blive adskilt.
Han giver hende fred og ro til at ruge og det gør hun

Det store voliere tager form, ca 5m hvor det er højest og 2.5 hvor det er lavest,
14m langt og ca 4m bredt 8)

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #10 Dato: 03 Juli , 2021, 21:24 »
Så er det lige før det sker.
I går tog jeg æggene ud af vuggerne og lagde dem i bunden af rugemaskinen. Forsigtigt og uden at dreje dem under vejs.
Jeg sænkede temp 1grad og har øget RH fra 60% til 80%
Nu må det bære eller briste.

Anna ligger stadig på æggene i stalden
Og hun får det hele serveret inde for næbs rækkevidde, så som Finthakket salat revet gulerod kvarte røde druer peanuts solsikkekerner osv.


Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Påfugle
« Svar #11 Dato: 03 Juli , 2021, 22:05 »
Ja, det er spændende om det lykkedes for dig af få dem ud af æggene og holde dem i live.
Har du myretuer i området? det er en god ting at fodre med, pupperne altså. Og det er sjovt at se hvordan de myldrende myrer får kyllingerne til at hoppe og springe når de mærker dem på deres ben. Når de har lært at spise myrer og pupper, er de meget populære. 

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #12 Dato: 03 Juli , 2021, 22:20 »
Den med myrerne skulle jeg have haft i går, har nakket 1000vis i dag.
Men jeg kan nok godt finde flere, det prøver vi.

Jeg ved det bliver svært og det har jeg også fortalt børnene, at det er normalt at der går nogen til.

Vi krydser fingrene og siger tak for det gode råd.

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #13 Dato: 04 Juli , 2021, 19:25 »
Så er der prikket hul i det første æg, min datter jublede og drønede rundt på væggene som var det juleaften ;D

Da vi spædede op med vand ved middagstid hørte vi tydelige pip.
Har måtte sætte en underkop som jeg holder fyldt, for at holde rh på 80%

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Påfugle
« Svar #14 Dato: 05 Juli , 2021, 22:47 »
Det ser ud til at der kommer 3 fugle ud af de 5 æg i maskinen.

Og det er kun med nød og næppe, jeg måtte hjælpe en en lille smule, den første som prikkede hul, den endte med at nøle omkring det hul, flere timer så jeg åbnede ganske få mm rundt i kanten og pludselig kom der gang i den, i løbet af en halv time var der åbnet op og skallen blev skubbet af.

De 2 første har “splayed legs”, kender ikke det danske ord, men kroppen glider ned og benene ud til siden.
Rettes hurtigt vha en smal kasse, så høj fuglen ikke kan hoppe ud, med lidt foring i bunden, hvor benene bliver tvunget sammen, har lige haft en ude efter 6 timers tid i kassen og det virker!

Jeg har skaffet en lærer i form af en daggammel kylling, så de kunne se hvordan de drikker og spiser men den klarede jeg sørme også selv.
Dyppede en fingerspids og førte på skift en dråbe til deres næb.
2-3 demonstrationer og så gik de sørme selv og drak.
En er begyndt at nippe til de knuste startfoderpiller jeg har til dem.

Det er stadig kritisk men tegner godt