Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Overvejer at få påfugle, men  (Læst 4231 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

2087dennis

  • Gæst
Overvejer at få påfugle, men
« Dato: 05 Marts , 2021, 12:43 »
Jeg har 2 skure på hver 20m2 og en enorm grund og ingen naboer der kan forstyrres.

Hvordan skal sammensætningen af påfugle være? 1 han og 3 hunner, eller kan jeg ha 2 hanner og 3 hunner?

Er 40m2 for småt til 4-5 fugle? Der er masser af skov og græsareal.

Hvordan transporterer man en han, tænker at det ikke er så nemt pga den fjerlængde. Men det er måske bare ind i bilen?

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Overvejer at få påfugle, men
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2021, 07:04 »
Du har sikkert fundet svar på mange af dine spørgsmål andetsteds i mellemtiden men her er mine 5cent

Dine skure er rigelige.
Ryd gulvene smid sand/strøelse og sæt et par lægter op i forskellige højder.
En halmballe i et hjørne ligger de også gerne på.

Jeg transporterede en voksen han ved at lægge et tæppe over ham, med halen fri som chaufføren hjalp hen over det åbne/nedslåede bagsæde og ud i bagagerummet.
Jeg sad med ham uden bøvl, en arm over og under, og en hen over brystet og hånden på ryggen af ham.
Han tog det umådelig pænt og det gjorde hunnen også, faktisk ingen sure miner men turen var også kun 20 minutters tid.
En noget nær perfekt flytning imo.

Overvejede en lukket trailer, nok det eneste alternativ jeg lige kan se, men var bange for at de ville tumle rundt og komme til skade.

Noget andet er, du skriver masser af skov og græs..
Hvad så med ræv og/eller skovmår?




Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overvejer at få påfugle, men
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2021, 19:16 »
Er der ikke noget med, at de ikke går i hus om aftenen, men sover højt i træer. De er vist heller ikke helt stabile, med at blive hvor man gerne vil have dem. De flytter gerne, hvis de syntes der er bedre et andet sted. Det er ikke af egen erfaring, kun hvad jeg har læst mig til. Jeg ville nemlig også gerne have påfugle.

Men hvis de flyver væk, eller ødelægger for meget af haven - her især urtehaven, så - - - ::)

Offline JesperKoch

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Overvejer at få påfugle, men
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2021, 19:49 »


Frie i naturen sover de som fasaner det er rigtigt.

Her hvor de bor i voliere går de gerne ind, oftest af sig selv syntes jeg.
Vi bor “i en skov”, så her er selvfølgelig både ræv og skovmår, ingen tvivl om jeg helst havde set dem gå frit og pryde haven.

Ift flytning så sker det vist oftest hvis de er utilfredse med fødekilden, og det er jo op til os selv at sørge for den ;)

Hvis jeg får god succes’s med de æg som Anna netop i dag er begyndt at lægge, er håbet at gøre dem så tamme at de kan lukkes ud og kaldes ind når det bliver aften

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Overvejer at få påfugle, men
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2021, 07:17 »
Nye planter i potter og højbede modtages med tak af popperne, de er glade for nye emner i "salatbaren". Jeg har volierenet om højbedene, oplever de er værst først på året, hvor der ikke er  meget.
De er også utrolig nysgerrige, og skal tjekke/smage på alt, det har kostet blomsterknopper.
Men når alt det er sagt, så er vores popper en daglig glæde,  så alt i alt ville vi ikke undvære dem. ❤❤❤
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk